Φοροδοξίες: Γνωρίζετε ότι

3' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

• Εκδόθηκε εγκύκλιος της γενικής γραμματέως Δημοσίων Εσόδων (ΠΟΛ 1260/2014) σχετικά με τα δικαιολογητικά που πρέπει να υποβάλουν οι ελεγχόμενοι που δηλώνουν φορολογικοί κάτοικοι εξωτερικού, προκειμένου να πιστοποιήσουν την ιδιότητά τους αυτή. Οι οδηγίες αυτές εξεδόθησαν κυρίως με αφορμή τον έλεγχο των τραπεζικών εμβασμάτων κατά την περίοδο 2009-2011.

• Εφόσον ο φορολογούμενος προσκομίσει στοιχεία που αποδεικνύουν ότι ο ίδιος και η οικογένεια του διαμένουν στο εξωτερικό σε σταθερή βάση, καθώς και πιστοποιητικό φορολογικής κατοικίας ή στοιχεία για την εργασία του στο εξωτερικό, τότε γεγονότα όπως η κατοχή ακινήτου στην Ελλάδα, η διατήρηση τραπεζικών λογαριασμών στην Ελλάδα καθώς και η συμμετοχή στο κεφάλαιο ή στη διοίκηση εταιρειών στην Ελλάδα δεν αποτελούν από μόνα τους στοιχεία που μπορούν να χαρακτηρίσουν ένα φυσικό πρόσωπο φορολογικό κάτοικο Ελλάδος.

• Τα παραπάνω δεν έχουν εφαρμογή για περιπτώσεις που ο φορολογούμενος έχει μεταφέρει τη φορολογική του κατοικία σε μη συνεργάσιμο φορολογικά κράτος, όπου απαγορευόταν εκ προοιμίου η μεταφορά της φορολογικής κατοικίας, σύμφωνα με τη νομοθεσία που ίσχυε μεταξύ των ετών 2011 και 2013, ή σε κράτος με προνομιακό φορολογικό καθεστώς όπου επιτρεπόταν υπό προϋποθέσεις.

• Σύμφωνα με τις διατάξεις του νέου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος που ισχύουν από 1.1.2014, δεν προκύπτουν παρόμοιοι περιορισμοί στη μεταφορά της φορολογικής κατοικίας σε μη συνεργάσιμα ή προνομιακά φορολογικά καθεστώτα.

• Οι οδηγίες που εξεδόθησαν δεν φαίνεται να περιλαμβάνουν τους φορολογουμένους που μετοίκησαν στο εξωτερικό από 1.1.2014 και εντεύθεν, όμως για αυτούς αναμένεται να εκδοθεί προσεχώς εγκύκλιος.

• Είναι πολύ πιθανόν δύο κράτη να θεωρούν τον ίδιο φορολογούμενο ως φορολογικό τους κάτοικο. Στην περίπτωση αυτή προκύπτει κατ’ αρχάς διπλή φορολόγηση, καθώς και τα δύο κράτη έχουν το δικαίωμα να τον φορολογήσουν για το παγκόσμιο εισόδημά του.

• Στην περίπτωση που έχει συναφθεί μεταξύ των δύο κρατών σύμβαση αποφυγής διπλής φορολογίας, οι αρμόδιες υπηρεσίες τους θα πρέπει να συνεργασθούν προκειμένου να αποφανθούν σε ποιο από τα

συμβαλλόμενα κράτη θα πρέπει να θεωρηθεί φορολογικός κάτοικος ο φορολογούμενος. Ακολουθώντας τη διαδικασία της πρότυπης σύμβασης του ΟΟΣΑ για την επίλυση του ζητήματος της κατοικίας, εξετάζονται διαδοχικά:

– η μόνιμη οικογενειακή εστία,

– το κέντρο ζωτικών συμφερόντων (εκεί δηλαδή όπου διατηρούνται στενότεροι προσωπικοί και οικονομικοί δεσμοί),

– η συνήθης διαμονή,

– η υπηκοότητα,

– τέλος, η διευθέτηση του θέματος με αμοιβαία συμφωνία.

• Η έρευνα σταματά στο σημείο όπου γίνεται αντιληπτό ότι το εκάστοτε κριτήριο που εξετάζεται διαδοχικά πληρούται μόνο σε ένα από τα συμβαλλόμενα κράτη.

• Διατάξεις που αφορούν στα τεκμήρια και το «πόθεν έσχες» δεν εφαρμόζονται για τους φορολογικούς κατοίκους αλλοδαπής που δεν αποκτούν πραγματικό εισόδημα στην Ελλάδα. Πραγματικό εισόδημα βεβαίως μπορούν να συνιστούν ακόμη και τόκοι καταθέσεων πολύ χαμηλού ύψους.

• Εξειδικεύθηκαν με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης (ΦΕΚ Β΄ 3682/31.12.2014) το είδος και η διαδικασία επιβολής κυρώσεων στις εταιρείες του α.ν. 89/1967. Σε περίπτωση άσκησης δραστηριότητας που δεν προβλέπεται στην εγκριτική απόφαση, πέραν των χρηματικών κυρώσεων προβλέπεται η ανάκληση της εγκριτικής απόφασης.

• Σύμφωνα  με τον νόμο περί Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων (ν. 4308/2014) αλλοδαπές εταιρείες που αποκτούν πραγματική φυσική εγκατάσταση στην Ελλάδα ή και ανεγείρουν ακίνητο κυριότητάς τους εντός της ελληνικής επικράτειας ή πραγματοποιούν σε τέτοιο ακίνητο προσθήκες ή επεκτάσεις δεν έχουν πλέον την υποχρέωση τήρησης λογιστικών βιβλίων και σύνταξης χρηματοοικονομικών καταστάσεων,  εφόσον  δεν αποκτούν εισόδημα στην Ελλάδα.

• Ο χρόνος έκδοσης τιμολογίου αποσυνδέεται από την αναγνώριση εσόδου εντός συγκεκριμένου έτους («αρχή δεδουλευμένου»). Συνεπώς η υποχρέωση αναγνώρισης των εσόδων σε ένα συγκεκριμένο φορολογικό έτος είναι θέμα πραγματικό και δεν προϋποθέτει την έκδοση τιμολογίου η οποία μπορεί να γίνει σε μεταγενέστερο χρόνο. Το τιμολόγιο φέρει πάντα την ημερομηνία στην οποία εκδόθηκε.

• Το μοναδικό κριτήριο για την τήρηση απλογραφικού συστήματος από προσωπικές εταιρείες και ατομικές επιχειρήσεις είναι ο κύκλος εργασιών να μην υπερβαίνει το 1.500.000 ευρώ για δύο συνεχόμενες ετήσιες περιόδους (ΠΟΛ 1003/2014).

Πηγή: Grand Thornton

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή