Εντονο ενδιαφέρον κινεζικών ομίλων για επενδύσεις σε έργα υποδομής

Εντονο ενδιαφέρον κινεζικών ομίλων για επενδύσεις σε έργα υποδομής

4' 12" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οχι ένας αλλά τρεις ακόμη κινεζικοί κατασκευαστικοί όμιλοι εμφανίστηκαν τις τελευταίες λίγες ημέρες να επιζητούν ενεργά την αναδοχή μεγάλων έργων ελληνικού ενδιαφέροντος, ενώ παράλληλα και η China Development Bank προχωράει, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, στη χρηματοδότηση της νέας επένδυσης της Cosco στον Πειραιά. Σε συνδυασμό με τις δηλώσεις από το Πεκίνο αλλά και την Cosco πως το ενδιαφέρον για περαιτέρω επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά παραμένει αμείωτο, αλλά και με την κινεζική υποψηφιότητα σε άλλα έργα, όπως το Θριάσιο, καθίσταται σαφές πως η Κίνα επιδιώκει ενεργά τη μεγέθυνση της διείσδυσής της στην ελληνική αγορά.

Δύο κινεζικοί όμιλοι είναι μεταξύ των προεπιλεγέντων από την κοινοπραξία Διαδριατικός Αγωγός (TAP AG) και προσκλήθηκαν να υποβάλουν προσφορές για το έργο μελέτης, προμήθειας και κατασκευής του χερσαίου τμήματος του αγωγού σε Ελλάδα και Αλβανία. Πρόκειται για την China Petroleum Pipeline Bureau και τη Sinopec International Petroleum Service Corporation. Οι δύο αυτές εταιρείες αναμένεται να συνεργαστούν και με τρίτους σε επιμέρους υπεργολαβίες.

Παράλληλα, όπως έγινε γνωστό προ ολίγων ημερών διά δηλώσεων του επικεφαλής της Yan Jiehe στους Financial Times και η China Pacific Construction Group (CPCG), η μεγαλύτερη ιδιωτική κατασκευαστική εταιρεία της Κίνας επιδιώκει εξαγορές ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών και προτίθεται να προβεί σε επενδύσεις στον τομέα των υποδομών. Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, η CPCG έχει εμφανιστεί στην Ελλάδα εδώ και μερικούς μήνες και έχει ήδη πραγματοποιήσει σειρά επαφών με ελληνικές τεχνικές εταιρείες, χωρίς πάντως μέχρι σήμερα να υπάρξει κάποια συμφωνία.

Την ίδια ώρα, η China Development Bank, που τον περασμένο Ιούνιο υπέγραψε μνημόνιο στρατηγικής συνεργασίας με το ελληνικό Δημόσιο για τη χρηματοδότηση έργων υποδομών και ναυτιλιακού ενδιαφέροντος, προχωράει τώρα στη χρηματοδότηση της επένδυσης ύψους 230 εκατομμυρίων ευρώ της Cosco στο δυτικό τμήμα του λιμανιού του Πειραιά. Η εν λόγω τράπεζα έχει χρηματοδοτήσει και σειρά ελληνικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων με κεφάλαια που προσμετρούνται σε δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ έχει παρουσία στην Αθήνα διά του συμβούλου της XRTC από το 2010, οπότε και χρηματοδότησε και τις προηγούμενες επενδύσεις της Cosco στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων.

Υπενθυμίζεται πως κατά το τελευταίο έτος οι Κινέζοι έχουν διατυπώσει αρμοδίως το ενδιαφέρον τους για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου διά της China National Development and Reform Commission, για το Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου διά της China State Construction Engineering Corporation, για την απόκτηση συμμετοχής στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» διά των Friedmann Pacific Asset Management Limited και Shenzhen Airport, αλλά και για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο διά της Cosco.

Διπλωματικές πηγές εντάσσουν όλη αυτή την δραστηριότητα στην προώθηση των σχεδίων του Πεκίνου για την κατασκευή και λειτουργία του διεθνούς εμπορευματικού άξονα «21st Century Maritime Silk Road», που αφορά λιμενικές και άλλες υποδομές με στόχο την από θαλάσσης και διά του Πειραιά εισαγωγή των ασιατικών εξαγωγών στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Μάλιστα, προ διμήνου ο πρόεδρος της Λαοκρατικής Δημοκρατίας της Κίνας Σι Τζινπίνγκ ανακοίνωσε επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 40 δισ. δολ., μέρος του οποίου θα χρηματοδοτήσει τον «21st Century Maritime Silk Road» και ανακοίνωσε επίσης την ίδρυση του Silk Road Fund, το οποίο προικίζεται με κεφάλαια για τον σκοπό αυτό και νέας αναπτυξιακής τράπεζας, της Asian Infrastructure Investment Bank με μετοχικό κεφάλαιο 50 δισ. δολ., με στόχο τη χρηματοδότηση δυο αξόνων. Ο ένας είναι ο «Silk Road Economic Belt» και αφορά χερσαίες υποδομές από την Κίνα έως την Κεντρική Ευρώπη και ο άλλος είναι το «21st Century Maritime Silk Road». «Κλειδί» αυτού του δεύτερου θαλάσσιου δρόμου είναι ο Πειραιάς. Και από τον Πειραιά μέχρι την Κεντρική Ευρώπη το Πεκίνο αναζητεί την ταχεία αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου και των υποστηρικτικών υποδομών προκειμένου να επιδεχθούν οικονομίες κλίμακας.

Το εύρος των σχεδιαζόμενων παρεμβάσεων που έχουν ήδη ξεκινήσει σε χώρες όπως η Σερβία, όπου οικοδομείται υπερταχεία σιδηροδρομική σύνδεση με την Ουγγαρία, αλλά και στον Πειραιά όπου οικοδομήθηκε και μεγεθύνεται το προγεφύρωμα της ασιατικής οικονομίας, είναι τέτοιο που έχει αυξήσει την ελκυστικότητα της περιφέρειας και σε άλλους τομείς, σημειώνουν οικονομικοί παρατηρητές.

Μηνύματα από το Πεκίνο

Σαφή μηνύματα προς κάθε κατεύθυνση στέλνουν Πεκίνο και Cosco πως προτίθενται όχι μόνο να προχωρήσουν τις επενδύσεις τους στην Ελλάδα, αλλά να ανοιχτούν και σε νέες δραστηριότητες, όπως ο τουρισμός, η ενέργεια και τα αεροδρόμια. Είναι χαρακτηριστικό ότι τις παρεμβάσεις από την κινεζική κυβέρνηση την πρώτη εβδομάδα μετά τις εκλογές ακολούθησαν αυτή την εβδομάδα διαρροές της Cosco πως συνεχίζει να ενδιαφέρεται για τη συμμετοχή της στην αξιοποίηση ολόκληρου του λιμανιού του Πειραιά και όχι μόνον του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων. Και αυτό σημαίνει και ναυπηγοεπισκευή, κρουαζιέρα και car terminal, εξηγούν. Τα μηνύματα αυτά έχει μεταφέρει, άλλωστε, στην κυβέρνηση και ο Κινέζος πρέσβης Zou Xiaoli, ο οποίος υπενθυμίζεται πως έχει συναντηθεί τόσο με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα όσο και με τον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γ. Σταθάκη, αλλά και με τον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας Θεόδωρο Δρίτσα. Εξάλλου, η επίσημη θέση του υπουργείου Εξωτερικών της Κίνας μετά τον σχηματισμό της νέας κυβέρνησης είναι πως «το 2008, ο όμιλος Cosco εξασφάλισε μία σύμβαση παραχώρησης για την ανάπτυξη των δύο κύριων σταθμών εμπορευματοκιβωτίων στον λιμένα Πειραιώς. Αυτό το πρόγραμμα είναι υπόδειγμα αμοιβαίας επωφελούς συνεργασίας ανάμεσα στις δύο χώρες και θεωρούμε ότι οι δύο κυβερνήσεις θα παραμείνουν προσηλωμένες στη συνέχιση της συνεργασίας σε διάφορους τομείς, αφού προσκομίζει ωφέλειες και για τους δύο λαούς».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT