Ενα νέφος στον Αρη εξάπτει τη φαντασία

Ενα μυστηριώδες νέφος γύρω από τον Αρη έχει προκαλέσει έντονο πονοκέφαλο στους επιστήμονες που ασχολούνται με το θέμα. Ο τεράστιος πίδακας καπνού, όπως τουλάχιστον εμφανίζεται, εντοπίστηκε για πρώτη φορά από ερασιτέχνες αστρονόμους το 2012. Οπως έγινε γνωστό, το φαινόμενο έκανε την εμφάνισή του δύο φορές προτού εξαφανιστεί διά παντός. Οι επιστήμονες, οι οποίοι ανέλυσαν τις εικόνες των ερασιτεχνών αστρονόμων, υποστηρίζουν ότι ο παράξενος σχηματισμός, που έχει ύψος περισσότερο από χίλια χιλιόμετρα, είναι μεγαλύτερος από οτιδήποτε είχαν εντοπίσει στο παρελθόν.

Ειδικότερα, όπως αναφέρει η σχετική μελέτη η οποία δημοσιεύεται στο επιστημονικό περιοδικό Nature, ο παράξενος πίδακας καπνού (όπως εμφανίζεται) ενδέχεται να είναι πράγματι ένα πολύ μεγάλο σύννεφο ή ένα πολύ φωτεινό σέλας. Ωστόσο, δεν γνωρίζουν επί του παρόντος πώς είναι δυνατόν να δημιουργήθηκαν αυτά τα φαινόμενα στο ανώτερο τμήμα της ατμόσφαιρας του Κόκκινου Πλανήτη. «Το θέμα γεννά περισσότερες ερωτήσεις από αυτές που επιλύει», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Αντόνιο Γκαρσία Μουνόζ, επιστήμονας της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος.

Το παράξενο φαινόμενο έχει εξάψει τη φαντασία όλων και ερασιτέχνες αστρονόμοι από ολόκληρο τον κόσμο δεν έχουν στρέψει τα τηλεσκόπιά τους μακριά από τον Κόκκινο Πλανήτη. Για πρώτη φορά εντόπισαν το παράξενο νέφος στο νότιο ημισφαίριο του Αρη τον Μάρτιο του 2012. Ο Ντέιμιαν Πιτς ήταν ένας από τους πρώτους που κατάφεραν να απαθανατίσουν το φαινόμενο. Οπως δήλωσε στο βρετανικό ειδησεογραφικό πρακτορείο BBC, αρχικά πίστεψε ότι παρουσίαζε κάποιο πρόβλημα το τηλεσκόπιό του. «Οταν, όμως, έλεγξα περισσότερες εικόνες, κατάλαβα ότι είχα απαθανατίσει κάτι που υπήρχε πραγματικά και αυτό μου δημιούργησε τεράστια εντύπωση». Οπως αναφέρει ο ερασιτέχνης αστρονόμος, επρόκειτο για ένα τεράστιο φωτεινό νέφος, του οποίου η εμφάνιση διήρκεσε περίπου δέκα ημέρες. Υστερα από ένα μήνα, επανεμφανίστηκε για περίπου δέκα ημέρες πάλι. Εκτοτε, όμως, δεν το ξαναείδε κανένας.

Μια διεθνής ομάδα επιστημόνων επιβεβαίωσε το εύρημα των ερασιτεχνών αστρονόμων αλλά δεν έχει καταφέρει μέχρι τώρα να βρει απάντηση για το τι ήταν. Σύμφωνα με μια θεωρία, ο πίδακας καπνού θα μπορούσε να είναι ένα νέφος διοξειδίου του άνθρακα ή σωματιδίων ύδατος.

Σε ύψος 200 χιλιομέτρων

«Γνωρίζαμε ότι υπήρχαν νέφη στον Κόκκινο Πλανήτη, αλλά μέχρι στιγμής τα είχαμε εντοπίσει σε ένα ύψος το οποίο δεν ξεπερνούσε τα εκατό χιλιόμετρα», εξηγεί ο δρ Γκαρσία Μουνόζ. «Τώρα βλέπουμε ένα τέτοιο νέφος σε ύψος διακοσίων χιλιομέτρων. Πρόκειται για μια σημαντική διαφορά. Στα 200 χιλιόμετρα δεν βλέπαμε καθόλου νέφη, η ατμόσφαιρα εκεί είναι υπερβολικά αραιή και έτσι το γεγονός ότι παρατηρήθηκε αυτό το παράξενο φαινόμενο επί είκοσι ημέρες είναι πραγματικά εντυπωσιακό», καταλήγει ο δρ Μουνόζ.

Μια άλλη εξήγηση θα μπορούσε να είναι ότι πρόκειται για ένα βόρειο ή νότιο σέλας, στην αρειανή του εκδοχή. «Γνωρίζουμε ότι σε αυτή την περιοχή του Αρη έχει καταγραφεί και παλαιότερα σέλας. Ομως η ένταση του φαινομένου που καταγράφηκε είναι πολύ μεγαλύτερη απ’ οτιδήποτε είχαμε παρατηρήσει στο παρελθόν», εξηγεί ο δρ Μουνόζ.

MHT