Δύο χρόνια αποπληθωρισμού συμπλήρωσε η ελληνική οικονομία, καθώς ο Φεβρουάριος του 2015 ήταν ο 24ος μήνας στη σειρά που ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή είχε αρνητικό πρόσημο. Τα δύο χρόνια αποπληθωρισμού -αν και συνεπάγονται έως ένα βαθμό ελάφρυνση της επιβάρυνσης του καταναλωτή- στην πραγματικότητα είναι συνέπεια της λιτότητας και συνεπάγονται στασιμότητα της οικονομίας.
Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή υποχώρησε κατά 2,2% τον Φεβρουάριο 2015 έναντι του ίδιου μήνα του 2014, ενώ πτωτικά κινήθηκε και σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2015, καταγράφοντας μείωση 0,6%. Καθοριστικό ρόλο στην υποχώρηση του δείκτη τιμών καταναλωτή τον Φεβρουάριο διαδραμάτισε η σημαντική μείωση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης, κατά 27% σε σχέση με ένα χρόνο πριν.
Από την άλλη παρατηρούνται ανατιμήσεις σε σειρά τροφίμων, όπως στα νωπά λαχανικά, οι τιμές των οποίων σε σύγκριση με πέρυσι έχουν αυξηθεί κατά 25,9%, στο ελαιόλαδο (8,2%), στα αποξηραμένα φρούτα και ξηρούς καρπούς (9,1%) και στα νωπά ψάρια (1,1%). Το παραπάνω είχε ως αποτέλεσμα ο επιμέρους δείκτης τιμών στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» να αυξηθεί κατά 0,9%. Σημειώνεται πάντως ότι μειώθηκαν οι τιμές στη ζάχαρη κατά 18,5% και στις πατάτες κατά 20,5%.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, η μείωση του πληθωρισμού κατά 2,2% προήλθε από τις επιμέρους μειώσεις:
• Κατά 1% της ομάδας «Ενδυση και υπόδηση».
• Κατά 7,1% της ομάδας «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών των ενοικίων κατοικιών, του πετρελαίου θέρμανσης και του φυσικού αερίου.
• Κατά 2,8% της ομάδας «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες».
• Κατά 1,7% της ομάδας «Υγεία», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών των φαρμακευτικών προϊόντων και των ιατρικών, οδοντιατρικών και παραϊατρικών υπηρεσιών.
• Κατά 5,4% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω μείωσης κυρίως της τιμής της βενζίνης κατά 12,8%.
• Κατά 1,3% της ομάδας «Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές.
• Κατά 3,1% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω μείωσης κυρίως των διδάκτρων στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια.
• Κατά 0,4% της ομάδας «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα ξενοδοχεία..