Δεκαεπτά γενετικές ομάδες για άτομα με βρετανικές ρίζες

Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα γενετική μελέτη που πραγματοποιήθηκε στη Βρετανία αποδεικνύει ότι οι γηγενείς Βρετανοί διαθέτουν εξειδικευμένες γενετικές υπογραφές στο DNA τους, αντίστοιχες του παρελθόντος της περιοχής κατοικίας τους. Οι άνθρωποι με βαθιές βρετανικές ρίζες μπορούν να κατανεμηθούν σε 17 γενετικές ομάδες. Αυτή η γενετική κληρονομία είναι προϊόν κατάκτησης ή μετανάστευσης που έγινε πριν από χίλια ή δύο χιλιάδες χρόνια. Ωστόσο το αποτύπωμα είναι ορατό στο σημερινό DNA.

H μελέτη, η οποία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Νature, αποτελεί τον πρώτο λεπτομερή βρετανικό γενετικό χάρτη.

«Οι ερευνητές, χρησιμοποιώντας σύγχρονες μεθόδους ανάλυσης του γενετικού υλικού, απάντησαν στο αιώνιο ερώτημα “από πού ερχόμαστε;”», ανέφερε ο Μάικλ Νταν, του βρετανικού Ιδρύματος Wellcome που χρηματοδότησε την έρευνα. «Πέρα όμως από τη συνταρακτική ματιά στην ιστορία μας, οι πληροφορίες που συγκεντρώθηκαν ίσως αποδειχθούν εξαιρετικά χρήσιμες και σε θέματα υγείας. Η δημιουργία της εικόνας της πληθυσμιακής γενετικής μπορεί να μας βοηθήσει να σχεδιάσουμε καλύτερες μελέτες για να μελετήσουμε τις αρρώστιες».

Η ανάλυση

Οι επιστήμονες ανέλυσαν τον γενετικό κώδικα 2.039 ανθρώπων που ζουν στην ύπαιθρο του Ηνωμένου Βασιλείου και είχαν τέσσερις παππούδες οι οποίοι γεννήθηκαν σε ακτίνα 80 χλμ. Καθώς το ένα τέταρτο του γονιδιώματός μας προέρχεται από καθέναν από τους παππούδες μας, στην πραγματικότητα οι ερευνητές έλαβαν μια γενετική «φωτογραφία» του βρετανικού πληθυσμού γύρω στο 1885, πριν από τα μεταναστευτικά κύματα και την αστυφιλία. Οι ερευνητές μελετήσαν μισό εκατομμύριο «τόπους» σε κάθε γονιδίωμα και κατέταξαν τα άτομα με παρόμοιες «υπογραφές» στον γενετικό τους κώδικα. Τα στοιχεία συγκρίθηκαν με το DNA 6.209 ατόμων από δέκα κράτη της Δυτικής Ευρώπης που στην αρχαιότητα αποτέλεσαν δεξαμενή μεταναστευτικών εισροών στη Βρετανία.

Από αυτή τη διαδικασία δημιουργήθηκε μια εικόνα των μικρών γενετικών ποικιλομορφιών που υπάρχουν στη σημερινή Βρετανία. Συχνά αντικατόπτριζαν φυλετικές ομάδες και βασίλεια πριν από τον 6ο αιώνα μ.Χ. Οπως αποδείχθηκε, δεν υπάρχει μία ενιαία «κελτική» οικογένεια για τη Σκωτία, τη Βόρεια Ιρλανδία, την Ουαλλία και την Κορνουάλη. Αντιθέτως, οι κάτοικοι αυτών των περιοχών είχαν μεταξύ τους μεγάλες γενετικές διαφορές.

Τα μεγαλύτερα τμήματα της Ανατολικής, Κεντρικής και Νότιας Αγγλίας περιελάμβαναν μία κυρίως ομογενή ομάδα, της οποίας το 10% – 40% των γονιδίων προέρχεται από τους Αγγλοσάξονες, τις γερμανικές φυλές που έφτασαν στη Βρετανία μετά την κατάρρευση της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας.

«Αυτό αποδεικνύει ότι οι Αγγλοσάξονες αναμείχθηκαν με τους τοπικούς πληθυσμούς και δεν τους αντικατέστησαν», αναφέρει η ανακοίνωση του ιδρύματος.

Περισσότερο γενετικά «ιδιαίτεροι» είναι οι κάτοικοι των Ορκάδων νήσων (Ορκνεϊ). Το 25% του DNA τους προέρχεται από τους Βίκινγκς, οι οποίοι δεν έχουν αφήσει γενετικά αχνάρια στην ηπειρωτική Βρετανία, παρότι κυριαρχούσαν σε πολλές περιοχές της Αγγλίας από τον 9ο αιώνα.

MHT