Δεν θέλουν τεχνική αλλά πολιτική ανάλυση

Δεν θέλουν τεχνική αλλά πολιτική ανάλυση

3' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στην Αθήνα για συναντήσεις με επιχειρήσεις αλλά και τραπεζίτες, και κυρίως πολιτικούς αναλυτές, βρίσκονται τις τελευταίες λίγες ημέρες μεγάλοι ξένοι επενδυτικοί οίκοι που ανησυχούν για τις θέσεις που έχουν οικοδομήσει σε ελληνικές εισηγμένες, καθώς αυτές καταγράφουν πολύ μεγάλες απώλειες και είναι αδύνατον να απεμπλακούν χωρίς να εγγράψουν ακόμα μεγαλύτερες ή για κάποιους συντριπτικές ζημίες. Κοινώς, είναι εγκλωβισμένοι και δεν ξέρουν τι να κάνουν για να απεμπλακούν. Κι επειδή έχουν καταλάβει πλέον καλά τι συμβαίνει στην Ελλάδα, στις ενημερώσεις που ζητούν να τους γίνουν η έμφαση δίνεται στην πολιτική ανάλυση και όχι στη μικροοικονομική ή τα θεμελιώδη μεγέθη της ελληνικής οικονομίας, όπως θα συνέβαινε υπό κανονικές συνθήκες σε αυτή την περίπτωση. «Νούμερα έχω πολλά, τα έχω όλα» έλεγε σε μια τέτοια συνάντηση Αμερικανός διαχειριστής κεφαλαίων. «Να καταλάβω τι θέλει να κάνει η κυβέρνηση, δεν μπορώ» εξηγούσε στους προσεκτικά επιλεγμένους Ελληνες συνομιλητές του, οι οποίοι, όμως, δυστυχώς αδυνατούσαν να τον βοηθήσουν πραγματικά. Προφανώς, επειδή και οι ίδιοι δεν γνωρίζουν πού πάει η κατάσταση…

Αν ο σκοπός της «Διαύγειας» είναι η διαφάνεια και ο δημοκρατικός έλεγχος των αποφάσεων των θεσμών από τους πολίτες, τότε κάτι πρέπει να αλλάξει άμεσα. Μετά τη θέσπιση των υπερ-υπουργείων, αποφάσεις πολλών επιμέρους τομέων οδηγήθηκαν σε μια σελίδα, με αποτέλεσμα να είναι πρακτικά αδύνατο να βρει κανείς αυτό που τον ενδιαφέρει. Για παράδειγμα, αν κάποιος επιθυμεί να αναζητήσει μια απόφαση για θέματα δημοσίων έργων, τα οποία υπάγονται στο υπερ-υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, πρέπει να περάσει ατελείωτες ώρες αναζητώντας, ανάμεσα σε αποφάσεις για σήματα λειτουργίας ξενοδοχείων (υπουργείο τουρισμού), πληρωμών κάθε μικροδαπάνης των αεροδρομίων (μεταφορών) ή λιμενικών ταμείων (ναυτιλίας). Ταυτόχρονα όμως δεν ξέρει πού ακριβώς πρέπει να αναζητήσει αυτό που ψάχνει, καθώς κάποιες από τις αποφάσεις δημοσιεύονται και στις προηγούμενες σελίδες των επιμέρους υπουργείων!

Αλλαγές για πλειστηριασμούς

Με μικρές τροποποιήσεις σε σχέση με τα όσα έχουν γίνει γνωστά έως τώρα είναι πιθανό να κατατεθεί το νομοσχέδιο για το «πάγωμα» των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας. Αν και η γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», αναμένεται άμεσα, δεν είναι δεσμευτική για τον υπουργό Οικονομίας, ο κ. Γιώργος Σταθάκης φέρεται διατεθειμένος να λάβει υπόψη του κάποιες παρατηρήσεις που πιθανόν θα γίνουν. Οι παρατηρήσεις αυτές, σύμφωνα με τα μηνύματα που λαμβάνει ήδη το υπουργείο από την ΕΚΤ, δεν επηρεάζουν την κεντρική φιλοσοφία του νομοσχεδίου. Το ερώτημα είναι βεβαίως πότε θα κατατεθεί η νομοθετική ρύθμιση. Ο κ. Σταθάκης θα αναμένει και τις αυριανές εξελίξεις και πιθανώς θα καταθέσει το νομοσχέδιο στα μέσα της ερχόμενης εβδομάδας.

Φόβοι για ένα ντόμινο

Σημαντικότατες πιέσεις στις αποτιμήσεις των ελληνικών επιχειρηματικών και τραπεζικών ομολόγων προσέθεσε την εβδομάδα αυτή το «κούρεμα» των ομολογιούχων της αυστριακής τράπεζας Heta Asset Resolution AG. Οι αγορές εισέπραξαν την εξέλιξη ως μια ακόμη ένδειξη της έλλειψης αξιοπιστίας των κρατικών εγγυήσεων, καθώς αυτό συνέβη στην περί ης ο λόγος τράπεζα. Το ζήτημα πλέον είναι πως οι επενδυτές κοιτούν να δουν ποιο μπορεί να είναι το επόμενο ντόμινο. Και όπως αναφέρει ο Roger Kiem, εταίρος της γερμανικής νομικής εταιρείας White & Case, «οι Ελληνες και οι Ισπανοί μπορεί να είναι οι επόμενοι» που θα επιβάλλουν ζημίες στους πιστωτές, ακόμα και αν έχουν χρεόγραφα εγγυημένα από το Δημόσιο, όπως ήταν της Heta Asset Resolution AG.

Οι πραγματικοί παίκτες για τους σιδηροδρόμους

Υπάρχει και πόσο πραγματικό είναι το επενδυτικό ενδιαφέρον για το σύστημα των ελληνικών σιδηροδρόμων, εν γένει; Ως γνωστόν, για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην τελική φάση του διαγωνισμού έχουν περάσει η ρουμανική Grup Feroviar Roma, η γαλλική Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) και οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (JSC Russian Railways) σε κοινοπραξία με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Την ίδια ώρα, για τη ROSCO έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον η JSC Russian Railways αλλά και η γαλλική Alstom σε συνεργασία με τον όμιλο Κοπελούζου και η γερμανική Siemens. Στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ όμως πραγματικό ενδιαφέρον υπάρχει μόνον από τους Ρώσους και πλέον από την αμερικανική εταιρεία σιδηροδρομικών μεταφορών Watco Companies, L.L.C. η οποία μπήκε στη διαδικασία με όχημα τον ρουμανικό όμιλο. Οι Γάλλοι ποτέ δεν ενδιαφέρθηκαν σοβαρά, αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές. Αρκεί να θυμηθεί κανείς κάτω από ποιες πιέσεις και με ποιο τρόπο είχαν δώσει «το παρών» στη διαδικασία και θα αντιληφθεί ότι από την πρώτη στιγμή κανείς δεν τους υπολόγιζε στην πραγματικότητα…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT