ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η διεθνής οικονομία παραμένει ευάλωτη

MARK GILBER / ΒLOOMBERG

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Eλάχιστα συστατικά είναι τόσο ουσιώδη για την ομαλή λειτουργία του μηχανισμού της οικονομίας όσο τα ρουλεμάν της. Εξ ου και η απογοητευτική εικόνα που σχηματίστηκε μετά τα χθεσινά στοιχεία για την κερδοφορία του μεγαλύτερου ομίλου κατασκευής ρουλεμάν στον κόσμο είναι αρκετά ανησυχητική. Ωστόσο, εάν συνδυαστούν με τα στοιχεία των λιανικών πωλήσεων, που δείχνουν υποτονική καταναλωτική ζήτηση για αγαθά όπως τα τρόφιμα και τα είδη υγιεινής –τα οποία οι οικονομολόγοι χαρακτηρίζουν «ανελαστικά», εφόσον οι άνθρωποι, ανεξαρτήτως των οικονομικών τους, εξακολουθούν να τα αγοράζουν–, τότε φανερώνουν ότι η παγκόσμια οικονομία είναι πολύ πιο εύθραυστη από όσο έχουν παραδεχθεί οι περισσότεροι αναλυτές. Ο SKF είναι ένας σουηδικός βιομηχανικός κολοσσός. Οι μεταλλικές του σφαίρες (τα ρουλεμάν) χρησιμοποιούνται στα πάντα, από τους αεριοστροβίλους μέχρι τις μοτοσικλέτες Ducatti και τους συμπιεστές ψυγείων. Οπότε η συνεχιζόμενη κάμψη στην οργανική αύξηση των πωλήσεών του, η οποία αποτυπώνει το πώς τα πηγαίνει μία επιχείρηση, χωρίς να συνεκτιμηθεί ο αντίκτυπος από τις εξαγορές ή τις μεταβολές στην αγορά συναλλάγματος, δείχνει πως τα πράγματα δεν είναι καλά για τους πελάτες του. Πελάτες του SKF είναι οι κατασκευαστές των προϊόντων με κινητά εξαρτήματα από χάλυβα και συναφή σκληρά υλικά.

Ακόμα χειρότερα, η ίδια η εταιρεία δεν φαίνεται αισιόδοξη για τις προοπτικές της. Ατενίζοντας το μέλλον, επισημαίνει πως η ζήτηση για βιομηχανικά προϊόντα και εξαρτήματα αυτοκινητοβιομηχανίας θα παραμείνει σχετικά αμετάβλητη εν συγκρίσει τόσο με το πρώτο τρίμηνο, που έληξε στις 31 Μαρτίου, όσο και με το ίδιο διάστημα προ ενός χρόνου. (Χθες η τιμή της μετοχής της SFK είχε εξασθενήσει έως και κατά 8%, καθιστώντας την τη μετοχή με τη χειρότερη επίδοση στην Ευρώπη.) Τη σοβαρότερη αναδίπλωση παρουσιάζουν οι πωλήσεις του ομίλου σε Ευρώπη και ΗΠΑ, όπου στη μεν πρώτη αγορά υπάρχει αύξηση 1% μόλις και στις ΗΠΑ καταγράφεται μείωση 2,4%. Αντιθέτως, στις αγορές της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής οι πωλήσεις του πρώτου τριμήνου αυξήθηκαν κατά 14,2%. Αυτή ήταν και η μεγαλύτερη αύξηση.

Στον κλάδο των καταναλωτικών αγαθών οι ανεπτυγμένες οικονομίες εξακολουθούν να παίζουν δευτερεύοντα ρόλο εν συγκρίσει με τις μικρότερες αγορές, όσον αφορά την αύξηση των πωλήσεων. Χθες ο μεγαλύτερος όμιλος παραγωγής και επεξεργασίας τροφίμων, αυτός της Nestle, παρουσίασε τριμηνιαίες πωλήσεις άνω των προσδοκιών των αναλυτών. Η δε αύξηση εσόδων για τον καφέ Nestle coffee και τα δημητριακά Shredded Wheat στις αναδυόμενες αγορές ήταν υπερδιπλάσια σε σύγκριση με την αντίστοιχη στον ανεπτυγμένο κόσμο. Ο άλλος κολοσσός καταναλωτικών ειδών Unilever έχει ανάλογη, αν και πολύ πιο ακραία, εμπειρία. Σήμερα αποκομίζει σχεδόν το 60% των εσόδων της από τις αναδυόμενες αγορές, ενώ η Nestle το 45%. Επιπλέον, μεταξύ των 2 δισεκατομμυρίων ανθρώπων σε όλον τον κόσμο, που η Unilever ισχυρίζεται ότι χρησιμοποιούν τα δικά της προϊόντα σε καθημερινή βάση, υπάρχει μια μικρή ομάδα Ευρωπαίων, οι οποίοι πληρώνουν λιγότερα για να αγοράσουν ένα σαπούνι Dove, ένα απορρυπαντικό Persil ή ένα παγωτό Wall’s. Τα χθεσινά στοιχεία έδειξαν ότι οι τιμές καταναλωτή στην Ευρωζώνη εξασθένησαν τον Μάρτιο κατά 0,1% σε ετήσια βάση μετά την πτώση 0,3% του Φεβρουαρίου. Πάντως, η Unilever αναγνωρίζει πως το 2015 ξεκίνησε ευμενώς γι’ αυτήν και φαίνεται ελαφρώς πιο αισιόδοξη σχετικά με τις προοπτικές της εν συγκρίσει με τις εκτιμήσεις της τον Ιανουάριο. Εντούτοις, συνεκτιμώντας τα αποτελέσματα της SKF, της Nestle και της Unilever, καταδεικνύεται ότι οι παραδοσιακοί κινητήρες της παγκόσμιας ανάπτυξης δεν τροφοδοτούν σήμερα μια ανάκαμψη, η οποία μπορεί να αποβεί αξιόπιστη. Η παγκόσμια οικονομία παραμένει ευάλωτη σε κάθε αναστάτωση, που ίσως υπάρξει στην ανάκαμψη στις ΗΠΑ. Τέλος, βρίσκεται, επιπλέον, στο έλεος μιας περαιτέρω επιδείνωσης των προοπτικών της Ευρωζώνης.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ