Με 3,7% ετησίως υποχωρεί η αγορά σούπερ μάρκετ την περίοδο 2011-14

Με 3,7% ετησίως υποχωρεί η αγορά σούπερ μάρκετ την περίοδο 2011-14

2' 16" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με μέσο ετήσιο ρυθμό 3,7% υποχωρεί από το 2011 έως και το 2014 η αγορά σούπερ μάρκετ και Cash & Carry, έχοντας και αυτή υποστεί πλήγματα -αν και μικρότερα σε σχέση με άλλους κλάδους- από την οικονομική κρίση και τη μείωση της ζήτησης. Η επίδραση της κρίσης, μάλιστα, φάνηκε ήδη από το 2010 όταν έπειτα από είκοσι χρόνια ανοδικής πορείας, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ και των καταστημάτων Cash & Carry υποχώρησε κατά 1,4%. Το 2014, πάντως, σύμφωνα με μελέτη της ICAP ο τζίρος του κλάδου ξεπέρασε τα 11 δισ. ευρώ.

Παράγοντες του κλάδου επισημαίνουν ότι περισσότερο φαίνεται να έχουν επηρεαστεί οι πωλήσεις των μεγάλων καταστημάτων (των υπερμάρκετ), τα οποία διαθέτουν σε αξιόλογο ποσοστό και άλλα προϊόντα, εκτός από είδη διατροφής και βασικά καταναλωτικά είδη (όπως ρούχα, ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές).

Η οικονομική κρίση ευνόησε τη συγκέντρωση στον κλάδο, κάτι που φάνηκε ήδη από το 2011 με πτωχεύσεις, αποχωρήσεις και εξαγορές, τάση που εντείνεται τους τελευταίους μήνες. Σημαντικό ρόλο στην τάση αύξησης του βαθμού συγκέντρωσης τα τελευταία χρόνια, διαδραματίζει, όπως επισημαίνει η ICAP, η συνεχής επέκταση του δικτύου καταστημάτων των μεγαλύτερων αλυσίδων του κλάδου (μέσω εξαγοράς καταστημάτων άλλων επιχειρήσεων ή/και με το άνοιγμα νέων σημείων πώλησης). Επίσης, αρκετές από τις μικρομεσαίες κυρίως εταιρείες αντιμετωπίζουν προβλήματα βιωσιμότητας και οδηγούνται στο κλείσιμο των μη αποδοτικών τους καταστημάτων ή ακόμα και στην άρση της λειτουργίας τους, με αποτέλεσμα το μερίδιό τους να κατευθύνεται κυρίως στις μεγαλύτερες αλυσίδες του κλάδου. Εξάλλου, οι μεγάλες αλυσίδες επιτυγχάνουν σημαντικές οικονομίες κλίμακας, γεγονός που ενισχύει τη θέση τους έναντι των μικρότερων εταιρειών και συμβάλλει στην αύξηση του βαθμού συγκέντρωσης στον κλάδο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ICAP, το 2014 οι έντεκα μεγαλύτερες επιχειρήσεις (βάσει κύκλου εργασιών) εκμεταλλεύονταν 2.080 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα. Η Αττική συγκεντρώνει τη μερίδα του λέοντος και συγκεκριμένα το 37,2% του συνόλου των καταστημάτων και ακολουθεί στη δεύτερη θέση η Κεντρική Μακεδονία, όπου βρίσκεται το 24,2% των καταστημάτων.

Ακόμη, βεβαίως, και οι μεγάλες αλυσίδες έχουν προχωρήσει ή πρόκειται να προχωρήσουν σε μείωση του λειτουργικού κόστους, κάτι που συνεπάγεται βεβαίως και αλλαγές επί τα χείρω στις εργασιακές σχέσεις. Στο πλαίσιο της έρευνας που πραγματοποίησε η ICAP η μείωση του λειτουργικού κόστους θεωρήθηκε η κυριότερη στρατηγική κίνηση που θεωρούν τα στελέχη των εταιρειών του κλάδου ότι πρέπει να γίνει προκειμένου τα ελληνικά σούπερ μάρκετ να αναπτυχθούν ή τουλάχιστον να διατηρήσουν τη θέση τους στην αγορά. Η εν λόγω απάντηση συγκέντρωσε ποσοστό 16,3%, ενώ αμέσως μετά με 14,6% ακολούθησαν ο εξορθολογισμός του δικτύου καταστημάτων και με 13,5% η ευέλικτη τιμολογιακή πολιτική. Στον αντίποδα, ως λιγότερο δηλαδή στρατηγικές κινήσεις, θεωρούνται η συνεργασία ή επέκταση των ελληνικών επιχειρήσεων στο εξωτερικό (η εν λόγω απάντηση συγκέντρωσε ποσοστό μόλις 3%), η ανάπτυξη μέσω δικαιόχρησης (franchising) και η ανάπτυξη περισσότερων τμημάτων στα καταστήματα (για παράδειγμα με είδη ένδυσης).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT