Πιθανή η επαναδημοπράτηση του μετρό Θεσσαλονίκης

Πιθανή η επαναδημοπράτηση του μετρό Θεσσαλονίκης

2' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μεθοδεύσεις ανάμεσα στην κοινοπραξία που κατασκευάζει το μετρό της Θεσσαλονίκης και σε εκείνη που έχει αναλάβει την επέκτασή του αποκάλυψε στη Βουλή ο αναπλ. υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης. Οπως ανέφερε, η πρώτη κοινοπραξία (ΑΕΓΕΚ και ιταλικές εταιρείες) πούλησε τους μετροπόντικες της κύριας γραμμής στην εταιρεία ΑΚΤΩΡ που κατασκευάζει την επέκταση προς Καλαμαριά. Οι συνομιλίες ανάμεσα στο Δημόσιο και την κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ – Ιταλών θα ολοκληρωθούν την επόμενη εβδομάδα, με την απόσταση να παραμένει μεγάλη και την επαναδημοπράτηση του έργου (την οποία προσδοκά ο λοιπός κατασκευαστικός κλάδος) να δείχνει πλέον ορατό ενδεχόμενο.

Η πώληση των δύο μετροποντίκων (ΤΒΜ), που βρίσκονται σήμερα εκτός λειτουργίας στον σταθμό Νέας Ελβετίας, φημολογούνταν εδώ και αρκετό καιρό αλλά διαψευδόταν τόσο από την Αττικό Μετρό όσο και από τους εμπλεκομένους. Οπως ανέφερε ο κ. Σπίρτζης μιλώντας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, η ΑΚΤΩΡ αγόρασε τους μετροπόντικες από τις τράπεζες στις οποίες τα μηχανήματα ανήκαν (πιθανότατα λόγω των οικονομικών προβλημάτων της ΑΕΓΕΚ), και οι οποίες τα διέθεταν με leasing στην ΑΕΓΕΚ, η οποία βάσει της σύμβασης τα ελέγχει. Αυτό σημαίνει ότι αν λ.χ. αύριο όλες οι διαφορές λύνονταν και η κοινοπραξία έπαιρνε εντολή να ξεκινήσει το έργο, τότε η ΑΚΤΩΡ δεν θα είχε μετροπόντικες για την επέκταση. Η κίνηση αυτή βέβαια ίσως κρύβει την πρόθεση της εταιρείας ΑΚΤΩΡ να διεκδικήσει και τη βασική γραμμή, στο ενδεχόμενο επαναδημοπράτησης του έργου.

Σε κάθε περίπτωση, η διάσταση ανάμεσα στο Δημόσιο και την κοινοπραξία παραμένει μεγάλη. Οπως αναφέρει στην «Κ» ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εργων Γιώργος Δέδες, η κοινοπραξία ξεκίνησε με διεκδικήσεις 680 εκατ. ευρώ (επαναφέροντας συνεχώς στη διαιτησία τα ίδια ζητήματα) και πλέον έχει «κατέβει» στα 250 εκατομμύρια ευρώ. Ποσό που το Δημόσιο δυσκολεύεται να αποδεχθεί, καθώς η αρχική σύμβαση δεν έδινε το δικαίωμα για αποζημιώσεις λόγω καθυστερήσεων (λ.χ. απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικά). «Δεν χρειάζεται να είναι κανείς λογικός», είπε ο κ. Σπίρτζης «για να καταλάβει ότι σε μια σύμβαση 900 εκατ. ευρώ, η οποία έχει απορροφήσει ήδη 360 εκατ. ευρώ, δεν μπορεί να διεκδικούνται 680 εκατ. ευρώ». Και κατέληξε: «Εάν την άλλη εβδομάδα δεν έχουμε καταλήξει, θα εκκινήσουμε διαδικασίες έκπτωσης του αναδόχου του έργου και επαναδημοπράτησης των εργασιών».

Οσον αφορά την εξέλιξη του έργου, η συνολική πρόοδος ανέρχεται σε 38%, τα έργα πολιτικού μηχανικού στο 55%, η κατασκευή των σηράγγων στο 73% και οι μελέτες στο 75% του έργου. Οπως ανέφερε ο κ. Σπίρτζης, με δεδομένο ότι ο ανάδοχος έχει λάβει δάνειο 250 εκατ. ευρώ από τράπεζες και ότι οι πληρωμές για το έργο έχουν ξεπεράσει τα 360 εκατ. ευρώ, «θα έπρεπε ως ποσοστό ολοκλήρωσης να είμαστε στο 65%-70%».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT