ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η αύξηση διαδικτυακών κρατήσεων και νέων ξενοδοχείων θα φέρει επιπλέον έσοδα 1,8 δισ.

ΣΤΑΘΗΣ ΚΟΥΣΟΥΝΗΣ

Καθώς τα πρακτορεία εξωτερικού έχουν ζητούμενο το μοντέλο «ήλιος - θάλασσα» από τον ελληνικό τουρισμό, η αύξηση των τουριστών κατευθύνθηκε κυρίως στα νησιά και σε πολυτελή ξενοδοχεία.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο συνδυασμός αύξησης της διείσδυσης των διαδικτυακών κρατήσεων στα ελληνικά ξενοδοχεία από ποσοστό 11% σε 25% με τη δημιουργία νέων κλινών θα έχει ως συνέπεια σε μεσοπρόθεσμο διάστημα να επιτευχθεί, ετησίως, η προσέλκυση επιπλέον αφίξεων 2,1 εκατ. τουριστών και εσόδων 1,8 δισ. ευρώ.

Αυτό είναι ένα από τα συμπεράσματα έρευνας που πραγματοποίησε η Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας με αντικείμενο τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ειδικό θέμα τα ξενοδοχεία. Από την έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 250 ξενοδοχείων, διαπιστώθηκε ότι η βελτίωση της ζήτησης των ελληνικών μικρομεσαίων ξενοδοχείων κατά την περίοδο 2008-2014 δεν ήταν ομοιογενής, με μόνο το 1/2 του τομέα να σημειώνει αύξηση πωλήσεων. Ως βασική κινητήριος δύναμη της ανόδου του τουρισμού εμφανίζεται ο μαζικός τουρισμός, καθώς η συντριπτική πλειονότητα των ξενοδοχείων που στηρίχθηκαν σε πρακτορεία εξωτερικού (79%) αύξησε τις πωλήσεις της έναντι περίπου 30% των υπολοίπων.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, ο τουρισμός παραμένει ο πιο κραταιός τομέας της οικονομίας. Ειδικά την τελευταία πενταετία επέδειξε έντονο δυναμισμό με εμφανή βελτίωση από την πλευρά της ποιότητας της προσφοράς, καθώς τα ξενοδοχεία 5 αστέρων καλύπτουν πλέον το 16% των κλινών από 5% το 1996, αλλά και σημαντική αύξηση των αφίξεων, 10% κατά μέσο όρο ετησίως.

Στα συμπεράσματα της έρευνας επισημαίνεται ότι καθώς τα πρακτορεία εξωτερικού έχουν ζητούμενο το μοντέλο ήλιος - θάλασσα από τον ελληνικό τουρισμό, η αύξηση των τουριστών κατευθύνθηκε κυρίως στα νησιά και σε πολυτελή ξενοδοχεία. Πέρα από την ανισομερή ανάπτυξη, η αυξημένη εξάρτηση από τα πρακτορεία εξωτερικού άσκησε καθοδική επίδραση στις τιμές και ενέτεινε το φαινόμενο της εποχικότητας.

Από την άλλη πλευρά, ξενοδοχεία που στηρίχθηκαν κυρίως σε προσέλκυση μεμονωμένων τουριστών διαθέτοντας υψηλό ποσοστό διαδικτυακών κρατήσεων πέτυχαν υψηλότερα έσοδα ανά κλίνη -συνδυάζοντας υψηλότερες τιμές και πληρότητα- και περιθώρια κέρδους, ενώ αντιμετώπισαν λιγότερα προβλήματα καθυστέρησης πληρωμών και χαμηλότερη εποχικότητα. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι αρκετοί μεμονωμένοι επισκέπτες μένουν λιγότερες ημέρες σε σχέση με τους τουρίστες που έρχονται μέσω πρακτορείων αλλά δαπανούν περισσότερα χρήματα ανά ημέρα. Ειδικότερα, τα ετήσια έσοδα ανά κλίνη στα ξενοδοχεία που προσελκύουν μεμονωμένους τουρίστες μέσω διαδικτυακών παρόχων ανέρχονται κατά μέσο όρο περίπου σε 14.000 ευρώ, ενώ τα έσοδα ανά κλίνη των ξενοδοχείων που δέχονται μαζικό τουρισμό ανέρχονται σε 6.300 ευρώ.

Η έρευνα καταλήγει στην εκτίμηση ότι η προσέλκυση περισσότερων μεμονωμένων τουριστών με την περαιτέρω αξιοποίηση των δυνατοτήτων της διαδικτυακής παρουσίας των ελληνικών ξενοδοχείων θα μπορούσε να αυξήσει τον κύκλο εργασιών των μικρομεσαίων μονάδων ακόμα και με σταθερό το τρέχον επίπεδο των διαθέσιμων κλινών. Αναλυτικά, ενδεχόμενη αύξηση της διείσδυσης των διαδικτυακών κρατήσεων στα ελληνικά ξενοδοχεία από 11% σε 25%, προσεγγίζοντας, δηλαδή, τον μέσο όρο των ευρωπαϊκών μεσογειακών χωρών, και ταυτόχρονα μείωση της έντονης εξάρτησης από πρακτορεία θα μπορούσε να ενισχύσει τα τουριστικά έσοδα κατά 900 εκατ. ευρώ ετησίως (+15%) μέσω της αύξησης των τιμών και του περιορισμού της εποχικότητας. Σε μεσοπρόθεσμη προοπτική θα μπορούσε να ακολουθηθεί μια πιο επεκτατική στρατηγική με αύξηση κλινών, όπου η Ελλάδα θα καταλάμβανε μερίδιο στη μεσογειακή διαδικτυακή αγορά αντίστοιχο με αυτό που κατέχει στην παραδοσιακή, με συνέπεια την προσέλκυση ετησίως επιπλέον 2,1 εκατ. αφίξεων τουριστών και εσόδων 1,8 δισ. ευρώ (+30%). Επιπροσθέτως, ενισχυτικά θα λειτουργούσε προς αυτή την κατεύθυνση η καλύτερη αεροπορική διασύνδεση με χώρες προέλευσης, η συνολική προώθηση της Ελλάδας ως ιδιαίτερος τουριστικός προορισμός σε ό,τι αφορά τα αξιοθέατα, τον πολιτισμό, τη γαστρονομία κ.ά., καθώς και η έμφαση στην εξοικείωση των ξενοδοχείων με το Διαδίκτυο.
 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ