Φοροδοξίες: Γνωρίζετε ότι…

Φοροδοξίες: Γνωρίζετε ότι…

3' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

• To μνημόνιο κατανόησης (MoU) που συνήψε η Ελλάδα για το τριετές πρόγραμμα του ESM περιλαμβάνει δέσμευση για τη λήψη επιπρόσθετων φορολογικών μέτρων, πλην αυτών που τέθηκαν σε ισχύ μέχρι τώρα. Οι κυριότεροι άξονες της επερχόμενης φορολογικής μεταρρύθμισης αναφέρονται:

• Στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΦΕ) «απλοποιείται» η εφαρμογή του αφορολογήτου ορίου στα φυσικά πρόσωπα, ενσωματώνεται (και συνεπώς μονιμοποιείται) η ειδική εισφορά αλληλεγγύης στον φόρο εισοδήματος και αυξάνονται οι συντελεστές φορολόγησης στα μισθώματα ακινήτων σε 15% (από 11%) για εισοδήματα έως 12.000 ευρώ και 35% (από 33%) για τα μεγαλύτερα εισοδήματα. Θα επανεξετασθεί η φορολογία των κεφαλαιουχικών κερδών, ιδίως στις συλλογικές επενδύσεις σε κινητές αξίες, σε εναρμόνιση με τα ισχύοντα στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

• Στη φορολογία των επιχειρήσεων, τα διάσπαρτα φορολογικά κίνητρα αναμένεται να ενσωματωθούν στον ΚΦΕ με κατάργηση αυτών που θεωρούνται αναποτελεσματικά. Η εταιρική φορολογία θα εκσυγχρονιστεί, στο πεδίο των εταιρικών μετασχηματισμών και τους λογαριασμούς αποθεματικών, ενώ αναμένεται και η εφαρμογή των διατάξεων του ΚΦΕ σχετικά με τις διασυνοριακές συγχωνεύσεις και τις ενδοομιλικές τιμολογήσεις (transfer pricing).

• Σχετικά με τις ενδοομιλικές τιμολογήσεις προβλέπεται επίσης η δημιουργία βάσης δεδομένων για τη βελτίωση των κριτηρίων ανάληψης κινδύνου. Τέλος, θα επανεξετασθεί η παρακράτηση φόρου 20% στην παροχή τεχνικών υπηρεσιών.

• Στη φορολογία της ακίνητης περιουσίας, με την επικείμενη αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών (κατά τεκμήριο με πτώση αυτών) αναμένεται η μεταβολή των συντελεστών του ΕΝΦΙΑ. Η μεταβολή αυτή γίνεται για να μην επηρεαστεί ο εισπρακτικός στόχος των 2,65 δισ. ευρώ ανά έτος από τον ΕΝΦΙΑ. Η κυβέρνηση θα πρέπει να έχει εξισώσει τις αντικειμενικές με τις εμπορικές αξίες μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2016, αν και πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ έκρινε ότι η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξίων πρέπει να γίνει άμεσα.

• Στη φορολογική «αμνηστία», ματαιώνεται η οικειοθελής αποκάλυψη μη δηλωθεισών καταθέσεων στο εξωτερικό με φορολόγηση αυτών με συντελεστή 15%. Αντίθετα, αναφέρεται στο πρόγραμμα η οικειοθελής αποκάλυψη εισοδημάτων και η φορολόγησή τους κατά τα ισχύοντα. Θα μπορούν δηλαδή να δηλωθούν εκπρόθεσμα τα αποκρυβέντα εισοδήματα για να φορολογηθούν με τους τακτικούς φορολογικούς συντελεστές (δηλαδή μέχρι 40-45% ανάλογα το έτος), αλλά πιθανόν με μειωμένες προσαυξήσεις, κατά το πρότυπο της Ιταλίας. Επίσης προβλέπεται να αναληφθεί δράση μέχρι τον Νοέμβριο για τον εντοπισμό αδήλωτων τραπεζικών καταθέσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, αλλά και για την παροχή πληροφοριών από τα άλλα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης για περιουσιακά στοιχεία Ελλήνων φορολογικών κατοίκων στο εσωτερικό τους με τελικό στόχο τη δημιουργία περιουσιολογίου.

• Στο μητρώο τραπεζικών λογαριασμών το οποίο αναμένεται, εντός του Σεπτεμβρίου, να δώσει το ιστορικό των τραπεζικών συναλλαγών σε βάθος 10ετίας. Επιπλέον, η προτεραιότητα στον έλεγχο θα δίνεται με βάση κριτήρια ανάλυσης κινδύνου και όχι την επικείμενη παραγραφή. Τέλος, προβλέπεται και η διαγραφή των χρεών που χαρακτηρίζονται ανεπίδεκτα είσπραξης.

• Στο πεδίο του ΦΠΑ προτεραιότητα δίδεται στην καταπολέμηση της τριγωνικής απάτης (carousel). Θα επιταχυνθούν οι διαδικασίες διαγραφής υποκειμένων ΦΠΑ από το μητρώο, ενώ θα εξετασθεί η αύξηση του ετησίου ορίου υπαγωγής στον ΦΠΑ στα 25.000 ευρώ, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

• Στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, η οποία θα εξελιχθεί σε ανεξάρτητη αρχή διοικούμενη από ανεξάρτητο συμβούλιο και διευθύνοντα σύμβουλο. Δυνάμει της ήδη ψηφισθείσας μεταβίβασης αρμοδιοτήτων από το ΣΔΟΕ στη ΓΓΔΕ, οι εκθέσεις ελέγχου του ΣΔΟΕ επί των οποίων δεν θα έχει εκδοθεί πράξη καταλογισμού μέχρι 30.10.2015 θα θεωρούνται απλό δελτίο πληροφοριών.

• Στα ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής προβλέπεται σχέδιο για τη διευκόλυνσή τους και τον περιορισμό της χρήσης μετρητών, με εφαρμογή από τον Μάρτιο του 2016. Επίσης, θα δημοσιεύεται λίστα οφειλετών του Δημοσίου για χρέη πλέον των τριών μηνών. Η συγκεκριμένη δέσμευση βεβαίως είναι αμφίβολο κατά πόσον είναι συμβατή με τη νομοθεσία περί προσωπικών δεδομένων.

• Στο νέο φορολογικό ποινολόγιο, η ψήφιση του οποίου αναμένεται τον Σεπτέμβριο, σε αντικατάσταση των ποινικών διατάξεων του ν. 2523/1997. Θα διευρυνθεί επίσης η έννοια της φοροδιαφυγής στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας που ενδέχεται να οδηγήσει στην επέκταση του χρόνου παραγραφής στα 20 έτη για ακόμη μεγαλύτερο αριθμό υποθέσεων. Η μη έκδοση αποδείξεων λιανικής θα θεωρείται μία ενιαία παράβαση με αυστηρά όμως πρόστιμα.

• Στη φορολογία των τυχερών παιγνίων, θα επεκταθεί και στις παιγνιομηχανές (VLT) η φορολόγηση με συντελεστή 30% επί των ακαθαρίστων εσόδων παιγνίου, η οποία ήδη ισχύει για τον ΟΠΑΠ. Η διάταξη αυτή αναμένεται να ψηφισθεί ώς το τέλος του 2015.

• Στη φορολογία των διαφημίσεων, αναμένεται η θεσμοθέτηση φόρου στις τηλεοπτικές διαφημίσεις, γεγονός που θα πλήξει περαιτέρω τον διαφημιστικό και τον τηλεοπτικό κλάδο, όπως εξάλλου και η θέσπιση τέλους τηλεοπτικών συχνοτήτων.

Πηγή: Grant Thornton

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή