Ν.Δ.: Το κόστος της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ

Ν.Δ.: Το κόστος της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ

17' 29" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το οικονομικό κόστος της επτάμηνης διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ παρουσίασε ο τέως αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών και Συντονιστής Οικονομικών Υποθέσεων της Νέας Δημοκρατίας, κ. Χρήστος Σταϊκούρας.

Συγκεκριμένα στην ανακοίνωση παρατίθενται τα εξής:

1ον. Η οικονομία επέστρεψε στην ύφεση, μετά την ανάκαμψη του 2014.

Το 2014 υπήρξε μεγέθυνση/ανάπτυξη της οικονομίας στο επίπεδο του 0,8%. Για το 2015, οι αρχικές εκτιμήσεις προέβλεπαν ανάπτυξη 2,9% (προβλέψεις Νοεμβρίου 2014), στη συνέχεια αναθεωρήθηκαν στο 2,5% (προβλέψεις Φεβρουαρίου 2015), αργότερα διαμορφώθηκαν στο 0,5% (προβλέψεις Μαΐου 2015). Η τελευταία Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προβλέπει ύφεση -2% έως – 4%. Δηλαδή, μέσα στους 6 μήνες, η εκτίμηση για το ρυθμό μεγέθυνσης της Ελληνικής οικονομίας έχει πλήρως ανατραπεί από το +2,5% (ισχυρή ανάπτυξη) στο -2% έως -4% (βαθιά ύφεση). Αυτό μεταφράζεται σε απώλεια εθνικού εισοδήματος άνω των 11 δισ. ευρώ μόνο για το 2015. Η οικονομία, μάλιστα, της χώρας προβλέπεται να παραμείνει σε ύφεση και το 2016.

2ον. Η ανεργία αυξάνεται και πάλι, μετά τη μικρή μείωσή της το 2014.

Το 2014, η ανεργία, διαμορφώθηκε στο 26,6%, από 27,3% το 2013 (στο 44,3% για άτομα ηλικίας 15-29 ετών, από 49,5% το 2013).

Για το 2015, το Μάιο, οι εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι οποίες ήταν σταθερές από το Νοέμβριο του 2014 μέχρι το Φεβρουάριο του 2015, αναθεωρήθηκαν προς το δυσμενέστερο.

Ενώ, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, για το 1ο τρίμηνο του 2015, η ανεργία έχει αρχίσει ήδη να αυξάνεται. Παράλληλα, η πρόσφατη δημοσιοποίηση των στοιχείων του συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ» επιβεβαιώνει τη σημαντική μείωση της μισθωτής απασχόλησης, μέσα στην «καρδιά» του καλοκαιριού.

Πιο συγκεκριμένα, τον Ιούλιο, παρατηρείται η μεγαλύτερη μείωση στο ισοζύγιο των ροών μισθωτής απασχόλησης, καθώς χάθηκαν 16.658 θέσεις απασχόλησης ενώ, συγκριτικά με πέρυσι, χάθηκαν 29.933 θέσεις. Πρόκειται για τη χειρότερη επίδοση των τελευταίων 15 ετών.

Στα δυσμενή αυτά ποσοτικά στοιχεία έρχονται να προστεθούν και τα αρνητικά ποιοτικά χαρακτηριστικά αφού, από το σύνολο των προσλήψεων, μόνο το 16,07% αφορά προσλήψεις πλήρους απασχόλησης, ενώ το υπόλοιπο αφορά εκ περιτροπής και μερική απασχόληση (πέρυσι την ίδια περίοδο το ποσοστό πλήρους απασχόλησης ανερχόταν σε 48,22%).

Η αρνητική αυτή εξέλιξη στους ποσοτικούς και ποιοτικούς δείκτες του συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ», αποτελεί ισχυρή ένδειξη ότι και για τους επόμενους μήνες, το ισοζύγιο των ροών μισθωτής απασχόλησης αναμένεται να επιδεινωθεί ακόμη περισσότερο, επηρεάζοντας αρνητικά την ανεργία.

Επίσης, για πέμπτο συνεχή μήνα, τον Αύγουστο, τα επίπεδα απασχόλησης μειώθηκαν στον μεταποιητικό τομέα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας της Markit, ο ρυθμός μείωσης των θέσεων εργασίας ήταν ηπιότερος σε σχέση με τον Ιούλιο, ωστόσο ήταν ο δεύτερος υψηλότερος που έχει καταγραφεί στην ιστορία της έρευνας.

 

3ον. Ο δείκτης οικονομικού κλίματος έχει «κατρακυλήσει» σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα.

Διαμορφώνεται στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2009, ενώ διευρύνεται σταθερά και η απόκλισή του από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο, ο οποίος καταγράφει το υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας τετραετίας.

Σημειώνεται δε ότι η απόκλιση αγγίζει πλέον τις 30 μονάδες, η οποία είναι η μεγαλύτερη από τότε που παρακολουθείται στατιστικά ο εν λόγω δείκτης (1985).

Η αρνητική εξέλιξη είναι αποτέλεσμα της έντονης επιδείνωσης των επιχειρηματικών προσδοκιών σε όλους τους τομείς, αλλά και της συνεχούς σημαντικής υποχώρησης της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.

Πρόκειται ουσιαστικά για το αποτέλεσμα της κακής διαπραγματευτικής τακτικής του 1ου εξαμήνου του έτους, του προσχηματικού δημοψηφίσματος του Ιουλίου και των δυσμενών και ακραίων συνεπειών του, καθώς και της διευρυμένης και παρατεταμένης πολιτικής αβεβαιότητας.

 4ον. Έχουν επιβληθεί κεφαλαιακοί περιορισμοί και η χώρα τελούσε, για κάποιο διάστημα, σε τραπεζική αργία.

Ως αποτέλεσμα, ενδεικτικά, η παραγωγή του μεταποιητικού τομέα εξακολούθησε να υποχωρεί τον Αύγουστο, λόγω της πρωτοφανούς υποχώρησης των νέων παραγγελιών και των δυσκολιών αγοράς πρώτων υλών, επεκτείνοντας με αυτόν τον τρόπο την τάση συνεχούς μείωσης της παραγωγής τους τελευταίους 8 μήνες.

Ο εποχικά προσαρμοσμένος δείκτης υπευθύνων προμηθειών (Purchasing Managers’ Index–PMI), που αποτυπώνει τη γενική εικόνα των επιχειρησιακών συνθηκών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Markit, έκλεισε στις 39,1 μονάδες τον Αύγουστο, σημαντικά ασθενέστερος από το σημείο μηδενικής μεταβολής των 50 μονάδων, συνιστώντας ένα από τα χαμηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί σε όλη την ιστορία της έρευνας (είχε «βουτήξει» ακόμη και στο 30,2 τον Ιούλιο)

                      

5ον. Ο κύκλος εργασιών στη βιομηχανία συρρικνώνεται.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, τον Ιούνιο του 2015, ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών στη βιομηχανία, για το σύνολο της εγχώριας και εξωτερικής αγοράς, παρουσίασε μείωση κατά 13,4% σε σχέση με τον Ιούνιο του 2014, έναντι αύξησης κατά 11,0% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2014 προς το 2013.

Ενώ, αναμένεται συνέχιση της πτωτικής τάσης, και λόγω εποχικότητας, και για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.                          

6ον. Το διαφορικό επιτόκιο (spread) των Ελληνικών ομολόγων εκτινάχθηκε και παραμένει σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, σε μία περίοδο που άλλες χώρες της Ευρωζώνης απολαμβάνουν ιστορικά χαμηλά επιτόκια.

Την τελευταία περίοδο, η ψήφιση και η υπογραφή του 3ου Μνημονίου και η προοπτική αποφυγής του ενδεχομένου εξόδου της Ελλάδας από την Ευρωζώνη και της άτακτης χρεοκοπίας συνετέλεσαν στην αποκλιμάκωση του επιτοκίου.

Ωστόσο, τώρα, είναι σαφές ότι η πομπώδης πρόβλεψη της παραιτηθείσας Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ, πως «οι αγορές θα χορεύουν σύμφωνα με τις επιθυμίες της», διαψεύστηκε.

                              

7ον. Το κόστος δανεισμού του Δημοσίου αυξήθηκε και διατηρείται σε υψηλά επίπεδα.

Ενδεικτικά, η τελευταία έκδοση εντόκων γραμματίων 26 εβδομάδων, στις 2 Σεπτεμβρίου 2015, πραγματοποιήθηκε με επιτόκιο 2,97%, όταν η αντίστοιχη, στις 7 Ιανουαρίου 2015, είχε γίνει με επιτόκιο 2,30%.

Αποτέλεσμα αυτής της εξέλιξης είναι, στο επτάμηνο του 2015, οι τόκοι που καλείται να πληρώσει το Δημόσιο να αυξηθούν κατά 536 εκατ. ευρώ ή κατά 13,4% έναντι των τόκων του αντίστοιχου επταμήνου του 2014.

Αυτό το επιπλέον κόστος βαραίνει τους  Έλληνες φορολογούμενους.

8ον. Το Χρηματιστήριο καταγράφει σημαντικές απώλειες.

Επενδυτές εγκατέλειψαν ή «πάγωσαν» τα επενδυτικά τους σχέδια στη χώρα μας.

Ενδεικτικά, ο Γενικός Δείκτης του Χρηματιστηρίου διαμορφώθηκε στις 635,31 μονάδες στις 21.08.2015, από 840,44 μονάδες στις 23.01.2015.

Δηλαδή, παρατηρείται μία πτώση της τάξης του 25%.

Ενώ, η αξία των τραπεζικών μετοχών, τους τελευταίους 7 μήνες, ιδιαίτερα μάλιστα μετά την επαναλειτουργία του Χρηματιστηρίου, έχει καταρρεύσει (η κεφαλαιοποίηση των τεσσάρων συστημικών τραπεζών μειώθηκε κατά 7,5 δισ. ευρώ μετά την επαναλειτουργία του Χρηματιστηρίου). Με αποτέλεσμα, η αξία των μετοχών που κατέχει το Ελληνικό Δημόσιο να διαμορφώνεται στις αρχές Αυγούστου 2015 περίπου στα 3 δισ. ευρώ, από 15 δισ. ευρώ στο τέλος του 2014 (μειωμένες δηλαδή κατά 12 δισ. ευρώ ή κατά 80%).

Πρόκειται για δυσμενή εξέλιξη με τεράστιο κόστος για τους φορολογούμενους, δεδομένου ότι οι μετοχές του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) στις συστημικές τράπεζες αποτελούν περιουσιακό στοιχείο του Ελληνικού Δημοσίου, του οποίου η δυνητικά αυξημένη αξία μεταπώλησης θα μπορούσε να συντελέσει στην ουσιαστική αποκλιμάκωση του δημοσίου χρέους.                                   

9ον. Η δημόσια οικονομία έχει αποσταθεροποιηθεί.

Η χώρα έχει επιστρέψει στα πρωτογενή ελλείμματα, μετά από 2 χρόνια πρωτογενών πλεονασμάτων.

Σύμφωνα με το 3ο Μνημόνιο, η Ελλάδα, χωρίς πρόσθετα μέτρα, θα είχε πρωτογενές έλλειμμα 1,5% του ΑΕΠ το 2015, όσο και το 2012.

Υπενθυμίζεται ότι, πέρυσι το Νοέμβριο, οι «Θεσμοί» προέβλεπαν για φέτος, χωρίς τη λήψη οποιουδήποτε πρόσθετου μέτρου, πρωτογενές πλεόνασμα κοντά στο 2% του ΑΕΠ.

Σήμερα, για την επίτευξη του στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 0,25% του ΑΕΠ το 2015, η 7μηνη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ κατέστησε αναγκαία πρόσθετα, δυσβάστακτα μέτρα, ύψους περίπου 5 δισ. ευρώ μόνο για το 2015 και συνολικά 13 δισ. ευρώ για την τριετία 2015-2018.     

Τα φορολογικά έσοδα παρουσιάζουν μεγάλη και διευρυνόμενη υστέρηση έναντι του στόχου, η οποία ήδη, κατά το επτάμηνο του 2015, διαμορφώθηκε στα 3,5 δισ. ευρώ έναντι του στόχου.

Ενώ, και οι Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης εμφανίζουν, από τον Μάρτιο, πρωτογενή ελλείμματα, τα οποία και διευρύνονται, υπερβαίνοντας το 1 δισ. ευρώ το 1ο εξάμηνο του 2015.   

10ον. Η «εσωτερική στάση πληρωμών» είναι πρωτόγνωρη και έχει οδηγήσει σε «παράλυση» και «ασφυξία» την οικονομία.

Το επτάμηνο του 2015, αγγίζει τα 4,5 δισ. ευρώ, τόσο από τον Τακτικό Προϋπολογισμό όσο και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Ειδικότερα, οι πρωτογενείς δαπάνες είναι χαμηλότερες κατά περίπου 3 δισ. ευρώ έναντι του στόχου.

Ενώ, οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν μόλις στα 1,2 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για 2,6 δισ. ευρώ, δηλαδή είναι μειωμένες κατά περίπου 53%!            

Αυτή η υποεκτέλεση του Προϋπολογισμού, αποτυπώνεται και στη διόγκωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα.

Οφειλές οι οποίες ανήλθαν στα 4,6 δισ. ευρώ τον Ιούνιο του 2015, αυξημένες κατά 52% από το Δεκέμβριο του 2014.

Υπενθυμίζεται, ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ήταν περίπου 9 δισ. ευρώ στο τέλος του 2012 και διαμορφώθηκαν στα 3 δισ. ευρώ στο τέλος του 2014, μειωμένες κατά 70% τη διετία 2013-2014, ενισχύοντας, ουσιαστικά, τη ρευστότητα στην οικονομία.                                     

    

11ον. Η παραιτηθείσα Κυβέρνηση προέβη σε εσωτερικό αναγκαστικό δανεισμό, «σκουπίζοντας» και τα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.

Στο τέλος Ιουνίου 2015, όταν εξαγγέλθηκε το δημοψήφισμα, τα ταμειακά διαθέσιμα του Ελληνικού Δημοσίου ανέρχονταν μόνο σε 77 εκατ. ευρώ, από 2,6 δισ. ευρώ στο τέλος του 2014.

Ενώ, την ίδια περίοδο, το Ελληνικό Δημόσιο είχε δανειστεί από τους φορείς, μέσω της σύναψης repos, 10,5 δισ. ευρώ.

12ον. Το τραπεζικό σύστημα, μετά τη σταθεροποίηση που επετεύχθη το 2014, έχει εισέλθει σε νέες, μεγάλες περιπέτειες και είναι αντιμέτωπο με τεράστιους κινδύνους.

Κίνδυνοι που διογκώθηκαν μετά την πρόσφατη τραπεζική αργία και τους κεφαλαιακούς περιορισμούς.

Και αυτό γιατί, μεταξύ άλλων:  

Οι καταθέσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων, από το Δεκέμβριο του 2014 μέχρι τον Ιούλιο του 2015, μειώθηκαν κατά περίπου 40 δισ. ευρώ ή 25% του συνόλου τους.

Η ποιότητα του ενεργητικού των τραπεζών επιδεινώθηκε, καθώς αυξήθηκαν ραγδαία τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, εξαιτίας τόσο της μεγάλης – εφέτος – επιβράδυνσης του ρυθμού οικονομικής μεγέθυνσης και της επιστροφής στην ύφεση, όσο και της κουλτούρας μη-πληρωμών που καλλιεργούσε επί μακρόν η παραιτηθείσα Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ όταν ήταν στην Αντιπολίτευση.

Οι διεθνείς αγορές έκλεισαν, ενώ, επί της ουσίας, δεν γίνονταν πράξεις στη διατραπεζική αγορά με ξένους αντισυμβαλλόμενους ούτε έναντι ενεχύρου. Σημειωτέον ότι οι  αγορές έκλεισαν σε μια ιδιαίτερα ευνοϊκή περίοδο διεθνώς, με το κόστος χρήματος να βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο εδώ και δεκαετίες.

Όλα αυτά, που οφείλονται σε πράξεις και παραλείψεις της παραιτηθείσας Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ, επηρέασαν αρνητικά, το επτάμηνο του 2015, τόσο τη ρευστότητα όσο και τη φερεγγυότητα του τραπεζικού συστήματος.

Το αποτέλεσμα είναι, σήμερα, η χρηματοδότηση των τραπεζών να γίνεται, κυρίως, μέσω του Ευρωσυστήματος.

Έτσι, η χρηματοδότηση μέσω του ELA διαμορφώνεται πλέον σήμερα περίπου στα 86 δισ. ευρώ, από μηδέν στο τέλος του 2014.

Ενώ, η συνολική χρηματοδότηση μέσω του Ευρωσυστήματος διαμορφώνεται περίπου στα 126 δισ. ευρώ, υπερβαίνοντας, για πρώτη φορά, το ύψος των καταθέσεων νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Παράλληλα, καθίσταται αναγκαία και μία νέα, μεγάλη, ανακεφαλαιοποίηση των πιστωτικών ιδρυμάτων, συμπεριλαμβανομένων των μη συστημικών και συνεταιριστικών τραπεζών, μέχρι του ύψους των 25 δισ. ευρώ.

Ανάγκες που προέκυψαν, στο σύνολό τους, το 1ο εξάμηνο του 2015. Και οι οποίες είναι τεράστιες, λαμβάνοντας υπόψη ότι διαμορφώνονται περίπου στο ύψος των ιδίων κεφαλαίων των τραπεζών.

Δημιουργώντας νέο κόστος για τους φορολογούμενους.

13ον. Οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας έχουν διογκωθεί και η βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους έχει επιδεινωθεί δραματικά.

Οι ανάγκες αυτές προέκυψαν, κυρίως, εντός του επταμήνου του 2015, με αποτέλεσμα να καταστεί αναγκαία η σύναψη ενός νέου, μεγάλου, δανείου, ύψους 86 δισ. ευρώ, το οποίο συνοδεύεται από το 3ο Μνημόνιο.

Η αναγκαιότητα νέου δανεισμού, όπως επιβεβαιώνουν και οι εκθέσεις των «Θεσμών», οφείλεται:

Στο γεγονός ότι η δημόσια οικονομία επέστρεψε στα πρωτογενή ελλείμματα, κάτι το οποίο παρουσιάζεται ως «επίτευγμα», αλλά στην πραγματικότητα δημιουργεί μεγαλύτερες δανειακές ανάγκες για τα επόμενα χρόνια και αποδυναμώνει την προοπτική βιωσιμότητας του χρέους.

Επιβάρυνση; Περίπου 8 δισ. ευρώ μόνο για το 2015.

Στην επιστροφή της οικονομίας στην ύφεση. Επιβάρυνση; Περίπου 11 δισ. ευρώ μόνο για το 2015.

Στην απροθυμία και αβελτηρία της Κυβέρνησης να προχωρήσει στην υλοποίηση διαρθρωτικών αλλαγών και αποκρατικοποιήσεων. Επιβάρυνση; Περίπου 10 δισ. ευρώ για την επόμενη τριετία.

Στην αύξηση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, μέσα στο 2015, με αποτέλεσμα η μερική μόνο αποπληρωμή τους να απαιτεί νέο δανεισμό. Επιβάρυνση; Περίπου 5 δισ. ευρώ μόνο για το 2015. Στο «σκούπισμα» των ταμειακών διαθεσίμων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, με αποτέλεσμα, για να αποκατασταθεί ένα μέρος των αποθεματικών και για να επιστραφεί ένα μέρος των ταμειακών διαθεσίμων των ασφαλιστικών ταμείων, των ΟΤΑ και των ΔΕΚΟ, να απαιτείται επιπλέον δανεισμός. Επιβάρυνση; Περίπου 7 δισ. ευρώ για την επόμενη τριετία.

Στην ανάγκη νέας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών λόγω της αδράνειας της παρατηθείσας Κυβέρνησης, που είχε ως αποτέλεσμα την επιδείνωση του οικονομικού κλίματος, την επιστροφή στην ύφεση, το κλείσιμο των τραπεζών, τους κεφαλαιακούς περιορισμούς.

Επιβάρυνση; Μέχρι 25 δισ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι όλες αυτές οι ανάγκες, προέκυψαν επί των ημερών της παρατηθείσας Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ».

Απάντηση ΣΥΡΙΖΑ στις δηλώσεις του κ. Σταϊκούρα:

Το Γραφείο Τύπου Του ΣΥΡΙΖΑ δεν άφησε ασχολιάστες τι δηλώσεις του κ. Σταϊκούρα περί δραπέτευσης της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ με την επιλογή της διεξαγωγής των επερχόμενων εκλογών, αλλά και της αναλυτικής παρουσιάσης του οικονομικού κόστους της διακυβέρνησης των δύο κομματων. Στο πρώτο σκέλος ο ΣΥΡΙΖΑ απαντά:

Εκείνοι που δραπέτευσαν το Δεκέμβριο ήταν η Νέα Δημοκρατία και ο τότε αρχηγός της Αντώνης Σαμαράς. Βλέποντας την αδυναμία τους να ολοκληρώσουν την 5η αξιολόγηση, με προφανή την έλλειψη εμπιστοσύνης των δανειστών απέναντί τους αλλά και δεδομένη την απαξία της ελληνικής οικονομίας προς τα έργα και τις ημέρες τους, αποφάσισαν να εγκαταλείψουν τη χώρα και τους ανθρώπους της. Όμως δεν παρέμειναν σε αυτό, άλλωστε η φυγή τους λυτρωτική ήταν για τους πολίτες. Με πρωτοφανή την έλλειψη υπευθυνότητας δημιούργησαν συνθήκες ασφυξίας για την επόμενη κυβέρνηση, προσπαθώντας με κάθε τους κίνηση στο εσωτερικό και το εξωτερικό να προκαλέσουν το σενάριο της «αριστερής παρένθεσης», υποσκάπτοντας το έργο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και αδιαφορώντας για το μέλλον της χώρας και των πολιτών.

Εν συνεχεία αντικρούει σημείο προς σημείο τις δηλώσεις του τέως αναπληρωτή υπουργου της Ν.Δ.:

– Ένα Μνημόνιο που φέρει αποκλειστικά τη σφραγίδα των ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ και το οποίο, πριν από ορισμένους μήνες, δεν ήταν αναπόφευκτο.

Απάντηση: Η Νέα Δημοκρατία μιλά για μη αναπόφευκτο Μνημόνιο όταν η ίδια παρέδωσε τη χώρα με «άδεια Ταμεία» και μη βιώσιμο χρέος, σε καθεστώς Μνημονίου, με εκκρεμή την περιβόητη 5η αξιολόγηση την οποία αδυνατούσε να ολοκληρώσει παρά τα επώδυνα μέτρα του «email Χαρδούβελη», αιτία για την οποία ζήτησε παράταση του Μνημονίου κατά δύο μήνες, καθώς και ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα μέχρι τη λήξη της παράτσης στα τέλη Φεβρουαρίου, δηλαδή ένα μήνα μετά τις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου.

– Κατέστη όμως αναγκαίο εξαιτίας πράξεων και παραλείψεων της Κυβέρνησης κατά το 1ο εξάμηνο του 2015. Διάστημα κατά το οποίο:

Απάντηση: Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, παρά τον πρωτοφανή ιδιόμορφο πόλεμο που δέχθηκε από το εξωτερικό, αλλά και την ανεύθυνη σκοπιμότητα που εξυπηρετούσαν οι εκπρόσωποι του παλιού και των κατεστημένων συμφερόντων στη χώρα, κατάφερε με το σχέδιό της και τη διαχειριστική επάρκειά της να συλλέγει έσοδα με ικανοποιητικό τρόπο, να καταβάλει απρόσκοπτα μισθούς και συντάξεις, να λαμβάνει μέτρα ανακούφισης από την ανθρωπιστικής κρίση, να δημιουργεί χώρο για την επανεκκίνηση της οικονομίας (ρύθμιση για τις 100 δόσεις), να υλοποιεί τη δέσμευσή της για πραγματικά σκληρή διαπραγμάτευση προς όφελος της πλειονότητας των πολιτών.

– Η οικονομία επέστρεψε στην ύφεση, μετά την ανάκαμψη του 2014.

Απάντηση: Επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και Νέας Δημοκρατίας, τα τελευταία πέντε χρόνια, το ΑΕΠ της χώρας σημείωσε απώλειες που είναι πρωτοφανείς για χώρα σε καιρό ειρήνης. Επισυνάπτεται σχετικός πίνακας.

– Η ανεργία αυξήθηκε, μετά τη μικρή υποχώρησή της το 2014.

Απάντηση: Οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και Νέας Δημοκρατίας φέρουν ακέραιη την ευθύνη για τη δραματική αύξηση της ανεργίας τα τελευταία χρόνια. Η Νέα Δημοκρατία μάλιστα, όταν ανέλαβε, τον Ιούνιο του 2012, κατάφερε την ήδη εκρηκτική ανεργία να την εκτοξεύσει σε ιστορικά υψηλά επίπεδα. Επισυνάπτεται σχετικός πίνακας.

–  Η πραγματική οικονομία, λόγω και των κεφαλαιακών περιορισμών, έχει καταρρεύσει.

Απάντηση: Η πραγματική οικονομία, σε αντίθεση με τους μύθους που επιχειρεί να καλλιεργήσει η Νέα Δημοκρατία, όχι μόνο δεν κατέρρευσε από την ημέρα που ανέλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ, αντίθετα σημειώθηκε αξιοπρόσεκτη μεγέθυνση…. Αυτό μάλιστα επιτεύχθηκε σε ένα περιβάλλον χρηματοπιστωτικής ασφυξίας από το εξωτερικό και τεχνητής υπονόμευσης τόσο της οικονομίας όσο και της διαπραγμάτευσης στο εσωτερικό από τα κατεστημένα συμφέροντα και τους πολιτικούς εκπροσώπους του παλαιού στη χώρα.

Η αδιαμφισβήτητη πίεση που προήλθε για την ελληνική οικονομία από τα capital controls δεν αποτελεί «ευθύνη» του ΣΥΡΙΖΑ, αντίθετα συνιστά την πιο τρανή απόδειξη του αδυσώπητου πολέμου που δέχθηκε η κυβέρνηση όλο το προηγούμενο διάστημα, κορύφωση του οποίου ήταν τα capital controls.

Ακόμη όμως και από την επιβολή των capital controls, την οποία μέχρι την τελευταία στιγμή η ελληνική κυβέρνηση επιχειρούσε να αποτρέψει, τα αποτελέσματα για την ελληνική οικονομία και κοινωνία, όσο πρωτόγνωρα κι αν ήταν στην αρχή, εξαιτίας της συντονισμένης δράσης και της διαχειριστικής επάρκειας της κυβέρνησης και των αρμόδιων υπηρεσιών, ήταν από τα ελαφρύτερα, αν όχι τα ελαφρύτερα, απ’ όσα έχουν καταγραφεί σε αντίστοιχες περιπτώσεις σε άλλα κράτη που αντιμετώπισαν παρόμοια προβλήματα. Χαρακτηριστικό είναι ότι μόλις δύο μήνες μετά την επιβολή τους, οι κεφαλαιακοί έλεγχοι έχουν ελαφρύνει σε σημαντικό βαθμό, με την κανονικοποίηση να επανέρχεται στην οικονομία και την εμπιστοσύνη στην κοινωνία.

– Το κόστος δανεισμού του Δημοσίου έχει διογκωθεί.

Απάντηση: Η αύξηση του κόστους δανεισμού έχει ξεκινήσει από το φθινόπωρο του 2014, ως αποτέλεσμα της στρατηγικής του τρόμου, που ακολούθησε η Νέα Δημοκρατία, για να αποτρέψει την ανάδειξη του ΣΥΡΙΖΑ σε κυβέρνηση.

–  Η δημόσια οικονομία έχει επιστρέψει στα πρωτογενή ελλείμματα.

Απάντηση: Η επιστροφή σε ελλείμματα εάν και εφόσον τελικά επιβεβαιωθεί θα είναι οριακή αλλά και τελείως προσωρινή. Η ελληνική οικονομία ακόμα και την περσινή χρονιά (2014), πέτυχε πρωτογενές πλεόνασμα μόλις και μετά βιας 0.6% του ΑΕΠ. Εϊναι η ίδια χρονία κατά την οποία η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ είχαν δημιουργήσει την αφήγηση περί success story και απογείωσης της ελληνικής οικονομίας, συνεπώς μέσα σε περιβάλλον χρηματοδοτικής και χρηματοπιστωτικής ασφυξίας, capital controls, εκκροής καταθέσεων και εκβιασμών το πρωτογενές έλλειμμα ο.25% του ΑΕΠ κινείται στα όρια του στατιστικού λάθους. Σε κάθε περίπτωση ο ΣΥΡΙΖΑ δεν υποστηρίζει τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα που αφαιρούν πόρους από την εγχώρια οικονομία αλλά τους ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς ή/και τα μικρά πρωτογενή πλεονάσματα.

–  Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου έχουν επιστρέψει σε προ-2013 επίπεδο.

Απάντηση: Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου όντως διογκόθηκαν κατά το πρώτο εξάμηνο, περίπου κατά 1.5 δις ευρώ. Όμως είναι η πρώτη φορά που η ελληνική Κυβέρνηση είχε τόσο υψηλές δανειακές υποχρεώσεις την ίδια στιγμή που οι διεθνείς πιστωτές της είχαν πάωει να καταβάλλουν τις χρωστούμενες δόσεις από τα δάνεια. Αν είχε επιτραπεί στην Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ακριβώς η ίδια ρύθμιση που είχε επιτραπεί στην Κυβέρνηση Σαμαρά Βενιζέλου το 2012, την έκδοση δηλαδή πέραν του ορίου εντόκων γραμματίων του Ελληνικού Δημοσίου η διόγκωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών θα είχε αποφευχθεί. Ο στραγγαλισμός των πόρων του Δημοσίου με το οποιοδήποτε μέσο αποτέλεσε τη βασική στρατηγική των πιστωτών σκοπεύοντρας στην κάμψη των αντιστάσεων της ελληνικής Κυβέρνησης και μόνο υπό αυτο το πρίσμα μπορεί να ειδωθεί.

– Οι καταθέσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων έχουν σημαντικά συρρικνωθεί.

Απάντηση: Η διαρροή καταθέσεων και η μεγάλη χρηματοδότηση των τραπεζών μέσω του ELA, δεν οφείλονται στην επιδείνωση της οικονομίας αλλά το αντίθετο. Η διαρροή καταθέσεων, η οποία υποκινήθηκε από τη ΝΔ και άλλους κύκλους, και η ασφυξία του τραπεζικού συστήματος, που καλλιέργησαν οι δανειστές, χρησιμοποιήθηκαν ως όπλα στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης.

Ακόμα και στα γραφήματα που επικαλείται η Νέα Δημοκρατία είναι προφανές ότι η σημαντική απομείωση των καταθέσεων στις ελληνικές τράπεζες ξεκινά ήδη από το Νοέμβριο του 2014, περίοδο διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας κι εντείνεται από την προκήρυξη πρόωρων εκλογών από τον Αντώνη Σαμαρά. Αντί η Νέα Δημοκρατία να αναλογιστεί τις ευθύνες της στην καλλιέργεια κλίματος πανικού στους καταθέτες, τη ζημία που προκαλούσαν δηλώσεις βουλευτών και υπουργών της για απόσυρση των δικών τους καταθέσεων από τις ελληνικές τράπεζες, τη διαρκή επίσυρση του «κουρέματος» των καταθέσεων, αλλά και την τεχνητή δημιουργία κλίματος αποσταθεροποίησης του τραπεζικού συστήματος από για χρόνια εδραιωμένα στην ελληνική οικονομία συμφέροντα, σήμερα προσπαθεί να καταλογίσει ευθύνες στον ΣΥΡΙΖΑ.

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, ακόμη και στις συνθήκες των ακραίων κι ασύμμετρων πιέσεων που αναπτύχθηκαν το προηγούμενο διάστημα, διασφάλισε, όπως εξαρχής είχε εγγυηθεί ότι θα κάνει, τις καταθέσεις των ελλήνων πολιτών, όλων εκείνων που ασκώντας το πατριωτικό καθήκον τους διατήρησαν τις καταθέσεις τους στις τράπεζες τις χώρας.

– Οι τράπεζες έχουν ανάγκη μιας νέας ανακεφαλαιοποίησης.

Απάντηση: Οι προηγούμενες κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και Νέας Δημοκρατίας, παρά τον πακτωλό χρημάτων του ελληνικού λαού, που διοχέτευσαν για τη διάσωση των τραπεζών, δεν επιχείρησαν ποτέ να συγκρουστούν με τις πραγματικές αδυναμίες και τα κατεστημένα συμφέροντα, που απομυζούν το τραπεζικό σύστημα και δεν του επιτρέπουν να διαδραματίσει τον κομβικό και ουσιαστικό ρόλο του αιμοδότη της ελληνικής οικονομίας προς όφελος της κοινωνίας.

Μετά τις εκλογές του 2012 οι τράπεζες ανακεφαλαιοποιήθηκαν με δημόσιο χρήμα μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, χωρίς η ανακεφαλαιοποίηση να συνδυαστεί με την αντιμετώπιση των προβλημάτων του ενεργητικού των τραπεζών λόγω των “κόκκινων” δανείων, ώστε να εξυγιανθούν οι ισολογισμοί των τραπεζών και να μπορέσουν να παράσχουν ρευστότητα στην πραγματική οικονομία. Την ίδια στιγμή προστατεύθηκαν οι παλαιές διοικήσεις, χωρίς να αξιολογηθούν και να κριθούν για τα πεπραγμένα τους, και επικράτησε η ολιγοπωλιακή αναδιάρθρωση του τραπεζικού τομέα και η υπερσυγκέντρωση της τραπεζικής αγοράς, με τις τέσσερις συστημικές να απορροφούν τις περισσότερες από τις υπόλοιπες τράπεζες, μεταξύ αυτών την Αγροτική και το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο.

Η νέα ανακεφαλαιοποίηση θα επιλύσει οριστικά τα προβλήματα των τραπεζών. Θα γίνει σε συνδυασμό με την συνολική αντιμετώπιση των “κόκκινων” δανείων, με οικονομικά βιώσιμο και κοινωνικά δίκαιο τρόπο, προκειμένου οι τράπεζες να μπορούν πλέον να χρηματοδοτήσουν την πραγματική οικονομία. Επίσης, στόχος είναι να αποφευχθεί περαιτέρω συγκέντρωση του κλάδου. Παράλληλα, θα αξιολογηθούν οι διοικήσεις, θα σπάσει η διαπλοκή τράπεζες – ΜΜΕ – πολιτικό σύστημα και θα τερματιστεί η κακοδιαχείριση και η διακριτική μεταχείριση φυσικών και νομικών προσώπων

Έτσι, εξασφαλίσαμε την ενίσχυση του τραπεζικού τομέα απέναντι στις γενεσιουργές αιτίες της κρίσης, προκειμένου να αποκατασταθεί η υγιής λειτουργία του και να αποτελέσει ξανά τον αιμοδότη της Ελληνικής οικονομίας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή