Κριτική στην Αρχή για τη Διασφάλιση της Ποιότητας στην Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ) ασκεί η Πανελλαδική Επιτροπή Πρωτοβουλίας Παιδεία 2015, διότι η Αρχή σε πρόσφατη έκθεσή της για την αξιολόγηση στην εκπαίδευση (δημοσιεύθηκε στην «Κ» στο φύλλο της Τρίτης 3/11) «απέφυγε να πει τα πράγματα ως έχουν και με το όνομά τους για να μην “ταράξει τα νερά’’» όπως λέει σε σχετική ανακοίνωση.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την Πρωτοβουλία, η οποία αποτελείται από εκπαιδευτικούς και στις τρεις βαθμίδες, «η δημοσίευση της έκθεσης της ΑΔΙΠΠΔΕ αποτελεί μια, κατ’ αρχήν, θετική εξέλιξη. Η έκθεση αναδεικνύει τις κυριότερες αδυναμίες του υφιστάμενου συστήματος αξιολόγησης στην εκπαίδευση, που είχαν έγκαιρα επισημανθεί και από όσους άσκησαν εποικοδομητική κριτική (π.χ. έλλειψη σύνδεσης αξιολόγησης και ενδοϋπηρεσιακής επιμόρφωσης, στρέβλωση βελτιωτικού χαρακτήρα αξιολόγησης), και τα προβλήματα και τις δυσλειτουργίες που αναδείχθηκαν κατά την εφαρμογή του. Απέφυγε όμως να πει τα πράγματα ως έχουν και με το όνομά τους για να μην “ταράξει τα νερά’’».
Σύμφωνα με την Επιτροπή, η έκθεση:
• Παρουσιάζει τη μη τήρηση του νόμου για την αξιολόγηση ως κάτι απολύτως αναμενόμενο και φυσιολογικό σε μια σύγχρονη δημοκρατική ευρωπαϊκή πολιτεία. Δεν παρέχει έτσι μόνο «συγχωροχάρτι» ακόμα και σε βίαιες ενέργειες, στον χώρο μάλιστα που έχει αναλάβει τη διαπαιδαγώγηση της νέας γενιάς, αλλά προσφέρει κάκιστες υπηρεσίες στη Δημοκρατία.
• Είναι άνιση και μεροληπτική, επιρρίπτοντας ευθύνες για την αποτυχία και την έλλειψη αποδοχής του συστήματος αξιολόγησης μόνο στο προβληματικό θεσμικό πλαίσιο και στην –προηγούμενη– πολιτική ηγεσία που το διαμόρφωσε –παρά τις αντίθετες εισηγήσεις τους– και στην κακή οικονομική και δημοσιονομική συγκυρία (για την οποία φταίνε άλλοι). Ευθύνες έχουν και όσοι δεν φρόντισαν να δημιουργηθεί το απαραίτητο κλίμα εμπιστοσύνης, και όσοι έσπειραν τον φόβο στην εκπαιδευτική κοινότητα, και όσοι αφέθηκαν ηθελημένα ή μη να γίνουν θύματα της παραπληροφόρησης, αλλά ευθύνες έχουν και το ίδιο το Δ.Σ. της ΑΔΙΠΠΔΕ και η Επιτροπή που διαμόρφωσε την εισήγηση για το Π.Δ.152/13.
• Προτιμά να μείνει στην επιφάνεια, στρογγυλεύοντας τις «γωνίες» του θέματος, περιοριζόμενη σε μια απλή περιγραφή της πραγματικότητας χωρίς να τολμάει να προτείνει συγκεκριμένες αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο.
«Θεωρούμε ότι η ΑΔΙΠΠΔΕ, για να ανταποκριθεί στον ρόλο και στην αποστολή της, οφείλει να συμβάλει στην αξιοποίηση της εμπειρίας, που αποκτήθηκε από την πρώτη γενικευμένη εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου, και στην άμεση επαναφορά σε λειτουργία του θεσμού», τονίζει η Πρωτοβουλία, συμπληρώνοντας: «Επιπλέον, η πολιτική ηγεσία σε συνεργασία με την ΑΔΙΠΠΔΕ και την εκπαιδευτική κοινότητα πρέπει άμεσα να διαμορφώσει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη συμπλήρωση της διαδικασίας αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων με αποτελεσματικές και αδιάβλητες διαδικασίες εξωτερικής αξιολόγησής τους, κατά τα διεθνή πρότυπα».
Φορτσάκης για αφαίρεση ύλης
Επίκαιρη ερώτηση προς τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα κατέθεσε ο βουλευτής Επικρατείας της Ν.Δ. Θεόδωρος Φορτσάκης για το θέμα της διδασκαλίας της γενοκτονίας των Ποντίων στη Γ’ Λυκείου. Συγκεκριμένα, ο κ. Φορτσάκης αναφέρει ότι με απόφαση του πρώην αναπληρωτή υπουργού Παιδείας Τ. Κουράκη, από 19/6, αφαιρέθηκε από την ύλη της Ιστορίας Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών Γ΄ Λυκείου το κεφάλαιο «Ο Παρευξείνιος Ελληνισμός κατά το 19ο και 20ό αιώνα». Το ίδιο προβλέπει και υπουργική απόφαση (από 5/10) του κ. Φίλη για όσους εξεταστούν με το παλαιό σύστημα. «Η αφαίρεση του κεφαλαίου για τον Παρευξείνιο Ελληνισμό, εντός του οποίου αναπτύσσονται και τα ιστορικά γεγονότα της γενοκτονίας των Ποντίων, πραγματοποιήθηκε αιφνιδιαστικά και αναιτιολόγητα», λέει ο κ. Φορτσάκης, ενώ πηγές του υπουργείου απάντησαν χθες ότι η αναφορά στη γενοκτονία υπάρχει στο κεφάλαιο της Μικρασιατικής καταστροφής. Τη θέση του κεφαλαίου που αφαιρέθηκε πήρε το κεφάλαιο «Ελληνική οικονομία τον 18ο και 19ο αιώνα». Επίσης, η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων κάνει λόγο για υποβάθμιση των φιλολογικών μαθημάτων και καταγγέλλει ως «βεβιασμένες, άστοχες και εμβαλωματικές αποφάσεις, όπως η αφαίρεση της διδασκαλίας του “Επιταφίου Λόγου” του Περικλή από την Γ΄ Λυκείου».