Ο Πακιστανός ροκ σταρ που αντιστάθηκε στον θρησκευτικό φανατισμό

Ο Πακιστανός ροκ σταρ που αντιστάθηκε στον θρησκευτικό φανατισμό

3' 10" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο θρησκευτικός εξτρεμισμός επέστρεψε στην καρδιά της Ευρώπης, με τις αποτρόπαιες δολοφονικές επιθέσεις στο Παρίσι, και τον άδικο θάνατο ανθρώπων από τζιχαντιστές. Η επίθεση στο θέατρο Μπατακλάν κατά τη διάρκεια της συναυλίας του καλιφορνέζικου ροκ συγκροτήματος Eagles Of Death Metal αριθμεί τα περισσότερα θύματα.

Η επιλογή της συγκεκριμένης συναυλίας δεν ήταν τυχαία, με το «Ισλαμικό Κράτος» στην ανακοίνωση ανάληψης ευθύνης να δηλώνει: «Oι τοποθεσίες επελέγησαν προσεκτικά, όπως το Μπατακλάν όπου συγκεντρώθηκαν εκατοντάδες ειδωλολάτρες σε μια γιορτή ανωμαλίας».

Η δυτική κουλτούρα βρίσκεται στο στόχαστρο των φανατικών μουσουλμάνων. Μπορεί να νικηθεί ο θρησκευτικός φανατισμός και να γεφυρωθεί το χάσμα της Ανατολής με τη Δύση; Η ιστορία του Πακιστανού ροκ σταρ Σαλμάν Αχμάντ ίσως είναι η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα.

Η εποχή της νεωτερικότητας και η επικράτηση του δυτικού καπιταλισμού με τον μοντερνισμό ως αισθητικό φαινόμενο έναντι του θρησκευτικού αισθήματος ήταν η βασική αιτία εμφάνισης του θρησκευτικού φονταμενταλισμού, παγκοσμίως. Πιο συγκεκριμένα τον περασμένο αιώνα υπήρξαν πολλά παραδείγματα στα οποία η δυτική κουλτούρα δέχθηκε επιθέσεις από τους φονταμενταλιστές του Χριστιανισμού και του Ισλάμ.

Ενα τέτοιο παράδειγμα είναι η ιστορία του φοιτητή ιατρικής από το Πακιστάν, Σαλμάν Αχμάντ. Ο Σαλμάν είχε την ευκαιρία λόγω της δουλειάς του πατέρα του να ταξιδέψει και να ζήσει σε μέρη όπως το Λονδίνο, η Δανία και οι ΗΠΑ. Ενα από τα ερεθίσματα που τον επηρέασαν βαθύτατα στα εφηβικά του χρόνια ήταν η γνωριμία του με τη ροκ μουσική.

Από μικρή ηλικία

Το 1977 σε ηλικία μόλις 14 ετών ήταν παρών στο Madison Square Garden για να παρακολουθήσει τη συναυλία των θρυλικών Led Zeppelin, και όπως δήλωσε ο ίδιος πολλά χρόνια μετά, «ο ενθουσιασμός που ένιωσα όταν ξεκίνησαν να παίζουν, τύλιξε πρώτα την καρδιά μου και στη συνέχεια το μυαλό μου. Δεν ήξερα κανένα από τα τραγούδια τους, αλλά αυτό δεν είχε καμία σημασία». Μετά από αυτή την εμπειρία αγόρασε την πρώτη του κιθάρα, συμμετέχοντας σε μια σχολική ροκ μπάντα με Εβραίους και καθολικούς φίλους. Θυμάται: «Ημουν ένα υπέρβαρο μελαμψό παιδί – το τελευταίο πρόσωπο στη Γη που θα μπορούσε να γίνει ροκ σταρ». Στα 18 του χρόνια αυτός και η οικογένειά του επέστρεψαν στο Πακιστάν, με τον ίδιο να εγγράφεται στην ιατρική σχολή.

Ο έρωτάς του για τη ροκ μουσική δεν είχε σβήσει και έτσι μια μέρα του 1982 λαμβάνει μέρος σε έναν διαγωνισμό ταλέντων. Καθώς άρχισε να παίζει με την Gibson Les Paul κιθάρα του, ένας εξαγριωμένος νεαρός ισλαμιστής ανεβαίνει στη σκηνή, αρπάζει την κιθάρα του και αρχίζει να τη σπάει. Προφανώς η ροκ μουσική ήταν προσβολή για το Ισλάμ και το περιστατικό αυτό σημάδεψε τη ζωή του Σαλμάν. «Για μένα η επιθυμία μου να σπάσω την κιθάρα, θα μπορούσε να θεωρηθεί πολιτική δήλωση. Αυτό που ήθελα ήταν να ανέβω στη σκηνή και να κλέψω την παράσταση. Δεν είχα τελειώσει ακόμα το σόου και η κιθάρα μου γινόταν κομμάτια από κάποιον άλλον. Μου πήρε τέσσερα χρόνια για να αποφασίσω αν θα συνεχίσω να παίζω μουσική…». Eπειτα από τέσσερα χρόνια, λοιπόν, και αφού είχε ασχοληθεί με την άλλη του αγάπη το κρίκετ, ο Αχμάντ αψηφώντας τον κίνδυνο αποφάσισε να προσεγγίσει τη νεολαία του Πακιστάν και να τους μυήσει στη ροκ μουσική. Συνδυάζοντας τη ροκ και τα μπλουζ με τη μυστικιστική μουσική και ποίηση του Ισλαμικού Σουφισμού δημιούργησε τη Σούφι ροκ.

«Φυσική συνάντηση»

Oπως εξηγεί ο ίδιος, «ήθελα τη φυσική συνάντηση των διαφορετικών ήχων από την Ανατολή και τη Δύση, δεν ήθελα να δημιουργήσω τους Πακιστανούς Led Zeppelin». Σήμερα ο 52χρονος ακτιβιστής Αχμάντ ζει και διδάσκει στη Νέα Υόρκη, συνεχίζοντας να αντιστέκεται στον θρησκευτικό ρατσισμό. Η ιστορία αυτού του ανθρώπου είναι ένα φωτεινό παράδειγμα για το πώς η τέχνη μπορεί να ενώσει ανθρώπους διαφορετικών θρησκευτικών πεποιθήσεων και συγχρόνως μπορεί να αντισταθεί στον θρησκευτικό φανατισμό.

Λίγες ώρες μετά την τραγωδία στο Παρίσι, ο Σαλμάν Αχμάντ έγραψε στον προσωπικό του λογαριασμό στο Twitter: «Η ισορροπία μεταξύ μοντερνισμού και παράδοσης αποτελεί το κλειδί για την Ειρήνη – Δαλάι Λάμα».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT