ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πλαφόν στην κίνηση της κρουαζιέρας στη Σαντορίνη

ΣΤΑΘΗΣ ΚΟΥΣΟΥΝΗΣ

Η Σαντορίνη το 2015 δέχθηκε 636 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων. Ετσι, στη σχετική λίστα με τους ελληνικούς προορισμούς που δέχονται κρουαζιερόπλοια κατέλαβε την πρώτη θέση, αφήνοντας στη δεύτερη τον Πειραιά.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σύστημα διαχείρισης της κίνησης της κρουαζιέρας, που θα επιτρέπει το ανώτερο έως 8.000 επισκέπτες ημερησίως, «εγκαθίσταται» στη Σαντορίνη, ως αποτέλεσμα έρευνας που πραγματοποιήθηκε για τη φέρουσα ικανότητα του προορισμού σε σχέση με την υποδοχή κρουαζιερόπλοιων.

Σύμφωνα με στοιχεία της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος, η Σαντορίνη το 2015 δέχθηκε 636 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων. Ετσι, στη σχετική λίστα με τους ελληνικούς προορισμούς που δέχονται κρουαζιερόπλοια κατέλαβε την πρώτη θέση αφήνοντας στη δεύτερη τον Πειραιά. Ο αριθμός των επιβατών των κρουαζιερόπλοιων που αφίχθησαν στο νησί ξεπέρασε τις 790.000. Τα κρουαζιερόπλοια εξυπηρετούνται στη Σαντορίνη από το λιμάνι του Αθηνιού αλλά και από τον όρμο των Φηρών.

Η σχετική έρευνα για την ανάπτυξη του συστήματος διαχείρισης της κίνησης ανετέθη από τον Δήμο Θήρας και το Λιμενικό Ταμείο του νησιού στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου (Εργαστήριο Διοίκησης Ναυτιλιακών και Λιμενικών Επιχειρήσεων του Τμήματος Ναυτιλίας). Επικεφαλής του ερευνητικού έργου από το πανεπιστήμιο ήταν η κ. Μαρία Λεκάκου, ενώ στην ομάδα συμμετέχουν και οι Γιώργος Βαγγέλας, Εύα Στεφανιδάκη, Τάσος Κονιδάρης και Γιάννης Κατσούνης.

Οπως αναφέρεται στα αποτελέσματα της έρευνας, η τοπική κοινωνία έχει αντιληφθεί τις κοινωνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές πιέσεις που δημιουργεί η υπερπληθώρα επιβατών κρουαζιέρας στη Σαντορίνη και πιο συγκεκριμένα η ανισοκατανομή της κίνησης σε ένα δεδομένο χρονικό διάστημα. Από τον Μάιο έως τον Οκτώβριο που είναι περίοδος τουριστικής αιχμής, καταγράφεται σχεδόν το 90% των ετήσιων αφίξεων. Σε καθημερινή βάση καταγράφεται μέσος αριθμός 3,6 αφίξεων κρουαζιερόπλοιων και κατά προσέγγιση 4.000 αποβιβάσεις επιβατών. Ομως, υπάρχουν ημέρες που η Σαντορίνη δέχεται πάνω από 10.000 επιβάτες κρουαζιέρας και άλλες ημέρες κατά τις οποίες η κίνηση είναι ακόμα και μηδενική. Βάσει της έρευνας, ένα ποσοστό 10% των επιβατών δεν εξέρχονται από το κρουαζιερόπλοιο όσο αυτό βρίσκεται στη Σαντορίνη. Αυτό το ποσοστό μπορεί να αυξάνεται σε περιπτώσεις που τα κρουαζιερόπλοια παραμένουν στον προορισμό για περιορισμένη χρονική διάρκεια. Επίσης, ποσοστό της τάξης του 40% από τους επιβάτες συμμετέχει σε κάποιο πακέτο εκδρομής που προσφέρεται από το πλοίο για το νησί. Το μέσο ποσοστό επιβατών κρουαζιέρας που συμμετέχει σε τέτοιες εκδρομές σε άλλους περιφερειακούς ελληνικού λιμένες κυμαίνεται σε 30%.

Διττός στόχος
Ο στόχος με την εγκατάσταση του συστήματος διαχείρισης της κίνησης της κρουαζιέρας είναι διττός. Από τη μια το νησί να μη δέχεται περισσότερους επιβάτες απ’ όσους μπορεί αποτελεσματικά και αποδοτικά να εξυπηρετήσει. Από την άλλη να γίνεται επιμερισμός της κίνησης σε εβδομαδιαία βάση ώστε να μην υπάρχουν ημέρες με πολλές προσεγγίσεις και μεγάλο αριθμό επιβατών. Προς την κατεύθυνση αυτή θα αναπτυχθεί το σύστημα διαχείρισης της κίνησης των κρουαζιερόπλοιων το οποίο, βασιζόμενο σε συγκεκριμένες παραμέτρους, θα επιλέγει τον βέλτιστο συνδυασμό προσεγγίσεων ανά ημέρα, με στόχο να μην ξεπερνιέται το όριο της φέρουσας ικανότητας του προορισμού αλλά και να κατανέμεται η υπερβάλλουσα κίνηση σε άλλα χρονικά διαστήματα εντός της εβδομάδας.

Η ερευνητική ομάδα κατέληξε στο ανώτατο όριο των 8.000 επισκεπτών κρουαζιέρας ενώ με τον αριθμό αυτό συμφώνησαν και άλλοι τοπικοί φορείς εμπλεκόμενοι με την κρουαζιέρα στο νησί.

Ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας, Ηλίας Πελέκης, που υποστήριξε το μέτρο επιβολής ανώτατου ημερήσιου ορίου, αναφέρει στην «Κ» ότι κατά τη φετινή περίοδο θα υπάρχει ευελιξία σε ό,τι αφορά τη λειτουργία του συστήματος, καθώς οι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν οριστικοποιήσει εδώ και καιρό τα προγράμματά τους. Ομως, προσθέτει ότι από τη σεζόν του 2017 θα υπάρχει αυστηρή εφαρμογή του συστήματος. Παράλληλα, σημειώνει ότι εάν διαπιστωθεί πως οι 8.000 επισκέψεις ως ανώτερο όριο είναι πολλές για το νησί, θα γίνει επανεξέταση του ζητήματος προκειμένου να περιορισθεί ο επιτρεπόμενος αριθμός. Να σημειωθεί ότι υπέρμαχος της επιβολής ανώτερου επιτρεπόμενου ορίου ημερήσιων επισκέψεων από κρουαζιερόπλοια ήταν και ο δήμαρχος Θήρας Αναστάσιος Νικόλαος Ζώρζος.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ