Αριστοτέλης Θωμόπουλος: Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης

Αριστοτέλης Θωμόπουλος: Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης

4' 28" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

To προσφυγικό ζήτημα, με όλες τις παραμέτρους του, αποτελεί για τη Θεσσαλονίκη -όπως και για τους υπόλοιπους ελληνικούς προορισμούς- έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες που θα κρίνουν τη φετινή τουριστική χρονιά. Αυτή είναι η εκτίμηση του προέδρου της Ενωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, Αριστοτέλη Θωμόπουλου, ο οποίος προσθέτει στους παράγοντες που επηρεάζουν το ελληνικό τουριστικό προϊόν τα προβλήματα στις εκδόσεις βίζας, τους αυξημένους συντελεστές ΦΠΑ, τα εμπόδια από την επιβολή των capital controls, τις γεωπολιτικές εξελίξεις και την πορεία αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος.

Βασικός στόχος για τη Θεσσαλονίκη παραμένει και για το 2016 η προσέλκυση επισκεπτών με μεγαλύτερες οικονομικές δυνατότητες. Επενδύοντας στην εξωστρέφεια, η Ενωση Ξενοδόχων της πόλης δίνει -σύμφωνα με τον κ. Θωμόπουλο- το «παρών» στις σημαντικότερες διεθνείς τουριστικές εκθέσεις, υλοποιεί δράσεις για την προώθηση του προορισμού στο εξωτερικό και εντατικοποιεί τις προσπάθειες προβολής της περιοχής.

Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την τουριστική κίνηση στη Θεσσαλονίκη τη φετινή σεζόν;

Ασφαλείς εκτιμήσεις δεν μπορούν να γίνουν, γιατί οι προβλέψεις παραμένουν μέχρι και σήμερα σημαντικά ασταθείς. Αυτήν τη στιγμή η εικόνα μοιάζει με τοπίο «κινούμενης άμμου», που αντικατοπτρίζεται με νευρικότητα στην τουριστική αγορά.

Ο Ιανουάριος, ενώ ξεκίνησε καλά, από το δεύτερο δεκαπενθήμερο και έπειτα επηρεάστηκε αρνητικά εξαιτίας των γνωστών αγροτικών κινητοποιήσεων. Και, βέβαια, ακολούθησε ένας ακόμη πιο συγκρατημένος Φεβρουάριος, οπότε οι κρατήσεις των ξενοδοχείων συνέχισαν με σημαντικές πτωτικές τάσεις. Ο Μάρτιος θα μπορούσε να είναι ένας καθοριστικός μήνας για να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα, υπάρχουν όμως νέοι ή αστάθμητοι παράγοντες που θα πρέπει να συνεκτιμηθούν, ενώ παράλληλα οι εξελίξεις τρέχουν. Αν στο τέλος της χρονιάς υπερισχύσουν τα θετικά στοιχεία, η τουριστική κίνηση θα είναι ελαφρώς αυξημένη σε σχέση με πέρυσι.

Ποιοι είναι οι σημαντικότεροι παράγοντες που θα επηρεάσουν τη διαμόρφωση του τελικού αποτελέσματος;

Το προσφυγικό ζήτημα, με όλες τις παραμέτρους του, είναι αυτήν τη στιγμή ίσως ο σημαντικότερος παράγοντας που θα κρίνει το αποτέλεσμα και πολλά θα εξαρτηθούν από την ομαλή εξέλιξη και τη σωστή διαχείρισή του. Δεν είναι, όμως, μόνο η έκρηξη του προσφυγικού που επηρεάζει την πορεία του τουρισμού. Τα προβλήματα στις εκδόσεις βίζας, οι αυξημένοι συντελεστές ΦΠΑ που μειώνουν την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού προϊόντος, τα εμπόδια από την επιβολή των capital controls, η έλλειψη ρευστότητας, οι γεωπολιτικές εξελίξεις, η πορεία αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος είναι παράγοντες που θα πρέπει να συνεκτιμηθούν.

Ποιες αγορές είναι οι σημαντικότερες για τον τουρισμό της πόλης;

Ενας στους δύο επισκέπτες της Θεσσαλονίκης είναι ξένος. Οι Κύπριοι βρίσκονται στην πρώτη θέση στον πίνακα των διανυκτερεύσεων αλλοδαπών και ακολουθούν οι Τούρκοι, για τους οποίους η πόλη παραμένει ιδιαίτερα δημοφιλής προορισμός. Ενθαρρυντικό για εμάς είναι ότι ήδη από την περσινή χρονιά παρακολουθούμε την άνοδο των Αμερικανών στις πρώτες θέσεις της γενικής κατάταξης. Οι Γερμανοί και οι επισκέπτες από τα Βαλκάνια, όπως οι Σέρβοι και οι Βούλγαροι κυρίως, αλλά και οι Ρουμάνοι, συνεχίζουν να τροφοδοτούν τουριστικά τη Θεσσαλονίκη, ενώ πρέπει να σημειωθεί ότι κατά την τελευταία διετία χάσαμε χιλιάδες διανυκτερεύσεις Ρώσων. Στους σταθερούς πελάτες μας συγκαταλέγονται οι Ιταλοί και οι Ισραηλινοί.

Με βάση τα τελευταία στοιχεία, πού κινούνται οι ξενοδοχειακές τιμές στη Θεσσαλονίκη σε σύγκριση με τις αντίστοιχες τιμές στους άμεσα ανταγωνιστικούς προορισμούς του εξωτερικού;

Στόχος για τη Θεσσαλονίκη παραμένει πάντοτε η προσέλκυση τουριστών με μεγαλύτερες οικονομικές δυνατότητες. Σύμφωνα με τα στοιχεία συγκριτικής έρευνας που διενεργεί η εταιρεία τουριστικών μελετών και ερευνών GBR Consulting, η Θεσσαλονίκη, συγκρινόμενη με δέκα ανταγωνιστικούς ευρωπαϊκούς προορισμούς, εξακολουθεί να παραμένει ουραγός σε όλα τα βασικά ξενοδοχειακά μεγέθη. Παρότι πέρυσι τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο αυξήθηκαν κατά 7,1%, συνεχίζουν να διατηρούνται σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα (περίπου 45 ευρώ το δωμάτιο). Επίσης, κινούνται χαμηλά σε σχέση με τους λοιπούς ευρωπαϊκούς προορισμούς με τους οποίους γίνεται η σύγκριση. Επιπλέον, παρά τη μικρή αύξηση -κατά 5,1%- στη μέση τιμή δωματίου, η Θεσσαλονίκη εξακολουθεί να καταλαμβάνει την τελευταία θέση στον σχετικό πίνακα.

Ένας από τους δύο επισκέπτες της Θεσσαλονίκης είναι ξένος. Στην πρώτη θέση στον πίνακα διανυκτερεύσεων αλλοδαπών βρίσκονται οι Κύπριοι και ακολουθούν οι Τούρκοι.

Ποιες ενέργειες δρομολογεί η Ενωση Ξενοδόχων για την τουριστική προώθηση του προορισμού;

Η Ενωση καταβάλλει μεγάλες προσπάθειες τα τελευταία χρόνια για την αύξηση του τουριστικού ρεύματος στην περιοχή, επενδύοντας στην εξωστρέφεια. Το στρατηγικό πλάνο, που αναβαθμίζεται διαρκώς, εντατικοποιεί ακόμη περισσότερο τις ενέργειες μάρκετινγκ και προβολής της περιοχής, και μάλιστα μέσα σε ακόμη πιο αντίξοες συνθήκες, που διαμορφώθηκαν ήδη από πέρυσι στην ελληνική οικονομία. Αυξήσαμε τις διανυκτερεύσεις επισκεπτών από προορισμούς όπως η Τουρκία, η Γερμανία, η Βρετανία, η Γαλλία, η Ολλανδία, το Βέλγιο και τα Βαλκάνια, καθώς επίσης η Ιταλία, που καταγράφει δυναμική πορεία. Στο ίδιο πλαίσιο συνεχίζουμε και φέτος: στοχεύουμε σε συγκεκριμένες αγορές, συμμετέχουμε στις μεγαλύτερες διεθνείς τουριστικές εκθέσεις, υλοποιούμε δράσεις για την προώθηση του προορισμού στο εξωτερικό, συνδιοργανώνουμε εκδηλώσεις με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς.

Εχει επηρεάσει την ξενοδοχειακή αγορά της Θεσσαλονίκης το φαινόμενο των άνευ κανόνων τουριστικών μισθώσεων σε ιδιωτικές κατοικίες;

Ασφαλώς, γιατί πρόκειται για παράνομη οικονομία, που εκμεταλλεύεται τη δημοφιλία του διαδικτύου, δημιουργεί συνθήκες μαύρης εργασίας και επιβάλλει αθέμιτο ανταγωνισμό. Το φαινόμενο δεν ελέγχεται και έχει επιπτώσεις στους τζίρους των ξενοδοχείων και γι’ αυτό επιβάλλεται να μπουν συγκεκριμένοι κανόνες. Από τη λειτουργία των παράνομων τουριστικών καταλυμάτων προκαλούνται απώλειες εισπράξεων, φόρων και θέσεων εργασίας. Η Ενωση γίνεται συχνά αποδέκτης καταγγελιών από μέλη της για παράνομες επιχειρήσεις που ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια με δέλεαρ τη χαμηλή τιμή. Εχουμε απευθυνθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες και ζητήσαμε την εντατικοποίηση των ελέγχων για την πάταξη του φαινομένου, ώστε να προστατευθούν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που λειτουργούν σύμφωνα με το νόμο. Δυστυχώς, όμως, το τεράστιο αυτό πρόβλημα εξακολουθεί να υφίσταται και να αποτελεί πλήγμα για τον τουρισμό.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT