Πιο εκτεθειμένες στο Brexit αυτοκινητοβιομηχανίες και logistics στη Βρετανία

Πιο εκτεθειμένες στο Brexit αυτοκινητοβιομηχανίες και logistics στη Βρετανία

3' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εάν οι Βρετανοί ψηφίσουν την αποχώρηση της χώρας τους από την Ευρωπαϊκή Ενωση, θα προκληθούν συνέπειες σε συγκεκριμένους κλάδους της χώρας, όπως οι αυτοκινητοβιομηχανίες, σύμφωνα με εκτενές δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας Financial Times. Εάν η πλειοψηφία των πολιτών ψηφίσει υπέρ του Brexit στο δημοψήφισμα της 23ης Ιουνίου, είναι δυνατό να επιβληθούν εμπορικοί φραγμοί που θα πλήξουν τους εξαγωγείς και τις επιχειρήσεις διαχείρισης εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics) που εξαρτώνται από εισαγωγές. Θα υπάρξει, παράλληλα, αύξηση του κόστους εργασίας από τη μείωση της ελεύθερης κίνησης των εργαζομένων μεταξύ των κρατών-μελών στην Ευρώπη, όπως προειδοποιούν οίκοι πιστοληπτικής αξιολόγησης και οικονομικοί αναλυτές.

Την ίδια ώρα, οι επικεφαλής των Siemens, Airbus και GKN προειδοποίησαν πως, σε περίπτωση ενός Brexit, μπορεί να ανατραπούν επενδυτικά σχέδια και να τεθούν σε κίνδυνο θέσεις εργασίας στον ευρύτερο μεταποιητικό κλάδο. Η αποχώρηση της Βρετανίας από την Ε.Ε θα καταστήσει επίφοβες περίπου 107.000 θέσεις εργασίας στη μεταποίηση που αναμένεται να δημιουργηθούν μέχρι το 2030 από την περαιτέρω σύγκλιση της ενιαίας αγοράς, σύμφωνα με εκτιμήσεις του βρετανικού Κέντρου Οικονομικών και Επιχειρηματικών Ερευνών.

Οπως αναφέρεται από το πρακτορείο Bloomberg, ο πρόεδρος της Airbus στη Βρετανία Πολ Καν, ο διευθύνων σύμβουλος της GKN Νάιτζελ Στέιν και ο διευθύνων σύμβουλος της Siemens Γιόργκεν Μάιερ διατύπωσαν από κοινού τους φόβους τους για το Brexit. Οι τρεις εταιρείες απασχολούν συνολικά 35.000 άτομα στη Βρετανία. Ο κ. Καν της Airbus δήλωσε πως μια αποχώρηση της Βρετανίας από την Ε.Ε θα δημιουργούσε «οικονομική αναταραχή και αβεβαιότητα που θα επηρέαζαν μακροπρόθεσμα τις επενδυτικές αποφάσεις». Ο κ. Στέιν της GKN είπε πως η Βρετανία θα ήταν «λιγότερο ελκυστική» και ο κ. Μάιερ της Siemens θεωρεί πως η χώρα θα «έχανε φανταστικές ευκαιρίες, συμπαρασύροντας την προοπτική για δημιουργία θέσεων εργασίας και κατ’ επέκταση την ευημερία που δημιουργείται από την απασχόληση».

Στο δημοσίευμα των Financial Times τονίζεται εκτίμηση του οίκου πιστοληπτικής αξιολόγησης Standard & Poor’s (S&P) για επενδυτική παράλυση στην περίπτωση ενός Brexit, με επιπτώσεις στην αεροναυπηγική και στην άμυνα, στα χημικά, στην εξόρυξη και στον πετρελαϊκό κλάδο, ιδιαίτερα σ’ ό,τι αφορά τις εταιρείες που στοχεύουν στη Βόρεια Θάλασσα.

Ο οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης Moody’s κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στον κλάδο αυτοκινητοβιομηχανιών. Η Βρετανία είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στην Ε.Ε στις νέες ταξινομήσεις. Αποτελεί, επίσης, κομβικό σημείο στην παραγωγή αυτοκινήτων από εγχώριες εταιρείες και εταιρείες με έδρα την Ε.Ε και άλλου. Ειδικότερα, περίπου, 1,6 εκατ. αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν στη Βρετανία το 2015. Πάνω από τα τρία τέταρτα εξήχθησαν στο εξωτερικό, εκ των οποίων το ήμισυ και πλέον απορροφήθηκε στην Ε.Ε. Εάν υλοποιηθεί το σενάριο ενός Brexit και δεν καταλήξει το Λονδίνο σε εναλλακτική συμφωνία με τις Βρυξέλλες, τότε είναι πιθανό να επιβληθούν δασμοί στις εισαγωγές από την Ε.Ε. Προς το παρόν, οι δασμοί στα αυτοκίνητα φθάνουν το 10%, αν και η S&P προβλέπει ότι ο κλάδος θα προσαρμοστεί με την πάροδο του χρόνου.

Με εμπόδια στις επιχειρήσεις διαχείρισης εφοδιαστικής αλυσίδας θα έρθουν αντιμέτωπες οι εταιρείες του κλάδου μεταποίησης, εάν οι Βρετανοί αποφασίσουν να εγκαταλείπουν τις Βρυξέλλες. Τα εμπόδια αυτά θα δημιουργηθούν μέσα από την επιβολή δασμών ή διαφορετικών φραγμών στις εμπορικές συναλλαγές. Περισσότερο θωρακισμένος θα είναι ο κλάδος της αεροδιαστημικής, λόγω του κρίσιμου ρόλου που διαδραματίζει στη στρατηγική και στην ανταγωνιστικότητα αυτού του τομέα στην Ε.Ε.

Επαναπατρίζουν δισ. οι Δανοί

Kεφάλαια δισ. δολαρίων ενδεχομένως να ξεκινήσουν σταδιακά να επαναπατρίζουν Δανοί επενδυτές και συνταξιοδοτικά ταμεία από τη Βρετανία, στην περίπτωση ενός Brexit, προκειμένου να προστατευθούν από μεγάλες διακυμάνσεις στις ισοτιμίες. Σύμφωνα με το Bloomberg, εκτιμάται ότι τα συνταξιοδοτικά ταμεία της Δανίας έχουν επενδύσει ένα τρισ. κορώνες ή πάνω από 134 δισ. ευρώ στο εξωτερικό και είναι τοποθετήσεις που δεν έχουν αντισταθμίσει τον συναλλαγματικό κίνδυνο.

Η στερλίνα έχει παρουσιάσει μεγάλη μεταβλητότητα ενόψει του δημοψηφίσματος στη Βρετανία. Την Τρίτη παρουσίασε μεγάλες απώλειες έπειτα από δημοσκόπηση της εφημερίδας The Guardian, που έδειξε πως προηγείται το «στρατόπεδο υπέρ της αποχώρησης» από την Ε.Ε. Οικονομικοί αναλυτές προειδοποιούν ότι ένα Brexit θα ασκήσει πιέσεις και μπορεί να οδηγήσει σε μείωση των επιτοκίων για να επιβληθεί σταθερότητα στις αγορές της Δανίας, όπου η κορώνα είναι συνδεδεμένη με το ευρώ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT