ΕΛΛΑΔΑ

Αυξάνονται οι ροές και στον Εβρο

ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΖΙΜΑΣ

Σιδερένιο φράχτη μήκους 200 και πλέον χιλιομέτρων στα χερσαία σύνορα με την Τουρκία έχει υψώσει η Βουλγαρία, ενώ στρατιώτες και συνοριοφύλακες ελέγχουν και τη μεθόριο με την Ελλάδα. Εάν χρειαστεί, θα υψωθεί και εκεί φράχτης...

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Προσφυγικό

«Ανησυχούμε πολύ, γιατί, εάν η Τουρκία ανοίξει τις “πόρτες”, ο Εβρος θα δεχθεί τη μεγαλύτερη πίεση. Από εδώ είναι πιο εύκολο να περάσουν. Ηδη μετά το πραξικόπημα οι ροές αυξήθηκαν. Πριν ήταν ελάχιστες.

Τώρα, λόγω καλοκαιριού και ξηρασίας, τα νερά έχουν υποχωρήσει πολύ και σε αρκετά σημεία μπορεί να τον διαβεί κανείς σηκώνοντας τα παντελόνια του».

Ο αστυνομικός Χρυσοβαλάντης Γιαλαμάς, πρόεδρος των συνοριοφυλάκων του νομού Εβρου, μεταφέρει στην «Κ» το κλίμα που επικρατεί στα χερσαία περάσματα των ελληνοτουρκικών συνόρων, απ’ όπου τα κυκλώματα των διακινητών επιχειρούν να μεταφέρουν στα ενδότερα οικονομικούς, κυρίως, μετανάστες προερχόμενους από τη μεγάλη «δεξαμενή» της Κωνσταντινούπολης.

«Οι Πακιστανοί διαθέτουν ένα πολύ ισχυρό κύκλωμα με έμπειρους διακινητές και μεταφέρουν κατά προτίμηση ομοεθνείς τους. Πριν από λίγες μέρες πιάσαμε έναν Πακιστανό που είχε στο αυτοκίνητό του δεκαπέντε συμπατριώτες του με προορισμό την Ηγουμενίτσα. Μας είπε ότι το κόστος της διαδρομής από τον Εβρο ήταν 1.800 ευρώ το άτομο. Πληρώνουν πολλά λεφτά», αναφέρει.

«Ελκυστικός»

Ο Εβρος ήταν και παραμένει «ελκυστική» διαδρομή προς την Ευρώπη για την παράνομη μετανάστευση, καθώς αποτελεί τη μοναδική χερσαία πύλη της Ασίας με την Ευρώπη, μαζί με την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Θράκης. Ο αγκαθωτός φράχτης στο ύψος της Ορεστιάδας έκλεισε μεν ένα σημαντικό διάδρομο, μετέφερε όμως την κίνηση νοτιότερα στο ποτάμι, όπου τα κυκλώματα των διακινητών γνωρίζουν σπιθαμή προς σπιθαμή την κοίτη και περνούν την «πελατεία» τους με πλαστικές βάρκες ή και πεζή μέσα από τις πυκνές καλαμιές, όταν τα νερά έχουν υποχωρήσει.

«Τον τελευταίο καιρό, έχουν ενισχυθεί οι δυνάμεις μας σε έμψυχο υλικό και τεχνικά μέσα, όμως μας προβληματίζει η ενδεχόμενη κατάρρευση της συμφωνίας με την Τουρκία, γιατί τότε θα αρχίσουν να καταφθάνουν κατά χιλιάδες στον Εβρο, λόγω πιο εύκολης προσέγγισης των συνόρων και τα πράγματα θα δυσκολέψουν πολύ. Μπορεί να έχουμε και πέντε χιλιάδες ανθρώπους την ημέρα που θα θέλουν να περάσουν στην Ελλάδα...».

Οι ανησυχίες των φρουρών του Εβρου διαχέονται και στις χώρες του λεγόμενου «βαλκανικού διαδρόμου», όπου η μία μετά την άλλη οχυρώνονται ενόψει μιας νέας προσφυγικής και μεταναστευτικής πλημμυρίδας, σε περίπτωση κατά την οποία παύσει να ισχύει η συμφωνία την Αγκυρας με τους Ευρωπαίους.

Σε ευθεία γραμμή με τον δικό μας Εβρο, βορειότερα, η Βουλγαρία θωρακίζει με σιδερένιο φράχτη μήκους 200 και πλέον χιλιομέτρων τα χερσαία σύνορά της με την Τουρκία, στα οποία αναπτύσσει αστυνομικές και στρατιωτικές δυνάμεις, ενώ και ο Frontex συνδράμει τη Σόφια. Βουλγαρικός στρατός και συνοριοφύλακες ελέγχουν τη μεθόριο με την Ελλάδα, όπου ο πρωθυπουργός Μπορίσοφ είπε ότι θα υψώσει, εάν χρειαστεί, επίσης αγκαθωτό φράχτη. Η Σερβία φυλάσσει πλέον τα σύνορά της με τη Βουλγαρία και την ΠΓΔΜ και με στρατό, φοβούμενη ενδεχόμενη μαζική εισβολή σε περίπτωση αύξησης των ροών, η Ουγγαρία έχει μετατρέψει σε φρούριο τη μεθόριό της και εν συνόλω η αγωνία στον βαλκανικό διάδρομο για νέα αυξημένα κύματα απελπισμένων εντείνεται, καθώς η ρητορική της Αγκυρας για τη διαχείριση του προσφυγικού γίνεται όλο και πιο απειλητική.

Από την Ειδομένη

Οχι, βέβαια, ότι οι ενδιάμεσες χώρες της διαδρομής από την Ειδομένη στην Αυστρία, είχαν ησυχάσει με το κλείσιμο των συνόρων στις αρχές του καλοκαιριού. Τον ρόλο των «αλληλέγγυων» που βοηθούσαν τα ανθρώπινα καραβάνια να πορευτούν προς τη Βόρεια Ευρώπη ανέλαβαν, με το αζημίωτο, οι συμμορίες των διακινητών, που οδηγούσαν τους δυστυχείς στον «βαλκανικό διάδρομο» από παντού, φτάνει οι ενδιαφερόμενοι να πλήρωναν καλά. Η Ελλάδα και η Βουλγαρία ήταν και παραμένουν οι χώρες από τις οποίες διακινούνται μέσω ΠΓΔΜ και Σερβίας οι περισσότεροι, ενώ άλλοι χρησιμοποιούν τη διαδρομή από την Αλβανία και το Μαυροβούνιο για να καταλήξουν στη σερβοουγγρική μεθόριο, όπου γίνεται και το μεγαλύτερο και πλέον απάνθρωπο παζάρι, για να μπορέσουν να συνεχίσουν.

Οι διακινητές εκεί διαπραγματεύονται αξιώνοντας υπέρογκα ποσά, προκειμένου να τους περάσουν από τα πιο δύσκολο σημεία της διαδρομής, ενώ πολλοί επιτήδειοι ντόπιοι εξαπατούν τους ενδιαφερομένους από τους οποίους ζητούν 100 και παραπάνω ευρώ για να τους υποδείξουν δήθεν τρύπες στον φράχτη απ’ όπου θα μπορέσουν να μπουν στην Ουγγαρία...

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ