ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Eνα βήμα πριν από το ναυάγιο η αποκρατικοποίηση του ΔΕΣΦΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Ενέργεια

To ναυάγιο στη συμφωνία μεταξύ της κυβέρνησης και της αζέρικης Socar για την ιδιωτικοποίηση του 66% του ΔΕΣΦΑ φαίνεται ότι προεξοφλεί η δήλωση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνου Σκουρλέτη, ο οποίος υπεραμύνθηκε των αλλαγών στα τέλη χρήσης του συστήματος φυσικού αερίου. Σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ ο αρμόδιος υπουργός διευκρίνισε ότι επρόκειτο για μία από τις ιδιωτικοποιήσεις στις οποίες είχε δεσμευθεί η κυβέρνηση, για να συμπληρώσει ωστόσο ότι «χωρίς να παρεμβαίνουμε στους χώρους του διαγωνισμού αυτού, με βάση τις δυνατότητες που μας δίνει το ισχύον νομικό πλαίσιο αποτρέψαμε με νομοθετική ρύθμιση τις υπέρογκες αυξήσεις στα τέλη δικτύου φυσικού αερίου, που θα δημιουργούσαν προβλήματα στα νοικοκυριά και κυρίως στην εγχώρια παραγωγή. Θα υπονόμευαν δηλαδή την εναπομείνασα βιομηχανική παραγωγή στην Ελλάδα. Αν αυτό δεν αρέσει στους υποψήφιους επενδυτές, νομίζω ότι αρέσει στους Ελληνες καταναλωτές, στα νοικοκυριά και στις ελληνικές επιχειρήσεις», κατέληξε ο κ. Σκουρλέτης.

Η σχετική δήλωση έρχεται ένα μήνα μετά τη μονομερή παρέμβαση αλλαγής του υπολογισμού των τελών χρήσης του συστήματος φυσικού αερίου, με διάταξη που ψηφίστηκε από τη Βουλή.

Η παρέμβαση περιορίζει τα μελλοντικά έσοδα της εταιρείας και όπως ήταν φυσικό προκάλεσε την ενόχληση της Socar, η οποία βίωσε από την αρχή μια εχθρική στάση της κυβέρνησης στο θέμα της ολοκλήρωσης της συμφωνίας για την εξαγορά του ΔΕΣΦΑ και δυστοκία στο θέμα του αγωγού ΤAP. Η έκβαση της υπόθεσης θα κριθεί μέχρι το τέλος του μηνός, ημερομηνία κατά την οποία η Socar αναμένεται να δώσει κάποιο «σήμα» για τη στάση που θα κρατήσει, αφού λήγει η εγγυητική επιστολή που έχει καταθέσει για την εξαγορά του 66% του ΔΕΣΦΑ. Σύμφωνα με άλλες πληροφορίες η εγγυητική λήγει στα τέλη Σεπτεμβρίου, δίνοντας περαιτέρω χρόνο για συνεννοήσεις, αλλά σε κάθε περίπτωση η ανανέωση η μη της εγγυητικής, που σηματοδοτεί την παραμονή της στον διαγωνισμό, θα κριθεί το αμέσως προσεχές διάστημα.

Ενδεχόμενο ναυάγιο της συμφωνίας, η οποία καρκινοβατεί από το 2013, για πώληση του ΔΕΣΦΑ στη Socar, μπορεί να ικανοποιεί τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνο Σκουρλέτη, που έχει εκφράσει από την αρχή τη διαφωνία του στη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση, θα φέρει ωστόσο την κυβέρνηση ενώπιον ενός σημαντικού αδιεξόδου. Η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ αποτέλεσε προαπαιτούμενο της πρώτης αξιολόγησης με τους πιστωτές και τα έσοδα από την πώληση έχουν προϋπολογισθεί για το 2016. Αυτό που κυρίως προβληματίζει είναι πώς θα αναπληρωθούν τα έσοδα ύψους 188 εκατ. ευρώ που θα εισέπραττε το Δημόσιο από το συνολικό τίμημα των 400 εκατ. ευρώ που πρόσφερε η Socar για το 66% του ΔΕΣΦΑ. Ποσό 212 εκατ. ευρώ θα πήγαινε στα ταμεία των ΕΛΠΕ για τη διάθεση στη Socar του 35% που κατέχουν στον ΔΕΣΦΑ.

Με αυτά τα δεδομένα κυβέρνηση φέρεται να προετοιμάζεται για την έναρξη νέου διαγωνισμού στην περίπτωση ναυαγίου, καθώς τα σενάρια για τη μεταβίβαση του συνόλου του ποσοστού που θα πήγαινε στη Socar στην ιταλική Snam, δεν φαίνεται να προχωρούν. Η ιταλική εταιρεία, που αποτελεί και συνεταίρο της Socar στον αγωγό TAP, έχει εκφράσει ενδιαφέρον για την εξαγορά του 17% του ΔΕΣΦΑ από τη Socar, προκειμένου να εγκρίνει η Ε.Ε. την ολοκλήρωση της συμφωνίας ΔΕΣΦΑ - Socar.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ