ΕΠΙΣΤΗΜΗ

O ανδρισμός βλάπτει τη φύση

Οι γυναίκες έχουν πολύ βαθύτερη συναίσθηση του πόσο ευάλωτοι είναι οι μηχανισμοί της αναπαραγωγής σε περιβαλλοντικές παραμέτρους, με αποτέλεσμα να είναι πιο «φιλικές» στα πράσινα προϊόντα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Ο ανδρισμός σας μπορεί να βλάπτει τον πλανήτη». Το άρθρο με τον παραπάνω προκλητικό τίτλο, που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Ουάσιγκτον Ποστ», αναφέρεται σε έρευνες καταναλωτικής συμπεριφοράς, σύμφωνα με τις οποίες κάποιοι Αμερικανοί ταυτίζουν τα οικολογικά προϊόντα με τη θηλυπρέπεια και αποφεύγουν οικολογικές πρακτικές προκειμένου να διαφυλάξουν την ανδρική τους ταυτότητα.

Παρόλο που η έρευνα είναι εστιασμένη στην καταναλωτική συμπεριφορά, αγγίζει πολύ βαθύτερες χορδές της ανθρώπινης ταυτότητας, της αναπαραγωγής και της κοινωνικής κατασκευής των έμφυλων στερεοτύπων. Κυοφορώντας μια νέα ζωή, οι γυναίκες έχουν πολύ βαθύτερη συναίσθηση του πόσο ευάλωτοι είναι οι μηχανισμοί της αναπαραγωγής σε περιβαλλοντικές παραμέτρους, του πόσο κινδυνεύουν τα έμβρυα και τα μικρά παιδιά από την έκθεσή τους σε ρύπους, καρκινογόνες ουσίες, ορμόνες, φυτοφάρμακα κ.λπ. Θα μπορούσε μάλιστα να υποστηριχθεί ότι η σημερινή δραματική κατάσταση του πλανήτη, το γεγονός ότι έχουν υιοθετηθεί τόσο καταστροφικές πρακτικές σε τόσο πολλούς τομείς της ζωής, έχει να κάνει με την παραδοσιακή κυριαρχία του ανδρικού φύλου στους μηχανισμούς λήψης αποφάσεων. Το επιχείρημα είναι πολύ παλαιότερο, φθάνοντας έως την εποχή του Αριστοφάνη, ο οποίος, ως γνωστόν, στις «Εκκλησιάζουσες» έδωσε τον έλεγχο της Αθήνας στις γυναίκες, προκειμένου να μπει μια τάξη στις υποθέσεις της πόλης και να σταματήσει ο πόλεμος.

Η ανάλυση σύμφωνα με την οποία οι άνδρες ενδιαφέρονται πάνω από όλα για την κυριαρχία, είτε πάνω σε ανθρώπους, είτε πάνω στη φύση, είναι, βέβαια, βαθύτατα άδικη για μια ολόκληρη κατηγορία ανδρών. Το γεγονός όμως ότι οι Αμερικανοί ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα στερεότυπα αυτά επιβιώνουν και μεταφράζονται ως κοινωνικές επιταγές προς τους άνδρες να επιλέξουν «αρρενωπές» συμπεριφορές, ανεξαρτήτως περιβαλλοντικού κόστους, δεν μπορεί παρά να προξενεί προβληματισμό. «Υπάρχει μια συσχέτιση ανάμεσα στην έννοια του πρασίνου και της θηλυκότητας και ένα στερεότυπο, που στην Αμερική υπάρχει και μεταξύ των ανδρών και μεταξύ των γυναικών, ότι οι καταναλωτές πράσινων προϊόντων έχουν θηλυκά χαρακτηριστικά», ανέφερε ο καθηγητής διοίκησης επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Νορτ Νταμ, Τζέιμς Γουίλκι, στην έρευνα που δημοσιεύθηκε στην Επιθεώρηση Καταναλωτικής Συμπεριφοράς.

«Ως αποτέλεσμα, οι άνδρες μπορεί να θέλουν να αποφύγουν, ή και να κατακρίνουν πράσινες συμπεριφορές προκειμένου να διαφυλάξουν την έμφυλη ταυτότητά τους».

Η συστηματική διαπαιδαγώγηση των επόμενων γενεών στην υπέρβαση των έμφυλων στερεοτύπων, όπως συμβαίνει π.χ .στις σκανδιναβικές χώρες, θα μπορούσε να αποτελέσει μια λύση. Για τον Γουίλκι, όμως, η απάντηση είναι απλώς καλύτερο μάρκετινγκ. Παρουσιάζοντας σε επίδοξους πελάτες και πελάτισσες το ίδιο μοντέλο οικολογικού αυτοκινήτου, ο Γουίλκι διαπίστωσε ότι οι άνδρες δεν είχαν κανένα πρόβλημα να το προτιμήσουν, αρκεί αντί για «Εco-friendly» (φιλικό προς το περιβάλλον), να τους το παρουσίαζε με την ταμπέλα «Protection», δηλαδή μοντέλο που προσφέρει «Προστασία».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ