ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αυτόματη παρακράτηση οφειλών όταν ζητούν φορολογική ενημερότητα

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στην αυτόματη παρακράτηση των οφειλών θα προχωρεί η εφορία όταν οι φορολογούμενοι που έχουν χρέη προς το Δημόσιο ζητούν την έκδοση φορολογικής ενημερότητας.

Σύμφωνα με εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών, στις περιπτώσεις που ο φορολογούμενος θέλει ενημερότητα είτε για να εισπράξει χρήματα από το Δημόσιο (εφάπαξ, κοινωνικές παροχές, αμοιβές για εκτέλεση έργου κ.ά.) είτε για να μεταβιβάσει ακίνητο, αλλά ταυτόχρονα έχει οφειλές προς το Δημόσιο που ξεπερνούν τα 30 ευρώ, τότε η εφορία θα παρακρατεί ποσό που θα ξεκινάει από το 10% και θα ανέρχεται ακόμα και στο 100% επί της είσπραξης και μέχρι του ύψους των βεβαιωμένων. Και αυτό θα ισχύει ακόμα κι αν ο φορολογούμενος έχει υπαχθεί σε ρύθμιση για τμηματική καταβολή των οφειλών του.

Με την εγκύκλιο του υπουργείου καθίσταται σαφές ότι:

1. Στην περίπτωση κατά την οποία χορηγείται αποδεικτικό ενημερότητας για είσπραξη χρημάτων ή για μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπραγμάτου δικαιώματος επ’ αυτού και υφίστανται βεβαιωμένα ληξιπρόθεσμα χρέη που έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής, τίθεται υποχρεωτικά ο όρος της παρακράτησης.

2. Κατά τη χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας με τον όρο της παρακράτησης το συνολικό ποσό της παρακράτησης δεν μπορεί να υπερβαίνει το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Συνεπώς, τυχόν μη ληξιπρόθεσμη οφειλή που τελεί σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής δεν συμπεριλαμβάνεται σε τυχόν παρακράτηση επί του αποδεικτικού. Σημειώνεται ότι οι βεβαιωμένες ληξιπρόθεσμες οφειλές σε καθεστώς αναστολής είσπραξης δύναται να παρακρατηθούν, μόνο εάν ζητηθεί από τον οφειλέτη.

3. Στις περιπτώσεις που το αποδεικτικό ενημερότητας ζητείται για είσπραξη χρημάτων από φορείς της Κεντρικής Διοίκησης, το συνολικό ποσοστό παρακράτησης είναι υποχρεωτικά 100% επί της είσπραξης και μέχρι του ύψους των βεβαιωμένων προς τη Φορολογική Διοίκηση οφειλών του δικαιούχου των απαιτήσεων κατά του Δημοσίου (ληξιπροθέσμων και μη, καθώς και σε καθεστώς αναστολής είσπραξης).

4. Για την εξεύρεση του ελάχιστου ποσοστού παρακράτησης υπολογίζεται το ελάχιστο ποσοστό επί της εισπραττόμενης απαίτησης (10%, 30%, 70%, κατά περίπτωση) και ταυτόχρονα υπολογίζεται το ελάχιστο ποσό που αντιστοιχεί σε δόσεις ρύθμισης (3 ή 5 δόσεις ρύθμισης από την ημερομηνία κατάθεσης της αίτησης) προκειμένου να γίνει σύγκριση αυτών. Μετά τον ανωτέρω υπολογισμό, το ελάχιστο δυνητικά ποσοστό/ποσό παρακράτησης επί του αποδεικτικού ενημερότητας είναι αυτό που αντιστοιχεί στο μεγαλύτερο ποσό εκ των δύο.

5. Το κατώτατο ποσοστό παρακράτησης (30%, 70%) που τίθεται υποχρεωτικά επί του αποδεικτικού ενημερότητας για είσπραξη χρημάτων δύναται να περιορισθεί στο 10% του εισπραττόμενου ποσού, εφόσον:

• Ο αιτών το αποδεικτικό ενημερότητας έχει περιοδικές αποδεδειγμένες απαιτήσεις ή τουλάχιστον μία ακόμα απαίτηση κατά φορέων όπου είναι υποχρεωτική η προσκόμιση αποδεικτικού ενημερότητας (όπως ΕΟΠΠΥ, νοσοκομεία κλπ.), είναι ενήμερος σε ρύθμιση και ο αρμόδιος προϊστάμενος για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής αξιολογήσει τα ποσά είσπραξης της απαίτησης/απαιτήσεων αυτών ως αξιόλογα σε σχέση με την οφειλή.

• Ο αιτών έχει υπόλοιπο συνολικής βασικής βεβαιωμένης ρυθμισμένης οφειλής μικρότερο των 5.000 ευρώ. Για τον προσδιορισμό του ορίου των 5.000 ευρώ συνυπολογίζονται τυχόν ρυθμισμένες οφειλές συνυπευθυνότητας και συνυποχρέωσης για τις οποίες ο αιτών το αποδεικτικό έχει ευθύνη για την καταβολή τους.

Οι παραπάνω προϋποθέσεις μπορούν να συντρέχουν είτε σωρευτικά είτε διαζευκτικά.

6. Σε περίπτωση τήρησης άνω της μιας ρυθμίσεων τμηματικής καταβολής, το ελάχιστο προς παρακράτηση ποσό πρέπει να αντιστοιχεί στην κάλυψη τουλάχιστον των αντίστοιχων δόσεων καθεμιάς ρύθμισης.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ