Γράμματα Αναγνωστών

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Γραμματα Aναγνωστων

Η επιλογή ηγεσίας στη Δικαιοσύνη

Κύριε διευθυντά
Η κοινωνία παρακολουθεί με ανησυχία και αίσθημα ανασφάλειας τα δρώμενα σε έναν από τους σημαντικότερους θεσμούς του κράτους, τη Δικαιοσύνη. Και η αντιπολίτευση ανταγωνίζεται σε δυσμενείς χαρακτηρισμούς για την κατάσταση και επικρίνει έντονα τη στάση της κυβέρνησης. Κανένα όμως κόμμα δεν επισημαίνει την αιτία αυτής της ανωμαλίας στο δικαστικό σώμα, ούτε προτείνει λύσεις. Τα κόμματα παραμένουν δέσμια της παλαιοκομματικής νοοτροπίας η αντιπολίτευση να χαίρεται από τη δυσλειτουργία της κυβέρνησης, που της παρέχει έδαφος για πολιτική αγανάκτηση και ρητορεία, και υποκριτικά παραγνωρίζουν το γεγονός ότι αυτά είναι υπεύθυνα για την κομματικοποίηση των λειτουργών της Δικαιοσύνης. Kαι είναι υπεύθυνα διότι οι πρόεδροι του Αρείου Πάγου, του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Ελεγκτικού Συνεδρίου διορίζονται από την εκάστοτε κομματική κυβέρνηση. Η κορυφή συνεπώς της Δικαιοσύνης έχει σχέση με το κόμμα που κυβερνά, για να μη χαρακτηριστεί με τον βαρύ όρο ότι είναι κομματικοποιημένη και αυτό έχει επίπτωση σε όλα τα επίπεδα της ιεραρχίας. Ο νεοδιοριζόμενος δικαστής γνωρίζει την κομματική θέση της ηγεσίας και προσαρμόζεται αναλόγως. Να λοιπόν λαμπρό πεδίον ουσιαστικής αλλαγής που προσφέρεται στην αντιπολίτευση και ιδιαίτερα στην αξιωματική. Να αλλάξει ο κομματικός τρόπος εκλογής της ηγεσίας της Δικαιοσύνης.

Μενελαος Μπατρινος - Ομ. καθηγητής Ενδοκρινολογίας

Η απάντηση του κ. Γ. Κατρούγκαλου

Κύριε διευθυντά
Είδα με έκπληξη στην εφημερίδα «Καθημερινή» δημοσίευμα του καθηγητή κ. Π. Παραρά με τον απολογητικό τίτλο «Εγώ μηδέποτε μήδισα», σχετικά με τη συμμετοχή του στην Επιτροπή Διαλόγου για το Σύνταγμα. Οσα ισχυρίζεται ο κ. Παραράς ότι διημείφθησαν μεταξύ μας –και εμπλέκουν και τρίτους, ως μη ώφελλε– είναι ανακριβή, αλλά μάρτυρες δεν υπάρχουν. Ετσι είναι οι συνομιλίες μεταξύ ανθρώπων εμπιστοσύνης, μέχρι να αποδειχθεί ότι δεν είναι τέτοιοι.

Αλλά όσα ισχυρίζεται ο καθηγητής ότι είπε ενώπιον του πρωθυπουργού, στην εναρκτήρια συνεδρίαση της Επιτροπής Διαλόγου, ειπώθηκαν μπροστά σε πολλούς και μνήμονες. Προφανώς ουδέποτε δήλωσε εκεί, όπως ισχυρίζεται, ότι «μάχεται την κυβέρνηση», πράγμα που αυταπόδεικτα προκύπτει και από το γεγονός ότι δεν αρνήθηκε τη συμμετοχή στην Επιτροπή, αλλά παραιτήθηκε την άλλη μέρα, μετά τον θόρυβο των καταγγελιών για το –κατά τους κατηγόρους του– χουντικό παρελθόν του.

Αν είναι αποκαλυπτικό για κάτι το δημοσίευμα, δεν είναι ο απολογητικός του τόνος και η διαστροφή της πραγματικότητας. Είναι η αποστροφή από την υποτιθέμενη ομιλία του στην Επιτροπή Διαλόγου, όπου ισχυρίζεται ότι κατήγγειλε στον πρωθυπουργό την αντισυνταγματικότητα του νόμου για τις τηλεοπτικές άδειες. Φαίνεται ότι είναι τέτοια η εμμονή της Νέας Δημοκρατίας να μη συγκροτηθεί το ΕΣΡ, ώστε εκ των υστέρων ασκήθηκαν πιέσεις σε έναν ευάλωτο άνθρωπο όχι να προβεί σε μια αχρείαστη δήλωση νομιμοφροσύνης στη Ν.Δ., αλλά για να δημιουργηθεί ακόμη ένας αντιπερισπασμός υπέρ της διαπλοκής.

Προφανώς τέτοιοι μικροκομματικοί ελιγμοί δεν έχουν τύχη. Κρίμα μόνο για τον άνθρωπο. Αλλη εικόνα είχα γι’ αυτόν. Ποτέ δεν είχα άλλη εικόνα για την παράταξή του.

Γιωργος Κατρουγκαλος - Υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης

Παγκόσμια Τράπεζα και κοινωνική πρόνοια

Κύριε διευθυντά
Στο άρθρο με τίτλο «Αλλαγές στην κοινωνική προστασία προτείνει η Παγκόσμια Τράπεζα», που δημοσιεύθηκε στο φύλλο της 28ης Οκτωβρίου 2016, αναφέρεται ότι η Παγκόσμια Τράπεζα έχει προτείνει τη μείωση του αφορολόγητου ορίου κάτω από τις 5.000 ευρώ. Ο ισχυρισμός αυτός δεν είναι σωστός και θα επιθυμούσα να σας παράσχω ορισμένες σχετικές διευκρινίσεις.

Ενώ η Ελλάδα διέρχεται μια βαθιά κοινωνική κρίση άνευ προηγουμένου, το σύστημα κοινωνικής πρόνοιας δεν μπορεί επί του παρόντος να ανταποκριθεί και να παράσχει υποστήριξη στο αυξανόμενο ποσοστό του φτωχού πληθυσμού.    Σε σχέση με συστήματα άλλων χωρών της Ε.Ε., το σύστημα κοινωνικής πρόνοιας της Ελλάδας είναι μικρό σε μέγεθος. Παρότι, όμως, το συνολικό ύψος των δαπανών είναι χαμηλό, η Ελλάδα διαθέτει περισσότερα από 100 προγράμματα κοινωνικής πρόνοιας, με αποτέλεσμα τον κατακερματισμό του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας, υψηλότερο διοικητικό κόστος και την έλλειψη διαφάνειας στη χορήγηση των παροχών. Το σύστημα κοινωνικής πρόνοιας της Ελλάδας χρήζει ανάγκης επανεξέτασης, με σκοπό να καταστεί πιο αποτελεσματικό και αποδοτικό. Τα τελευταία χρόνια, η Ελλάδα έχει ήδη προβεί στον εκσυγχρονισμό του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας: Πρόσφατα, τον Ιούλιο του 2016, ξεκίνησε η εφαρμογή του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ), προκειμένου να παρέχεται ένα βασικό δίχτυ κοινωνικής ασφάλειας στα νοικοκυριά που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας.

 Η ελληνική κυβέρνηση ανέθεσε στην Παγκόσμια Τράπεζα να διεξάγει την ανασκόπηση του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας (Social Welfare Review). Η ανασκόπηση συνεισφέρει στην εν εξελίξει μεταρρύθμιση του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας ώστε να επιτευχθεί εξορθολογισμός του συστήματος και μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στη μείωση της φτώχειας. Στην έκθεσή της, η Παγκόσμια Τράπεζα παρουσιάζει μια σειρά επιλογών για ενοποιήσεις, ανακατατάξεις και τον εξορθολογισμό των ανεπαρκώς σχεδιασμένων ή/και στοχευμένων προγραμμάτων κοινωνικής πρόνοιας, των προγραμμάτων κοινωνικής ασφάλισης και ορισμένων φορολογικών απαλλαγών/εκπτώσεων. Η υιοθέτηση των προτεινόμενων μέτρων μαζί με την επέκταση του ΚΕΑ δύνανται να οδηγήσουν σε ένα σημαντικά πιο στοχευμένο σύστημα κοινωνικής πρόνοιας. Το μερίδιο των παροχών κοινωνικής πρόνοιας που θα χορηγείται στο 10% του πλέον φτωχού πληθυσμού θα μπορέσει να αυξηθεί σημαντικά. Αυτή η δημοσιονομικά ουδέτερη μεταρρύθμιση θα μπορέσει επίσης να οδηγήσει σε σημαντική μείωση των ατόμων που διαβιούν κάτω από το όριο της φτώχειας, καθώς και του χάσματος και της έντασης της φτώχειας.

 Επιπλέον, η έκθεση διερευνά μεταξύ άλλων επιλογών και τη δυνατότητα εξοικονόμησης των αναγκαίων δημοσιονομικών πόρων μειώνοντας το αφορολόγητο όριο και επομένως διευρύνοντας τη φορολογική βάση. Ωστόσο, η έκθεση τονίζει ότι οποιαδήποτε μεταβολή των φορολογικών απαλλαγών και εκπτώσεων οφείλει να αντανακλά το ευρύτερο πλαίσιο φορολογικής μεταρρύθμισης στην Ελλάδα, καθώς και τις τρέχουσες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες της χώρας. Οι προτάσεις που παρουσιάζονται στην έκθεση είναι ενδεικτικές και θα υποβληθούν σε περαιτέρω συζητήσεις και διάλογο με την ελληνική κυβέρνηση. Η Παγκόσμια Τράπεζα συνεργάζεται ως τεχνικός σύμβουλος με την ελληνική κυβέρνηση στο δύσκολο αλλά αναγκαίο αυτό έργο μεταρρυθμίσεων του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας, σε μια εποχή τεράστιας κοινωνικής πίεσης.

Dirk Reinermann - Country Manager Southern Europe

Το Σύνταγμα ανοίγει την πόρτα...

Κύριε διευθυντά
Κατά το άρθρο 88 παρ. 5 του Συντάγματος, «οι δικαστικοί λειτουργοί έως και τον βαθμό του εφέτη ή του αντεισαγγελέα εφετών και τους αντίστοιχους με αυτούς βαθμούς, αποχωρούν υποχρεωτικά από την υπηρεσία μόλις συμπληρώσουν το εξηκοστό πέμπτο έτος της ηλικίας τους και όλοι όσοι έχουν βαθμούς ανώτερους από αυτούς ή τους αντίστοιχους από αυτούς αποχωρούν υποχρεωτικά από την υπηρεσία μόλις συμπληρώσουν το εξηκοστό έβδομο έτος της ηλικίας τους. Για την εφαρμογή  της διάταξης αυτής θεωρείται σε κάθε περίπτωση ως ημέρα που συμπληρώνεται το όριο αυτό η 30ή Ιουνίου του έτους της αποχώρησης του δικαστικού λειτουργού».

Η συνταγματική αυτή διάταξη είναι σαφέστατη: Δύο φορές επαναλαμβάνεται ότι η αποχώρηση είναι υποχρεωτική. Η επιβολή διά νόμου ορίου ηλικίας των δικαστικών λειτουργών διαφορετικού από αυτό που ορίζει το ίδιο το Σύνταγμα είναι πραξικόπημα κατά του δημοκρατικού πολιτεύματος της χώρας μας γιατί προσβάλλει  τις θεμελιώδεις αρχές και θεσμούς του πολιτεύματος, της διακρίσεως των εξουσιών αφού είναι επέμβαση της νομοθετικής εξουσίας στη δικαστική εξουσία, της δέσμευσης του νομοθέτη από το Σύνταγμα αφού είναι παραβίαση σαφούς διατάξεως του Συντάγματος και της ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης αφού επιβάλλει ρύθμιση της λειτουργίας της αντίθετη προς το Σύνταγμα. Αυτή και μόνη η αντίθετη προς το Σύνταγμα πραξικοπηματική ρύθμιση του ορίου ηλικίας των δικαστικών λειτουργών έχει πολύ μεγάλη σημασία για τη λειτουργία της Δικαιοσύνης. Πέραν όμως αυτής της σημασίας, το γεγονός ότι επιχειρείται μια τέτοια επέμβαση στη Δικαιοσύνη ανοίγει τον δρόμο για την κατάργηση της ανεξαρτησίας της και του δημοκρατικού μας πολιτεύματος και τον δρόμο προς τα «λαϊκά» δικαστήρια που θα παίρνουν τις αποφάσεις τους όχι με βάση την αποδεικτική διαδικασία, αλλά με βάση σημειώματα του κόμματος, όπως ζήσαμε την πραγματικότητα αυτή στο παρελθόν, στις περιοχές όπου επικρατούσε η πραγματικά «πρώτη φορά Αριστερά». Είναι σημάδι καταπτώσεως των θεσμών το ότι συζητείται η νομιμοποίηση ενός τέτοιου πραξικοπήματος. Οσοι ανακινούν μια τέτοια συζήτηση έχουν βαρύτατες  ευθύνες απέναντι στην Πατρίδα, τη Δικαιοσύνη και την Ιστορία.

Ευαγγελος Ανδριανος - Επίτιμος Αρεοπαγίτης

Ψηφίζουν, αλλά... δεν στοιχηματίζουν

Κύριε διευθυντά
Στην τηλεόραση διαφημίζονται πολλές εταιρείες στοιχημάτων. Σημειώνουν, όμως, ότι δεν μπορούν να στοιχηματίσουν οι κάτω των 18 ετών. Προφανώς, υπάρχει σχετικός νόμος. Αποτελεί παραδοξολογία, λοιπόν, που οι των 17 ετών νεαρές και νεαροί θα μπορούν να ψηφίζουν!

Πλατων Κωνσταντακατος

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ