ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Μανώλης Ψαρρός managing director της TOPOSOPHY

ΝΑΤΑΣΣΑ ΜΠΛΑΤΣΙΟΥ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μέσα από την εμπειρία του στην ανάδειξη τουριστικών προορισμών με σύγχρονη αντίληψη και καινοτόμες μεθόδους, ο managing director της Toposophy, Μανώλης Ψαρρός, μιλάει για τα αναξιοποίητα πλεονεκτήματα της χώρας μας, αναλύει τις νέες τάσεις και παρουσιάζει τις δικές του προτάσεις για το πώς η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει την ευκαιρία της αύξησης της τουριστικής κίνησης.


Φωτογραφία: REUTERS/Alkis Konstantinidis

Ποιο είναι το αντικείμενο της Toposophy;

Συνδυάζει υπηρεσίες στρατηγικού συμβούλου, έρευνας και προϊοντικής ανάπτυξης στον τομέα του τουρισμού και αναλαμβάνει τον σχεδιασμό και την υλοποίηση ολοκληρωμένων προγραμμάτων προβολής για προορισμούς και εταιρείες του ιδιωτικού τομέα. Παράλληλα, μέσα από τη στρατηγική σχέση μας με την εταιρεία ATCOM, δίνουμε έμφαση στην ενσωμάτωση ψηφιακών λύσεων και διαδικτυακών εφαρμογών. Με μια ομάδα έμπειρων χωροτακτών, ερευνητών και marketers σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο, αξιολογούμε τον κάθε τόπο, το αστικό περιβάλλον, τους ανοιχτούς χώρους, τον κοινωνικό ιστό, τους φυσικούς και πολιτιστικούς πόρους, τη δομή της τοπικής οικονομίας, τα προβλήματα και τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Δεν περιοριζόμαστε στην επικοινωνιακή ταυτότητα και στις παραδοσιακές προσεγγίσεις τουριστικής προβολής και διαφήμισης, αλλά αντιλαμβανόμαστε τον κάθε τόπο, την κάθε περιοχή, την κάθε γειτονιά ως ένα σύνθετο οικοσύστημα –με το ανθρώπινο στοιχείο στο επίκεντρο– που έχει πολλές ιστορίες να διηγηθεί.

Ποιες είναι οι τάσεις του τουρισμού για το 2017 και πώς θα επηρεάσουν τη χώρα μας;

Το 2017 αναμένεται ενδιαφέρον έτος σε επίπεδο διεθνών εξελίξεων, οι οποίες θα επηρεάσουν άμεσα ή έμμεσα τις τουριστικές επιδόσεις της χώρας. Εάν έπρεπε να επιλέξω, θα ξεκινούσα με τα θέματα ασφάλειας και τις πολιτικές εξελίξεις στην Ε.Ε., το Brexit, αλλά και τη γεωπολιτική σταθερότητα στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Ανατολικής Ευρώπης. Η Ελλάδα ευνοείται προς το παρόν σε επίπεδο αφίξεων από το ντόμινο των εξελίξεων. Ωστόσο, οι προεκτάσεις τους, όπως είναι το προσφυγικό ζήτημα ή η αδυναμία προσέλκυσης επισκεπτών υψηλού εισοδήματος, οδηγούν σε μείωση των εσόδων και δείχνουν ότι σε ποιοτικούς όρους δεν τα πάμε και τόσο καλά. Η δεύτερη διεθνής τάση που μας αφορά είναι το αποκαλούμενο sharing economy (π.χ. airbnb, UBER). Η μετάβαση σε υβριδικές μορφές οικονομίας υπηρεσιών που αναδιαμορφώνουν πλήρως το ταξίδι και την παραδοσιακή αλυσίδα τουριστικών υπηρεσιών, η χρηματοδότησή τους από την Ε.Ε. (24 δισ. ευρώ στην επόμενη προγραμματική περίοδο), αλλά και η προσπάθεια της πολιτείας για νομοθέτηση και φορολόγηση αυτής της δραστηριότητας φέρνουν εξελίξεις. Ο παραδοσιακός τουριστικός τομέας της χώρας επηρεάζεται αρνητικά. Η πολιτεία έχει απώλειες σε φορολογικά έσοδα και λαμβάνει μέτρα με αμφίβολα αποτελέσματα, οι μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες ενσωματώνουν το sharing economy στα business models τους, ενώ οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δυσκολεύονται να ακολουθήσουν τα νέα δεδομένα. Τέλος, η ψηφιακή τεχνολογία, οι έξυπνες εφαρμογές και οι νέες δημογραφικές αγορές αναμένεται να παίξουν τον ρόλο τους στη διαμόρφωση του τοπίου. Τα smartphones αποτελούν για τους Millennials (ηλικίας 18-36 σήμερα) το πλέον προσφιλές μέσο για την αναζήτηση πληροφοριών και την πραγματοποίηση κρατήσεων, ενώ ήδη δοκιμάζονται διεθνώς οι εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας και έξυπνων τεχνολογιών που αναβαθμίζουν ή προσδιορίζουν κάθε στιγμή της εμπειρίας μας – είναι τα micro-moments όπως τα αποκαλεί η Google. Εδώ σημειώνουμε ότι η διείσδυση και η χρήση των νέων τεχνολογιών στον ελληνικό τουριστικό τομέα παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα.

Ποιοι είναι οι επισκέπτες μας;

Σχεδόν μία στις δύο αφίξεις αλλοδαπών σε ξενοδοχειακά καταλύματα τροφοδοτείται από τις εξής πέντε αγορές: Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία, Ρωσία και ΗΠΑ. Ξέρουμε επίσης ότι οι ταξιδιώτες από υπερπόντιους προορισμούς ξοδεύουν περισσότερα χρήματα ημερησίως, αλλά υπολείπονται στη συνολική συνεισφορά στα έσοδα λόγω της μεγαλύτερης διάρκειας παραμονής των ταξιδιωτών από τις χώρες της βορειοδυτικής Ευρώπης. Τα στοιχεία αυτά είναι ενδεικτικά ως προς την ανάγκη ανταγωνιστικής τοποθέτησης της Ελλάδας, τόσο στις υφιστάμενες αγορές όσο και στις αναδυόμενες, της Ανατολικής Ευρώπης και της Ασίας κατά προτεραιότητα. Τα διαθέσιμα πρωτογενή στοιχεία δεν προσφέρουν όμως επαρκή εικόνα ως προς τα δημογραφικά και κυρίως τα ψυχογραφικά χαρακτηριστικά των επισκεπτών. Το στοίχημα της επέκτασης του «success story» που δημιούργησε η αύξηση της τουριστικής κίνησης έγκειται στην κατανόηση των επιθυμιών και των προσδοκιών που έχουν οι επισκέπτες και αντίστοιχα στον σχεδιασμό αυθεντικών εμπειριών. Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητη η αναβάθμιση των δομών συλλογής πρωτογενών πληροφοριών σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα (destination intelligence systems) και η άμεση δρομολόγηση της δημιουργίας ενός εθνικού δορυφόρου λογαριασμού (Tourism Satellite Account) βάσει των προδιαγραφών του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών.

Ποια είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του προορισμού «Ελλάδα» και πώς μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε;

Δεν αφορούν αποκλειστικά όσα ήδη γνωρίζουμε, π.χ. ήλιος και θάλασσα, μνημεία και πολιτιστική κληρονομιά, αλλά και όσα δεν έχουμε ακόμα αξιοποιήσει επαρκώς. Κάθε χώρος καλλιτεχνικής και γαστρονομικής έκφρασης, κάθε γειτονιά με τα πρόσωπα και τους μύθους της, κάθε περιπατητικό μονοπάτι με εντυπωσιακή θέα και πολλά άλλα εμπεριέχουν δραστηριότητες και ιστορίες που δύνανται να μετατραπούν σε τουριστικό προϊόν και να κινήσουν το ενδιαφέρον των επισκεπτών. Αρκεί βέβαια να αποτελέσουν τμήμα ενός συνεκτικού αφηγήματος που θα συνδυάζει καλαίσθητο και χρηστικό περιεχόμενο, value for money υπηρεσίες και πολλαπλά κανάλια για την προσέγγιση διαφορετικών αγορών-στόχων.

Ποια παραδείγματα καινοτόμων ενεργειών τουριστικής προβολής κρίνετε επιτυχημένα;

Εκτιμώ ότι η πρόσφατη απόφαση σύστασης συνεργατικού σχήματος από τον Δήμο Αθηναίων, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και την AEGEAN Airlines (Athens Tourism Partnership) για την υλοποίηση κοινών ενεργειών προβολής της Αθήνας μέσα από την ταυτότητα προορισμού «This Is Athens» αποτελεί σημαντική πρωτοβουλία προς τη σωστή κατεύθυνση. Στο πλαίσιο αυτό και σε συνεργασία με το Athens Convention & Visitors Bureau του Δήμου Αθηναίων υλοποιήσαμε το πρόγραμμα εθελοντικών ξεναγήσεων «This Is MY Athens», που πρόσφατα ο Guardian συμπεριέλαβε στο Top 5 των προγραμμάτων περιηγήσεων σε αστικούς προορισμούς της Ευρώπης. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που ευθυγραμμίζεται με ουσιαστική συμβολή της τοπικής κοινωνίας στη διαμόρφωση θελκτικών εμπειριών για τους επισκέπτες. Αντίστοιχη επιτυχία είχε η καμπάνια Dine Athens Restaurant Week, την οποία υλοποιήσαμε για λογαριασμό της ALPHA Bank. Για μία εβδομάδα, 100 από τα καλύτερα εστιατόρια της Αθήνας προσέφεραν ειδικά μενού σε εκπτωτικές τιμές, με αποτέλεσμα την ενίσχυση της κίνησης και τη δημιουργία ενός επιπλέον κινήτρου σε εγχώριους και ξένους επισκέπτες να επισκεφτούν την πρωτεύουσα σε μια off-peak περίοδο (Φεβρουάριος 2016).

Ποιες είναι οι στρατηγικές marketing σε τοπικό και εθνικό επίπεδο που πρέπει να ακολουθήσουμε για να εδραιώσουμε τα κέρδη από την αύξηση της τουριστικής κίνησης;

Θα πρέπει να υπάρχει εθνική στρατηγική σε βάθος χρόνου και τοπικές στρατηγικές που «συνομιλούν» με τους εθνικούς στόχους που έχουν τεθεί και παράλληλα αναδεικνύουν τα ειδικά χαρακτηριστικά του κάθε προορισμού. Σε γενικές γραμμές η εθνική τουριστική στρατηγική θα πρέπει να εστιάζει στην έρευνα των διεθνών τάσεων, την ενσωμάτωση των επιτυχημένων πρακτικών και την ανάλυση των τουριστικών δεδομένων, αλλά και στη δημιουργία και ανάπτυξη συνεργειών και ενιαίων σχημάτων προβολής με global brands (αεροπορικές εταιρείες, παρόχους τεχνολογίας κ.λπ.). Απαραίτητη είναι η εδραίωση ενός εθνικού brand και παράλληλα η δυνατότητα ανάπτυξης τοπικών brands βάσει των πραγματικών δεδομένων και χαρακτηριστικών που διέπουν τον κάθε προορισμό και όχι της γεω-διοικητικής κατανομής της χώρας. Τέλος, θα πρέπει να υπάρξει διασύνδεση των ενεργειών marketing και της ανάπτυξης προϊόντων. Και όλα αυτά, βέβαια, μέσα από την ενσωμάτωση έξυπνων τεχνολογιών και με τη χρήση σύγχρονων ψηφιακών μέσων.

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ