ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σκληρό το προσχέδιο του νέου μνημονίου

ΡΟΥΛΑ ΣΑΛΟΥΡΟΥ, ΣΩΤΗΡΗΣ ΝΙΚΑΣ

Το νέο κείμενο των πιστωτών συζητήθηκε σε νέα σύσκεψη που ξεκίνησε λίγο πριν από τα μεσάνυχτα της Δευτέρας. Στη φωτογραφία, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλ. Τσακαλώτος.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Δέκα μέτρα «σοκ» σε εργασιακά, κοινωνικά επιδόματα και φοροαπαλλαγές περιλαμβάνει το προσχέδιο του επικαιροποιημένου μνημονίου που παρέδωσαν οι δανειστές στην κυβέρνηση την Κυριακή το πρωί, προκαλώντας το «μπαράζ» συσκέψεων μεταξύ των δύο πλευρών, καθώς και την έντονη αντίδραση της ελληνικής πλευράς.

Οι απαιτήσεις της τρόικας για τις εργασιακές αλλαγές και την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού του 2018 ύψους 700 εκατ. ευρώ ή 0,4% του ΑΕΠ (όπως προβλέπουν οι δανειστές), αποτελούν τα μεγαλύτερα «αγκάθια» για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης. Χθες το απόγευμα, οι θεσμοί προχώρησαν σε αλλαγές επί του προσχεδίου του κειμένου συμφωνίας, ενσωματώνοντας ορισμένες παρατηρήσεις όπως προέκυψαν από τις συζητήσεις με την κυβέρνηση. Το νέο κείμενο συζητήθηκε σε νέα σύσκεψη που ξεκίνησε λίγο πριν από τα μεσάνυχτα, με στόχο μέχρι το πρωί της Τρίτης οι δύο πλευρές να έχουν συγκλίνει στα περισσότερα θέματα του ελέγχου.

Πάντως, σύμφωνα με τα όσα ανέφεραν στην «Κ» στελέχη με γνώση των συζητήσεων που έγιναν τις προηγούμενες ημέρες, μέχρι το βράδυ της Δευτέρας ήταν ανοικτό το ενδεχόμενο να μην έχει επιτευχθεί συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο (staff level agreement) για τη δεύτερη αξιολόγηση έως το Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου. Δεν απέκλειαν, δε, να χρειαστεί να επιστρέψουν οι επικεφαλής των θεσμών μετά το Eurogroup.

Αν και μέχρι αργά χθες το βράδυ οι δύο πλευρές αναζητούσαν ή εύχονταν να γίνουν οι αναγκαίες υποχωρήσεις προκειμένου να καταγραφεί έστω μια ισοπαλία στο φλέγον θέμα των εργασιακών σχέσεων, οι απαιτήσεις των θεσμών στο αρχικό κείμενο που κατατέθηκε στην ελληνική κυβέρνηση το Σαββατοκύριακο, φωτογραφίζουν το απόλυτο αδιέξοδο που οδήγησε σε νέο κείμενο.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Κ», οι εκπρόσωποι των θεσμών, όχι μόνο το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αλλά και οι Ευρωπαίοι, ζητούν τόσο την αύξηση του επιτρεπόμενου ορίου απολύσεων από 5% σε 10%, όσο και την κατάργηση της διοικητικής προέγκρισης των ομαδικών απολύσεων που διατηρεί ο εκάστοτε υπουργός Εργασίας. Παράλληλα, δεν δέχονται την επαναφορά της αρχής της ευνοϊκότερης για τον εργαζόμενο ρύθμισης και της επέκτασης των κλαδικών συμβάσεων, που θέτει το υπουργείο Εργασίας.

Το θέμα των ομαδικών απολύσεων αποδεικνύεται το πλέον ακανθώδες. Στο προσχέδιο του συμπληρωματικού μνημονίου οι θεσμοί ζητούν από την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας:

1. Να ευθυγραμμίσει τα κατώτατα όρια απολύσεων με την υπάρχουσα κοινοτική οδηγία (98/59/ΕΚ).

2. Να αντικαταστήσει το σημερινό σύστημα της εκ των προτέρων έγκρισης των ομαδικών απολύσεων από τον υπουργό Εργασίας, με ένα διοικητικό σύστημα κοινοποίησης του πλάνου ομαδικών απολύσεων μέσω του οποίου θα εξασφαλίζεται η συμμόρφωση της επιχείρησης με τα όσα προβλέπει ο νόμος για πληροφόρηση και διαβούλευση με τους εργαζομένους. Στην πράξη, ζητείται η μετάβαση από την εκ των προτέρων έγκριση στον εκ των υστέρων έλεγχο νομιμότητας των απολύσεων.

Ο εργοδότης, βάσει της πρότασης των θεσμών, θα υποχρεούται επίσης να ενημερώνει εγγράφως την Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας (ΑΣΕ) για τις σχεδιαζόμενες ομαδικές απολύσεις, οι οποίες θα μπορούν να γίνουν εντός τριών μηνών από την κοινοποίησή τους.

Μεταξύ άλλων, ο εργοδότης θα πρέπει να ενημερώνει το ΑΣΕ για τις διαδικασίες διαβούλευσης με τους εργαζομένους, που θα περιλαμβάνουν την περιγραφή των «αντικειμενικών λόγων» που οδήγησαν στην απόφαση για ομαδικές απολύσεις, καθώς και εάν αναζητήθηκαν τρόποι αποφυγής τους αλλά και τα κριτήρια που ακολουθήθηκαν για την επιλογή των εργαζομένων που απολύονται. Επιπλέον, η εταιρεία θα πρέπει να υποβάλει ένα «κοινωνικό σχέδιο» στο οποίο θα περιγράφει τα πιθανά συνοδευτικά, όχι όμως υποχρεωτικά μέτρα.

3. Στο θέμα των συλλογικών διαπραγματεύσεων αφήνουν μόνο ένα παράθυρο ανοικτό για μελλοντικές παρεμβάσεις, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι «οι Αρχές θα συνεχίσουν να διερευνούν με τους κοινωνικούς εταίρους περαιτέρω μέτρα για να εξασφαλιστεί ότι οι συλλογικές διαπραγματεύσεις γίνονται στην Ελλάδα σύμφωνα με τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές». Αφήνουν σε εκκρεμότητα τα θέματα της επέκτασης των συμβάσεων και της αρχής της ευνοϊκότερης ρύθμισης, ενώ δεν δέχονται την κατάργηση των ενώσεων προσώπων.

4. Εως τον Σεπτέμβριο του 2017, η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει επίσης να έχει συμφωνήσει, ως βασικό παραδοτέο μέτρο, στην αλλαγή της διαδικασίας μεσολάβησης και διαιτησίας, ώστε να είναι «αντικειμενική και αμερόληπτη». Μάλιστα, η τρόικα αναγνωρίζει ότι υπάρχει η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας στην Ελλάδα που έκρινε αντισυνταγματική την κατάργηση της μονομερούς προσφυγής στον ΟΜΕΔ και για τον λόγο αυτό ζητεί την κατάρτιση μιας ανεξάρτητης νομικής γνωμοδότησης έως τον Ιούνιο του 2017, προκειμένου να νομοθετήσει τις αλλαγές έως τον Νοέμβριο του 2017.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ