Μαθαίνουν από τα 15 τι σημαίνει «επιχειρείν»

Μαθαίνουν από τα 15 τι σημαίνει «επιχειρείν»

4' 38" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Από τα μαθήματα που παρακολουθεί στην Α΄ Λυκείου, ο Φιλάρετος προτιμάει το Σχέδιο. Είναι αυτό που του δίνει τη χαρά να δημιουργεί. Οταν λοιπόν μια ομάδα φίλων του από την «Κιβωτό του Κόσμου» αποφάσισε να πάρει μέρος στον διαγωνισμό «Μαθητική Εικονική Επιχείρηση» του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων, ο Φιλάρετος, μέλος κι εκείνος της οικογένειας της «Κιβωτού», έριξε την ιδέα: Να κατασκευάσουν ένα μολύβι που θα είναι ταυτόχρονα και στυλό. Η πρότασή του ψηφίστηκε με ενθουσιασμό και κάπως έτσι η ομάδα των παιδιών του πατέρα Αντώνιου από τον Κολωνό ετοιμάζεται να παρουσιάσει, ανάμεσα σε 120 σχολεία, το πρώτο προϊόν της «επιχείρησής» της στην έκθεση της Αθήνας.

«Η σκέψη μου ήταν να πάρουμε μέρος στον διαγωνισμό με ένα πρακτικό προϊόν. Το μολύβι-στυλό είναι μια ιδέα απλή, χρήσιμη και οικονομική, γι’ αυτό πιστεύω ότι μπορεί να “πουλήσει”», λέει στην «Κ», ο Φιλάρετος Μπάλλα, που ήρθε στην Ελλάδα από την Αλβανία πριν από λίγα χρόνια. Ο αγώνας για την επιβίωση που δίνει η οικογένειά του τον οδήγησε στην πόρτα της «Κιβωτού», εκεί όπου κάθε μέρα ενισχύει τη μελέτη των ελληνικών μαθημάτων του, παρακολουθεί αγγλικά, παίζει ποδόσφαιρο, συμμετέχει σε δραστηριότητες. Και τώρα, κάτι καινούργιο, κάτι εντελώς διαφορετικό, ήρθε να γεμίσει δημιουργικά τον χρόνο του. Αλλωστε, ποτέ μέχρι σήμερα δεν είχε φανταστεί τον εαυτό του ως… μικρό επιχειρηματία.

«Τα παιδιά της “Κιβωτού” έχουν ενθουσιαστεί. Αρχικά δεν γνώριζαν τίποτα για το τι σημαίνει “επιχειρείν”, αλλά, από τη στιγμή που αποφάσισαν να πάρουν μέρος στο πρόγραμμα της Μαθητικής Εικονικής Επιχείρησης και ξεκίνησαν να εργάζονται πάνω στην ιδέα τους, μπήκαν γρήγορα στο επιχειρηματικό πνεύμα», λέει στην «Κ» η κ. Βίκυ Δούκα, εθελόντρια παιδαγωγός στον οργανισμό «Κιβωτός του Κόσμου». Από τις πρώτες ημέρες, είδε στα μέλη της ομάδας μεταστροφή στη διάθεσή τους για δημιουργία. «Μέσα από αυτήν τη διαδικασία μαθαίνουν περισσότερο τη σημασία της συνεργασίας, της ομαδικής δουλειάς και κυρίως αποκτούν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους, κάτι πολύ σημαντικό για τα παιδιά της “Κιβωτού”, αφού στην πλειονότητά τους προέρχονται από μονογονεϊκές οικογένειες και από οικογένειες που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα».

Ευρωπαϊκή διάκριση

Ο φετινός διαγωνισμός του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων για την καλύτερη μαθητική επιχείρηση έρχεται ύστερα από τη μεγάλη επιτυχία της ομάδας μαθητών ενός μικρού γυμνασίου από το χωριό Αλώνια της Πιερίας. Δέκα παιδιά κατάφεραν να διακριθούν, όχι μόνον ανάμεσα στα ελληνικά σχολεία, αλλά και στην Ευρώπη, κερδίζοντας στον διαγωνισμό της Λουκέρνης το βραβείο καινοτομίας για το προϊόν τους: έναν πρωτότυπο και ευέλικτο κάδο από πλαστικό, τον «Smileybin», που προωθεί την ανταποδοτική ανακύκλωση και απευθύνεται σε όλους τους δήμους για την αποτελεσματική διαχείριση των απορριμμάτων τους.

Η Μαρία Κοκκάλα, επικεφαλής της ομάδας που κέρδισε το ευρωπαϊκό βραβείο ηγετικής προσωπικότητας στον ίδιο διαγωνισμό, λέει στην «Κ» πως το φιλόδοξο σχέδιό τους αντιμετώπισε πολλές δυσκολίες και χρειάστηκε επιμονή για να τα καταφέρουν. «Ηταν μεγάλη πρόκληση για εμάς και το τολμήσαμε. Προερχόμαστε από ένα πολύ μικρό σχολείο και δεν είχαμε τα απαραίτητα μέσα για να υλοποιήσουμε το σχέδιο που είχαμε στο μυαλό μας. Κάποια στιγμή απογοητευτήκαμε όταν δεν μπορούσαμε να συγκεντρώσουμε τα χρήματα για τη δημιουργία του κάδου –κόστισε 2.500 ευρώ–, ωστόσο ύστερα από μεγάλο αγώνα, κόντρα σε εκείνους που δεν πίστεψαν σε εμάς, τα καταφέραμε να βρούμε χορηγίες, να καλύψουμε το ποσό και να φθάσουμε στον τελικό».

Νέες ιδέες

Η Μαρία, μετά την επιτυχία της ομάδας της, σκέφτεται πλέον το μέλλον της στον επιχειρηματικό τομέα. Στόχος της είναι να σπουδάσει στο Τμήμα Τεχνολογίας και Επιστημών του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και στη συνέχεια να δοκιμάσει το «επιχειρείν» στην Ελλάδα. Παρόμοια τα όνειρα και των συμμαθητών της που και φέτος θα πάρουν μέρος, ως μαθητές λυκείου πλέον, στον ίδιο διαγωνισμό με μια νέα ιδέα. «Φέτος δοκιμάζουμε τους εαυτούς μας σε κάτι πολύ διαφορετικό, ένα καινοτόμο τεχνολογικό προϊόν που αφορά ηλικιωμένους και παιδιά, το οποίο με κάποιες συγκεκριμένες λειτουργίες μπορεί να λύσει καθημερινά τους προβλήματα», λέει στην «Κ» ο Ιορδάνης Πασχαλίδης, μέλος της ίδιας ομάδας, προσπαθώντας να αποκαλύψει όσο το δυνατό λιγότερα για το φετινό φιλόδοξο σχέδιό τους. «Το πιο σημαντικό από αυτή την διαδικασία», λέει η Ελένη Παντελίδου, ένα ακόμη μέλος της ομάδας, «είναι ότι παίρνουμε μια πρώτη γεύση από το “επιχειρείν”, μία εμπειρία που μας προσφέρει πολλά για το μέλλον μας».

Περισσότεροι από 2.000 μαθητές από την Ελλάδα, ηλικίας 15 έως 17 ετών, παίρνουν μέρος αυτήν τη χρονιά στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Μαθητική Εικονική Επιχείρηση» του μη κερδοσκοπικού Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων, αριθμός-ρεκόρ στα 11 χρόνια ζωής του. Η κρίση, λένε τα στελέχη του, έχει ενεργοποιήσει τα παιδιά που αναζητούν διεξόδους για την επαγγελματική τους αποκατάσταση.

Εναλλακτικές επαγγελματικές επιλογές εκτός Δημοσίου

«Μαθαίνοντας πώς να στήνουν μια επιχείρηση από τα μαθητικά τους κιόλας χρόνια, τα παιδιά καταλαβαίνουν πώς λειτουργεί η αγορά, προετοιμάζονται για τη ζωή μετά το σχολείο και έχουν πολύ μεγαλύτερες πιθανότητες επαγγελματικής επιτυχίας όταν ενηλικιωθούν, ανεξαρτήτως εάν ασχοληθούν με την επιχειρηματικότητα ή όχι», λέει στην «Κ» ο κ. Αργύρης Τζικόπουλος, γενικός διευθυντής του ΣΕΝ.

Μέσα από το πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση», τα παιδιά ανακαλύπτουν τον εαυτό τους και τα ταλέντα που πολλές φορές δεν ξέρουν ότι έχουν. Δοκιμάζουν από νωρίς τις δυνάμεις τους στο στήσιμο μιας επιχείρησης, χωρίς το ρίσκο μιας αληθινής επένδυσης, αλλά με όλο τον ρεαλισμό και τις δυσκολίες του εγχειρήματος αυτού. Αναζητούν καινοτόμες ιδέες και εντυπωσιάζουν.

«Η νοοτροπία που ήταν βαθιά ριζωμένη στη χώρα μας ότι επαγγελματική επιτυχία σημαίνει μία θέση στο Δημόσιο σιγά σιγά αλλάζει», λέει στην «Κ» η Μαρία Γιαννέτου, υπεύθυνη επικοινωνίας του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων. «Λόγω της κρίσης και της σημαντικής μείωσης των μισθών και των προνομίων στον δημόσιο τομέα, τα παιδιά αναζητούν εναλλακτικές επαγγελματικές επιλογές, μία από τις οποίες είναι η επιχειρηματικότητα. Στο ΣΕΝ δίνουμε στα παιδιά τα εφόδια που χρειάζονται για να επιτύχουν και πιστεύουμε πως όσο περισσότερο αξιοποιείται αυτή η ευκαιρία τόσο περισσότερο θα προοδεύει η χώρα».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή