ΚΟΣΜΟΣ

Το ποδηλατικό στοίχημα του Πεκίνου και το σκάνδαλο της τηλεπερσόνας

ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΣΑΝΟΥΔΟΥ

Ο νέος ποδηλατόδρομος της Σιαμέν.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΠΡΟ-ΒΟΛΕΣ

Ο μεγαλύτερος υπερυψωμένος ποδηλατόδρομος του κόσμου (μήκους σχεδόν 8 χλμ.) στην πόλη Σιαμέν είναι η πιο πρόσφατη από μια σειρά «παροχών» με τις οποίες προσπαθούν οι αρχές της Κίνας να δελεάσουν υποψήφιους ποδηλάτες. Παρότι το ποδήλατο ήταν το πιο δημοφιλές μέσο μεταφοράς στα χρόνια πριν από την οικονομική μεταρρύθμιση, φαίνεται ότι οι σύγχρονοι Κινέζοι αστοί προτιμούν τις ανέσεις του Ι.Χ. Στο διάστημα 1995 με 2005, τα ποδήλατα της χώρας μειώθηκαν από 670 σε 435 εκατ. (και έκτοτε συνέχισαν να μειώνονται κατά 2% με 5% τον χρόνο), ενώ από το 1990 έως το 2010 τα Ι.Χ. αυξήθηκαν από 5,5 σε 70 εκατ. Πλέον, λιγότερο από το 16% των κατοίκων του Πεκίνου, που κάποτε υπήρξε η πρωτεύουσα του ποδηλάτου, χρησιμοποιεί ποδήλατο για τις μετακινήσεις του. Οπως το έθεσε το 2010 η τηλεπερσόνα και μοντέλο Ma Nuo, προκαλώντας ένα μικρό σκάνδαλο: «Προτιμώ να κλαίω στο πίσω μέρος μιας BMW, παρά να χαμογελάω πάνω σε ένα ποδήλατο».

Τα τελευταία χρόνια, η «απάντηση» των Αρχών στην προσπάθειά τους να περιορίσουν την ατμοσφαιρική ρύπανση και τη συμφόρηση στους δρόμους είναι η υιοθέτηση πολιτικών που ενθαρρύνουν την ποδηλασία, όπως η δημιουργία ποδηλατοδρόμων, η υπογραφή ενός προγράμματος πολιτισμικής ανταλλαγής με την Κοπεγχάγη (ο ποδηλατόδρομος της Σιαμέν είναι εμπνευσμένος από τη δανική πρωτεύουσα) και κυρίως η υποστήριξη εταιρειών που παρέχουν κοινόχρηστα ποδήλατα προς ενοικίαση.

Αυτήν τη στιγμή, εκατοντάδες χιλιάδες δίκυκλα είναι στη διάθεση των κατοίκων και των επισκεπτών των κινεζικών μεγαλουπόλεων. Ο χρήστης μπορεί να πάρει ένα ποδήλατο από ένα σημείο της πόλης και να το αφήσει σε ένα άλλο, συνήθως με τη χρήση μιας εφαρμογής για smartphone. Μπορεί, επίσης, αφού ολοκληρώσει τη βόλτα του, να το παρκάρει παράνομα, με αποτέλεσμα να κατασχεθεί από την αστυνομία ή απλώς να το παρατήσει στα σκουπίδια: οι φωτογραφίες που κάνουν τον γύρο του κόσμου τους τελευταίους μήνες δείχνουν τεράστιους σωρούς εγκαταλελειμμένων ποδηλάτων στους δρόμους της πόλης Σεντζέν, ενώ ορισμένα δίκυκλα έχουν εντοπιστεί σε χαντάκια, ποτάμια, ακόμη και πάνω σε δέντρα. Παρ’ όλα αυτά, ορισμένοι κάνουν λόγο για μίνι ποδηλατική επανάσταση.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ