Άποψη: Η πρώτη ταχύτητα ως «εθνικό σχέδιο»

Άποψη: Η πρώτη ταχύτητα ως «εθνικό σχέδιο»

2' 25" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Γ​​ια την Ελλάδα δεν αρκεί πλέον να προσπαθήσει να μην αποκοπεί από την ευρωπαϊκή οικογένεια, αλλά κάτι πολύ περισσότερο να επιδιώξει και να επιτύχει, να συμμετάσχει στην πρώτη ταχύτητα της Ευρώπης, με βάση τη νέα αρχιτεκτονική για την Ευρώπη των πολλών ταχυτήτων, η οποία πιθανότατα θα τεθεί σε εφαρμογή από τον επόμενο χρόνο. Ο στρατηγικός αυτός στόχος θεωρείται για την Ελλάδα μονόδρομος, προκειμένου να διατηρήσει τα προνόμια της σταθερότητας και της ασφάλειας –μιας μικρής χώρας που ωστόσο ανήκει έως σήμερα στον κεντρικό πυρήνα μιας μεγάλης και ισχυρής ένωσης– σε μια εποχή συγκλονιστικών γεωπολιτικών αναταράξεων και παρατεταμένης οικονομικής κρίσης και αβεβαιότητας.

Με αφορμή την επέτειο των 60 χρόνων από την υπογραφή της Συνθήκης της Ρώμης, είναι ίσως αυτή η (πολύ δύσκολη ομολογουμένως) προοπτική για τη χώρα μας, μια μεγάλη νέα ιστορική πρόκληση, προκειμένου να θέσει πάλι η Ελλάδα έναν φιλόδοξο και μετρήσιμο ποσοτικά στόχο για την επιβίωση και το μέλλον της. Η συμμετοχή της χώρας στην πρώτη ταχύτητα και η παραμονή της στον κεντρικό πυρήνα της Ευρώπης μπορεί να εκληφθούν και να αποτελέσουν αυτό που από χρόνια επικαλούμαστε ως μέγιστη ανάγκη, τη βάση ενός «εθνικού σχεδίου» αναδιάρθρωσης και ανάταξης της ελληνικής οικονομίας, το πλαίσιο για την ανάκτηση της αξιοπιστίας και της εμπιστοσύνης στο διεθνές περιβάλλον. Αυτό που συνέβη και στο παρελθόν, δηλαδή, με στρατηγικό γνώμονα τη συμμετοχή της χώρας στο ευρώ, η οποία δημιούργησε πολλαπλά οφέλη για τον τόπο (αυτά δεν ακυρώνονται από την άθλια διαχείριση ενός πολιτικού συστήματος που οδήγησε στη χρεοκοπία του κρατικού τομέα). Ο στόχος της συμμετοχής στην πρώτη ταχύτητα της Ευρώπης μπορεί να αφυπνίσει και να ενώσει πάλι κοινωνικές και παραγωγικές δυνάμεις –ως βάση ενός εθνικού στόχου– αρκεί να ειπωθούν τα πράγματα με το όνομά τους, να γίνει γνωστό το τι πρόκειται να χάσουμε, που είναι πιο απτό…

Πρώτον, θα ήταν πολιτικά αφελές να πιστεύει κανείς ότι, εκτός της πρώτης ταχύτητας ή εκτός ενιαίου νομίσματος ακόμη πιο εμφαντικά, η Ελλάδα θα μείνει αλώβητη. Θα μετατραπεί, ειδικά όπως είναι οικονομικά, στο εύκολο θύμα των διεθνών αγορών, έρμαιο των κερδοσκοπικών παιγνίων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην περαιτέρω μείωση των εισοδημάτων. Ενας βαθύτερος κύκλος αστάθειας και αγωνίας θα ξεκινήσει για την ελληνική οικονομία. Δεύτερον, εάν οι διεθνείς επενδυτές δεν εμπιστεύονται σήμερα την Ελλάδα, ας φανταστούμε τι θα γίνει τότε. Ο τόπος θα βιώσει πολλά χρόνια ύφεσης και ανεργίας, οι ξένες επενδύσεις θα εκμηδενιστούν, με δεδομένο ότι η εμπιστοσύνη –μετά την υποβάθμιση στην ευρωπαϊκή κλίμακα– θα μειωθεί ακόμη πιο δραματικά. Τρίτον, το εγχώριο τραπεζικό σύστημα θα υποστεί μοιραία νέα πλήγματα, ως συνέπεια των εξελίξεων αυτών για τους επενδυτές και τους καταθέτες. Τέταρτον, περισσότερο από ποτέ η Ελλάδα σήμερα αποκομίζει τα σημαντικότερα οφέλη από την ασφαλή ομπρέλα της Ευρώπης, τη στενή υποστήριξη που απολαμβάνει ως ισότιμος μικρός εταίρος που βρίσκεται σε πολύ ευαίσθητο γεωπολιτικό σταυροδρόμι. Ας αναλογιστεί κανείς, λοιπόν, τι μπορεί να σημαίνει μια χαλάρωση αυτών των δεσμών για την άμυνα και την εσωτερική ασφάλεια, με τους φοβερούς κινδύνους που έχουν αναπτυχθεί πλέον στην περιοχή μας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή