ΑΝΘΡΩΠΟΙ

Η εξωστρεφής Θεσσαλονίκη

Κώστας Κουκουμάκας

Σίμος Παπάνας

Μόνιμος εξάρχων της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης

Το «πρώτο βιολί» αγαπά τα Μαθηματικά

Γράφτηκε στο ωδείο έτσι απλά, όπως πολλά παιδιά της ηλικίας του. Ηθελε να είναι καλός στη μουσική, όπως ήταν και στα μαθήματα του σχολείου. Ενας Βούλγαρος δάσκαλος στο ωδείο τού ενέπνευσε την αγάπη για τη μουσική και του καθόρισε τη ζωή. Από παιδί φάνηκε το ταλέντο του στο βιολί. Σπούδασε με υποτροφία στο Oberlin College και στο Yale University των Ηνωμένων Πολιτειών βιολί, μπαρόκ βιολί, σύνθεση και Μαθηματικά, τη δεύτερη μεγάλη του αγάπη. Από το 2003 ο Σίμος Παπάνας είναι μόνιμος εξάρχων της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης. Στην ηλικία των 37 ετών σήμερα, έχει ήδη προλάβει να συνεργαστεί με κάποιες από τις κορυφαίες ορχήστρες και δισκογραφικές εταιρείες στον κόσμο. Ενδεικτικά μόνο, έχει συμπράξει ως σολίστας με την ορχήστρα του θεάτρου Bolshoi, την Geneva Camerata και την Kammerorchester Basel. Εχει ηχογραφήσει για τις εταιρείες Deutsche Grammophon, BIS και Centaur, τις κορυφαίες στον χώρο της κλασικής μουσικής, ενώ μεταξύ πολλών άλλων εμφανίστηκε στο φεστιβάλ Verbier, που θεωρείται ίσως το σημαντικότερο στον κόσμο. Οι συνθέσεις του έχουν παρουσιαστεί και ηχογραφηθεί σε πολλά μέρη του κόσμου (ΗΠΑ, Ρωσία, Καναδά, Περού, Ιράν, Ιαπωνία, Ταϊβάν και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες). Το βιογραφικό του εμπλουτίζεται με ιλιγγιώδη ρυθμό. Κι έπειτα, γιατί μετά από όλα αυτά επιμένει να ζει και να εργάζεται με έδρα τη Θεσσαλονίκη; «Θέλω το έργο που θα αφήσω πίσω μου να μείνει σε έναν τόπο, και πολύ περισσότερο στον τόπο μου. Το προτιμώ από το να σκαρφαλώνω από τη μία πρωτεύουσα του κόσμου στην άλλη, ακόμη κι αν εκεί είναι που χτυπά η καρδιά της κλασικής μουσικής. Η ορχήστρα μας είναι ένας εξαιρετικός πολιτιστικός θεσμός, στον οποίο αξίζει να καταθέσω κι εγώ τις δυνάμεις μου για να τον πάμε μπροστά. Επιλέγω την πόλη μου, την οποία αγαπώ».

 

Στέλλα και Λαμπρινή Σταύρου

Σχεδιάστριες μόδας

Ελληνικό κάλλος στο Παρίσι

Ολα ξεκίνησαν από ένα μεταξύ τους τηλεφώνημα στις διακοπές. Οι αδερφές Στέλλα και Λαμπρινή Σταύρου παρατήρησαν ότι στα ελληνικά νησιά και στα μεγάλα ξενοδοχεία δεν πωλούνταν πια ρούχα διακοπών με ελληνικό χαρακτήρα και αναφορές, παρά μόνο έθνικ ή κιτς τουριστικές απομιμήσεις. «Αυτό συνέβη πριν από δύο χρόνια, στην καρδιά της κρίσης. Ωστόσο πήραμε τη μεγάλη απόφαση να κάνουμε rebranding της εταιρείας, ως συνέχεια της οικογενειακής επιχείρησης που είχε ξεκινήσει πριν από 36 χρόνια στην καρδιά του άλλοτε εμπορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης», λένε σήμερα οι αδερφές Σταύρου. Ενωσαν τις δυνάμεις τους και αρχικά αναζήτησαν πρώτες ύλες στα παλιά εργαστήρια και στις ελληνικές βιοτεχνίες, όπως χάντρες, μικρές φούντες, κεντήματα κ.ά. Στις δημιουργίες τους υπάρχουν μοτίβα αρχαίων ελληνικών νομισμάτων, κοφτά τρυπήματα, δαντέλες σαν κι αυτές που κεντούσαν οι γιαγιάδες μας, πολύ λευκό χρώμα στα υφάσματα και νησιώτικος αέρας. Κι έχουν όλα ελληνικές αναφορές, χωρίς όμως να πλησιάζουν το φθηνό φολκλόρ. Ονόμασαν το νέο brand ANCIENT KAΛΛΟS και το resort wear που λάνσαραν κέρδισε αμέσως περίοπτη θέση στις μπουτίκ των μεγαλύτερων ξενοδοχείων. Σήμερα, έχουν πελάτες στην Ευρώπη, στις ΗΠΑ, στην Αυστραλία, στην Ιαπωνία, ακόμη και στην Αφρική. Τον περασμένο Σεπτέμβριο συμμετείχαν στην Εβδομάδα Μόδας Who’s Next στο Παρίσι και στις αρχές του έτους στην Εβδομάδα Μόδας επίσης στη γαλλική πρωτεύουσα, εκτοξεύοντας τη φήμη του brand τους. Το πιο σημαντικό είναι ότι τα ρούχα τους σχεδιάζονται και ράβονται αποκλειστικά στην Ελλάδα, σε ειδικά εργαστήρια όπου έχουν μείνει παλιές κεντήστρες και τεχνίτες της κλωστοϋφαντουργίας. Επιμένουν να κατοικούν στη Θεσσαλονίκη. «Μας αρέσει πολύ που είμαστε εδώ, αυτή είναι η πόλη μας. Επειτα, καμιά φορά είναι καλό να είσαι μακριά από τους τρελούς ρυθμούς της Αθήνας. Σ’ εμάς φτάνει μόνο ο απόηχος και μπορούμε απερίσπαστα να σχεδιάζουμε και να ράβουμε τα ρούχα που αγαπάμε», συμφωνούν.

 

MALVI

Ομάδα design και επικοινωνίας

Μεταξύ Θεσσαλονίκης και Λονδίνου

Με εκκίνηση από τη Θεσσαλονίκη και το βλέμμα στο Λονδίνο, η ομάδα design και επικοινωνίας MALVI σχεδιάζει το μέλλον. Η μαγιά του αρχιτεκτονικού γραφείου υπήρχε από τη δεκαετία του ’80, ωστόσο η δεύτερη γενιά ανέλαβε το πηδάλιο το 2010 κερδίζοντας σημαντικές διακρίσεις, όπως το βραβείο ΕΒΓΕ 2017 για τον σχεδιασμό της έκθεσης «Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Ανάμεσα στην ιστορία και το βίωμα» στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (σε συνεργασία με τους Παναγιώτη Μεταλληνό και Παντελή Τουτουνόπουλο).  

«Η επανεκκίνησή μας συνέπεσε με την έναρξη της ελληνικής κρίσης, οπότε πέρα από τον σχεδιασμό ενός χώρου αποφασίσαμε να εντάξουμε στο πακέτο των υπηρεσιών μας και το κομμάτι του branding και της επικοινωνίας. Τον Σεπτέμβριο του 2015, επίσης σε μια δύσκολη περίοδο, κάναμε την έξοδό μας στο Λονδίνο. Στην ουσία επρόκειτο για μια επανεκκίνηση του γραφείου στη λογική ότι αναλαμβάνουμε την επικοινωνία και το design μιας φίρμας σε όλη την κλίμακα, δηλαδή την εταιρική ταυτότητα, τον σχεδιασμό του χώρου, την ιστοσελίδα, τη συσκευασία, το μάρκετινγκ», περιγράφει ο Πάνος Βούλγαρης, διευθυντής Δημιουργικού της MALVI. Τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας είναι η managing partner/design director Μαρία Μαλινδρέτου-Βήκα, ο designer Γιάννης Ιωαννίδης, ο φωτογράφος Γιώργος Παπαδόπουλος, ο υπεύθυνος μάρκετινγκ Κύρος Βογιατζόγλου και ο νομικός σύμβουλος Ξενοφών Κονταργύρης.
Δουλειές του γραφείου απέσπασαν σημαντικά βραβεία· η Embryo Clinic στη Θεσσαλονίκη ανακηρύχθηκε ο καλύτερος interior χώρος υγείας για το 2013 και την επόμενη χρονιά απέσπασε εύφημο μνεία στα βραβεία Architizer. Επίσης, διεθνές βραβείο κέρδισε ο σχεδιασμός των γραφείων της εταιρείας Astor. 

Πόσο μεγάλη πρόκληση είναι το Λονδίνο; «Είναι το κέντρο του design, μια πολυ-πολιτισμική αγορά», σημειώνει η Μαρία Μαλινδρέτου-Βήκα. «Η Θεσσαλονίκη έχει μια περίεργη ενέργεια δική της, απλώς ο κόσμος όπου πρέπει να απευθυνθείς, είτε λόγω της σημερινής κατάστασης είτε λόγω διαφοράς νοοτροπίας, δεν αντιλαμβάνεται πάντα την αξία των υπηρεσιών που απολαμβάνει. Το βλέμμα μας είναι στο Λονδίνο, αλλά το ιδανικό θα ήταν ένας συνδυασμός των δύο».

 

Baresquare

Εταιρεία ανάλυσης ψηφιακών δεδομένων

Κωδικοποιεί τα ψηφιακά δεδομένα εταιρειών-κολοσσών

Τα ψηφιακά δεδομένα μεγάλων πολυεθνικών, όπως της SONY, αλλά και αθλητικών διοργανώσεων εμβέλειας Euroleague καλείται να αναλύσει και να ερμηνεύσει μια εταιρεία στο Ντεπώ της Θεσσαλονίκης, η Baresquare. «Υπάρχει τεράστιος όγκος δεδομένων από τα κινητά, τις έξυπνες ηλεκτρικές συσκευές, τις αναζητήσεις στο διαδίκτυο ή τα μεγάλα αθλητικά events. Παλιότερα μετρούσαν μόνο τους πόντους που σημείωνε κάθε παίκτης. Σήμερα, υπολογίζονται πόσα δευτερόλεπτα ακουμπά την μπάλα. Τα δεδομένα θα πήγαιναν χαμένα αν δεν υπήρχαν εργαλεία για να τα αναλύσουμε και να τα κατανοήσουμε», περιγράφει ο Γεώργιος Γρηγοριάδης, ιδρυτής της Baresquare. 

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2014, όμως τα 18 μέλη της ομάδας έχουν αθροιστικά προϋπηρεσία 45 ετών στο αντικείμενο. Ξεκινώντας από ένα μικρό συμβόλαιο με τη SONY Europe, η Baresquare κατόρθωσε να γίνει ο αποκλειστικός στρατηγικός συνεργάτης του παγκόσμιου δικτύου του ιαπωνικού κολοσσού σε ζητήματα ανάλυσης δεδομένων. Παράλληλα, συνεργάζεται με διεθνείς πελάτες, όπως η βρετανική Co-op Bank και η Dixons Carphone. Το πιο κρίσιμο είναι ότι, εκτός από συμβουλευτικές υπηρεσίες, έχει αναπτύξει και το λογισμικό εκείνο που κωδικοποιεί μόνο σε μία φράση το αποτέλεσμα της ανάλυσης εκατομμυρίων γραμμών δεδομένων. «Από την ανάλυση των ψηφιακών δεδομένων και με βάση αλγόριθμους που γράφουμε, κωδικοποιούμε τη συμπεριφορά των πελατών και μεταφέρουμε το μήνυμα στην εταιρεία με μία φράση. Ετσι, αν για παράδειγμα ένας χρήστης μπει στην ιστοσελίδα της SONY και δεν βρει αυτό που ψάχνει, είναι δυσαρεστημένος και αυτό θα το γνωρίζει η εταιρεία», περιγράφει ο κ. Γρηγοριάδης. 

Γιατί επιλέγετε να μένετε στη Θεσσαλονίκη; «Τα μέλη μας θα μπορούσαν κάλλιστα να δουλέψουν παντού στον κόσμο. Ημασταν το κίνητρο για εξειδικευμένους επιστήμονες να επιστρέψουν στην Ελλάδα. Το επόμενο διάστημα θα ανακοινώσουμε νέες θέσεις εργασίας. Η δουλειά μας είναι πολύ απαιτητική, αλλά, αν θεωρεί κάποιος ότι έχει το ταλέντο και τα προσόντα και η Θεσσαλονίκη τού ταιριάζει όσο και σε εμάς, ίσως θα πρέπει να μιλήσουμε».

 

Δημήτρης Κυρσανίδης

Παγκόσμιος πρωταθλητής parkour

Ο «ιπτάμενος» DK

Σε ηλικία μόλις 22 ετών, ο Δημήτρης Κυρσανίδης μοιάζει να έχει κατακτήσει τα πάντα στον ανταγωνιστικό κόσμο του freerunning και του parkour. Εχοντας κερδίσει την πρώτη θέση για δύο συνεχόμενα χρόνια (2014, 2015) στην παγκόσμια πρόκληση του Red Bull Art of Motion στη Σαντορίνη, ο DK, όπως τον αποκαλούν οι φίλοι του, ανήκει αναμφίβολα στην παγκόσμια ελίτ του αθλήματος. Στις αρχές Απριλίου ανέβηκε ξανά στο βάθρο, αυτή τη φορά στο Λας Βέγκας των ΗΠΑ, κατακτώντας την τρίτη θέση στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Jump Off του World Freerunning Parkour Federetion (WFPF). 

Ο αθλητής της Red Bull ασχολήθηκε πρώτη φορά με το freerunning σε ηλικία 12 ετών, στη γειτονιά του στη Θεσσαλονίκη. Οπως λέει ο ίδιος, ο λόγος που ξεκίνησε τα άλματα, τις τούμπες και τα εντυπωσιακά φλιπ ήταν ότι ήθελε απλώς να ξεφύγει από τα τετριμμένα σπορ. Το freerunning δεν είναι απλώς το χόμπι του. «Οπως κάθε μεσημέρι θα καθίσουμε στο τραπέζι για φαγητό, έτσι κι εγώ θα κάνω την προπόνησή μου καθημερινά, όχι επειδή πρέπει, αλλά επειδή το freerunning είναι η ζωή μου», εξηγεί. Το μότο του «ιπτάμενου» DK είναι το «να είσαι καλύτερος απ’ το χθες, χειρότερος απ’ το αύριο».

Παρά τη διεθνή φήμη του και τους μεγάλους χορηγούς, ο Δημήτρης είναι ένα χαμηλών τόνων αγόρι από τη Θεσσαλονίκη που, όταν δεν ανεβαίνει στο βάθρο διεθνών διοργανώσεων, ταξιδεύει στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, συμμετέχοντας σε επαγγελματικούς διαγωνισμούς, jams και workshops και συμβάλλοντας και εκείνος με τον τρόπο του στη διάδοση του freerunning και του parkour. Κι επίσης, παραμένει ένα αγόρι της ηλικίας του. Διαβάζουμε στο επίσημο προφίλ του στη σελίδα της Red Bull: «Το πιο σημαντικό πρόσωπο στη ζωή μου είναι η οικογένειά μου. Το αγαπημένο μου φαγητό είναι πίτα κοτομπέικον απ’ όλα χωρίς κρεμμύδι, με σος και μαρούλι. Το αγαπημένο μου είδος μουσικής είναι το hip hop».

 

Dolphins

Studio design και επικοινωνίας

Η οπτική επικοινωνία από τη Θεσσαλονίκη έως την Ασία

H Dolphins Communication Design είναι studio σχεδιασμού οπτικής επικοινωνίας που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη και έχει αποσπάσει τα τελευταία χρόνια πολλές διακρίσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (ΕΒΓΕ, Ermis Awards, Packaging Awards, European Design Awards). Οι σχεδιαστικές υπηρεσίες της Dolphins καλύπτουν ευρύ φάσμα εφαρμογών – από τη μελέτη και τον στρατηγικό σχεδιασμό ενός brand, την εταιρική ταυτότητα και την ταυτότητα προϊόντος έως την ψηφιακή πλατφόρμα επικοινωνίας. 

«Οι συνεργασίες μας με πελάτες σε Ελλάδα και εξωτερικό απαιτούν δημιουργία με λειτουργική, αυθεντική και άμεση οπτική γλώσσα», λένε οι ιδρυτές του γραφείου, Θανάσης Τσαμπούκας και Βασίλης Παπαδόπουλος. «Πολύ μεγάλο ποσοστό των Ελλήνων πελατών μας επίσης δραστηριοποιείται στο εξωτερικό. O εμπορικός στίβος εκεί είναι μεγαλύτερος, περισσότερο εκπαιδευμένος στο καλό design, με αγοραστική κουλτούρα και καλή ανάγνωση της ποιότητας. Αυτό από μόνο του απαιτεί υψηλής αισθητικής σχεδιασμό», σημειώνουν.

Με ομάδα και συνεργασίες από εξειδικευμένους επαγγελματίες, τα δημιουργικά μέλη της Dolphins οδηγήθηκαν νομοτελειακά σε νέες αγορές. H πιο πρόσφατη κίνηση είναι η συμμετοχή τους στο Designlobby της εταιρείας designembassador.com, η οποία θα εκπροσωπεί το γραφείο της Θεσσαλονίκης σε νεότερες αγορές όπως της Ασίας. «Το ελληνικό design εδώ και μερικά χρόνια είναι από μόνο του εξαγώγιμο προϊόν. Οι εξαγωγές ελληνικών προϊόντων καθιστούν τα brands ανταγωνιστικότερα και η στρατηγική λύση για επιτυχημένα brands είναι η στενή συνεργασία των δύο αυτών παραγωγικών κοινοτήτων, της επιχειρηματικότητας και των σχεδιαστών, μια αναγκαιότητα για την ανάπτυξη», λένε. Η Dolphins αποτελείται από τους: Θανάση Τσαμπούκα, creative director, Bασίλη Παπαδόπουλο, creative director, Χαρά Νίκα, creative designer, Kώστα Παυλίδη, graphic designer, και Γιώργο Μάτσια, junior graphic designer.

 

Θοδωρής Καραπάντσιος

Εθνικός εκπρόσωπος στην Επιτροπή Επανδρωμένων Πτήσεων και Εξερεύνησης του Διαστήματος της ESA

Πειράματα σε μηδενική βαρύτητα

Υπάρχει μια ερευνητική ομάδα-στολίδι στο Τμήμα Χημείας του ΑΠΘ. Είναι η ομάδα Δυναμικής Πολυφασικών Συστημάτων, η οποία διαθέτει περισσότερους από 15 επιστήμονες διάφορων ειδικοτήτων. Επικεφαλής είναι ο καθηγητής Θεόδωρος Καραπάντσιος, ο οποίος κάνει πειράματα σε περιβάλλον μηδενικής βαρύτητας από το 1998 – «από τη συμμετοχή μου σε οκτώ καμπάνιες παραβολικών πτήσεων της ESA (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος) έχω συγκεντρώσει περισσότερες από 4½ ώρες παραμονής σε συνθήκες μηδενικής βαρύτητας», σημειώνει – το επόμενο πρόγραμμα παραβολικών πτήσεων προγραμματίζεται τον Μάιο στη Γαλλία.

Η ομάδα του κ. Καραπάντσιου έχει επίσης αναπτύξει πρωτότυπη συσκευή που θα ενσωματωθεί στο σκάφανδρο των αστροναυτών ώστε να ανιχνεύει φυσαλίδες στο αίμα τους. Μια δεύτερη αναπτύχθηκε για την έγκαιρη διάγνωση της στεφανιαίας νόσου. Και οι δύο συσκευές έχουν κατοχυρωθεί με διεθνή διπλώματα ευρεσιτεχνίας. Επίσης, η ομάδα παρακολουθεί την ποιότητα του νερού που πίνουν οι αστροναύτες, καθώς και τα υγρά απόβλητα στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Ενα μέρος της έρευνας αφορά μηχανισμούς βρασμού και συμπύκνωσης με εφαρμογή στην ψύξη ηλεκτρονικών συστημάτων. Στην αναζήτηση λύσης στο πρόβλημα διατροφής των αστροναυτών σε μεγάλα διαστημικά ταξίδια και παράλληλα ενθαρρυμένη από σχόλια αστροναυτών ότι θα τους έλειπαν οι τηγανητές πατάτες σε ενδεχόμενη αποίκιση του Αρη, η ομάδα του κ. Καραπάντσιου ξεκίνησε πειράματα τηγανίσματος σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας.

«Εκτός από τα επιστημονικά θέματα, απαιτείται να τα καταφέρνεις και στην εξεύρεση χρηματοδότησης και στην ανάπτυξη δομών υποστήριξης», αναφέρει ο καθηγητής για το πώς είναι να κάνεις έρευνα στη Θεσσαλονίκη. Το 2014 τού προτάθηκε θέση σε πανεπιστήμιο της Αυστραλίας με χρυσό συμβόλαιο. «Το κίνητρο ήταν ισχυρό, όμως το ελληνικό πανεπιστήμιο με τίμησε και θεώρησα χρέος μου να μείνω. Χρωστάω στην πατρίδα μου, δεν μου χρωστάει».

 

Γιώργος Καραγιαννίδης

Καθηγητής Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών – Πολυτεχνική Σχολή ΑΠΘ

Ο ερευνητής του ΑΠΘ με τη μεγαλύτερη επιρροή παγκοσμίως

Για δεύτερη συνεχή χρονιά το 2016, ο Γιώργος Καραγιαννίδης, καθηγητής του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΑΠΘ, κατετάγη στη λίστα των ερευνητών με τη μεγαλύτερη επιστημονική επιρροή παγκοσμίως. Τα ονόματα συνολικά 3.200 επιστημόνων επιλέχθηκαν από την πλέον έγκυρη διεθνή βάση επιστημονικών δεδομένων Web of Science του οργανισμού Thomson-Reuters, με κριτήριο το εύρος των δημοσιεύσεων των ερευνητών και την απήχησή τους στην επιστημονική κοινότητα. Υπήρχαν ακόμη οκτώ καθηγητές ελληνικών πανεπιστημίων στην ίδια λίστα, ενώ στο πεδίο της Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, όπου επιλέχθηκε ο κ. Καραγιαννίδης, οι ερευνητές ήταν μόλις 120.

Ο ερευνητής του ΑΠΘ γεννήθηκε στη Σάμο, σπούδασε στο ελληνικό πανεπιστήμιο και διακρίθηκε για τη δεκαετή έρευνά του στα ασύρματα τηλεπικοινωνιακά συστήματα και συγκεκριμένα στην ασύρματη μεταφορά ενέργειας, στα δίκτυα εσωτερικών χώρων που χρησιμοποιούν το φως ως μέσο επικοινωνίας και στα ασύρματα δίκτυα νέας γενιάς 5G.

«Η έρευνα χρειάζεται φαντασία, ρίσκο, οργάνωση και αποτελεσματικότητα. Απαιτεί κόπο και χρόνο και πίσω από αυτήν υπάρχει μια δεμένη ερευνητική ομάδα», σημειώνει ο κ. Καραγιαννίδης, ο οποίος είχε προτάσεις από τα δύο μεγάλα πανεπιστήμια των ΗΠΑ. «Αρνήθηκα συνειδητά, καθώς, εκτός από προσωπικούς λόγους, δεν θέλω να εγκαταλείψω τους φοιτητές μου και την ερευνητική μου ομάδα. Υπάρχουν εξαιρετικά μυαλά στα ελληνικά πανεπιστήμια, τόσο σε επίπεδο φοιτητών όσο και σε επιστημονικό προσωπικό», λέει. «Βαθύτερος στόχος της ερευνητικής μου προσπάθειας είναι η συμβολή στη γεφύρωση του λεγόμενου “ψηφιακού χάσματος”, δηλαδή η δυνατότητα πρόσβασης των αδύναμων κοινωνικών ομάδων στη σύγχρονη τεχνολογία, μέσω της παραγωγής φθηνών αλλά ταυτόχρονα αξιόπιστων συσκευών. Επίσης, η παροχή ψηφιακών υπηρεσιών σε απομονωμένες περιοχές και η εξοικονόμηση ενεργειακών πόρων στα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα, ένα θέμα ιδιαίτερα σημαντικό για το ενεργειακό μέλλον του πλανήτη».

 

Πατέρας Αθηναγόρας Λουκατάρης

Ιερέας

Ο «Αγιος» των Ρομά  

Το 2005, ένας νεαρός ιερέας ετοιμαζόταν να ταξιδέψει στην Αφρική για να ενταχθεί στο έργο της Ιεραποστολής. «Εχουμε κι εδώ δίπλα μας Αφρική», του είπε τότε ο μητροπολίτης Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως, Βαρνάβας, κι έτσι ο ανήσυχος ιερέας βρέθηκε πρώτη φορά στον Δενδροπόταμο, τη γειτονιά των Ρομά στη Θεσσαλονίκη. Δώδεκα χρόνια αργότερα, ο πατέρας Αθηναγόρας Λουκατάρης είναι ο άνθρωπος πίσω από το μικρό «θαύμα» που συντελείται στην πιο υποβαθμισμένη περιοχή της πόλης. Από τις πρώτες μέρες του εκεί είχε διαπιστώσει ότι πολλά παιδιά δεν είχαν να φάνε, είτε λόγω φτώχειας είτε γιατί οι γονείς τους βρίσκονταν στη φυλακή ή είχαν προβλήματα με τα ναρκωτικά. Με τη βοήθεια γυναικών της γειτονιάς, ο πατέρας Αθηναγόρας οργάνωσε κουζίνα στην κατακόμβη της εκκλησίας του Δενδροποτάμου για τα παιδιά των «απόκληρων». Διαπίστωσε επίσης ότι τα περισσότερα παιδιά δεν πήγαιναν σχολείο. Με τη στήριξη φωτισμένων δασκάλων της περιοχής, ο πατέρας Αθηναγόρας περνούσε κάθε πρωί από τα σπίτια και τις παράγκες των Ρομά για να ξυπνήσει τα παιδιά για το σχολείο, αδιάλειπτα και επίμονα, τόσο που μειώθηκε το ποσοστό της σχολικής διαρροής. Παιδιά που θα τριγύριζαν στους δρόμους ή θα πήγαιναν για δουλειά στα παζάρια και στα παλιατζίδικα αγάπησαν το σχολείο. Κορίτσια που θα παντρεύονταν στην εφηβική ηλικία τελείωσαν το λύκειο και πέρασαν στο πανεπιστήμιο. 

Στο μεταξύ, ο «Αγιος» των Τσιγγάνων ίδρυσε το Κέντρο Προστασίας Ανηλίκων ΡΟΜ «Φάρος του Κόσμου», στηρίζοντας έμπρακτα αποφυλακισμένους εφήβους, κορίτσια αποκλεισμένα από ευκαιρίες και όποιον άλλο είχε ανάγκη. Το 2014 οργάνωσε μια ομάδα παιδιών που συμμετείχαν στον διαγωνισμό ρομποτικής First Lego League. Η ομάδα εντυπωσίασε τους διοργανωτές, οι οποίοι προσκάλεσαν τα παιδιά στο Διεθνές Φεστιβάλ Ρομποτικής του Σεντ Λούις των ΗΠΑ. Την περασμένη χρονιά, ένα από τα αγόρια που μεγάλωσαν δίπλα στον πατέρα Αθηναγόρα έδωσε εξετάσεις και κέρδισε μια υποτροφία στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ανατόλια, κάτι που θα ήταν αδιανόητο πριν από λίγα χρόνια. 

 

Παναγιώτα Μουρατίδου – Ανδριάνα Λίμπα

Αρχιτέκτονες

Το πρώτο βραβείο από τη Θεσσαλονίκη στην Πάτρα

Δεν είναι μικρό πράγμα να ρωτήσεις τον εμβληματικό Πρόδρομο Νικηφορίδη «ποιοι θα είναι οι αρχιτέκτονες της επόμενης γενιάς;» κι εκείνος να συστήσει χωρίς σκέψη δύο νέα κορίτσια στη Θεσσαλονίκη. Η Παναγιώτα Μουρατίδου και η Ανδριάνα Λίμπα κέρδισαν πρόσφατα το πρώτο βραβείο του πανελλήνιου αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για την ανάπλαση του παλιού λιμανιού της Πάτρας. «Στόχος μας ήταν να επιτύχουμε την αποκατάσταση της σχέσης της πόλης με τη θάλασσα, προσεγγίζοντας το έργο πολύπλευρα, με κοινωνικά, περιβαλλοντικά και αντιληπτικά κριτήρια. Αυτό σημαίνει ότι με την προτεινόμενη επέμβαση επιδιώκουμε την ανάδειξη του υγρού στοιχείου και την ενίσχυση της βλάστησης στην παραλιακή ζώνη, με τρόπο που να γίνεται κατανοητό ότι το παλιό λιμάνι της Πάτρας ενσωματώνεται σε ένα ευρύτερο δίκτυο υπαίθριων χώρων της πόλης. Να ανοίξει η προοπτική της πόλης προς τη θάλασσα και της θάλασσας προς την πόλη, όπως ακριβώς συνέβαινε ιστορικά, και να αναδειχθεί η ταυτότητα του τόπου», σημειώνουν. 

Γνωρίστηκαν στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Αρχιτεκτονικής Τοπίου του ΑΠΘ και έκτοτε συνεργάστηκαν σε αρκετά πρότζεκτ. Συμμετείχαν το 2012 στον διεθνή διαγωνισμό για τον σχεδιασμό πεζογέφυρας στο Αμστερνταμ, την ίδια χρονιά κέρδισαν πρώτο βραβείο στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό «Θεσσαλονίκη x 4» (το έργο αφορούσε στην ενοποίηση τεσσάρων οικοδομικών τετραγώνων στη μεγάλη πόλη) και επίσης πρόσφατα απέσπασαν εύφημο μνεία για την πρόταση ανάπλασης της πλατείας Εμπορίου στις Σέρρες. Θα μείνουν στη Θεσσαλονίκη; «Μου περνά από το μυαλό να φύγω στο εξωτερικό, κυρίως γιατί εκεί υπάρχει η έννοια της αξιοκρατίας. Ομως είναι επιλογή μου να μείνω στην πόλη όπου σπούδασα και εργάζομαι. Θα είναι σαν ήττα αν φύγω τώρα», λέει η Ανδριάνα. «Υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι νέοι αρχιτέκτονες και καμιά φορά αισθάνομαι ότι τρέχουμε μόνοι μας χωρίς ανταπόκριση. Μένω εδώ επειδή πραγματικά αγαπάω αυτό που κάνω, και ευτυχώς κάποιες φορές οι κόποι ανταμείβονται», θα συμπληρώσει η Παναγιώτα.      ■

Φωτογραφίες: Αλέξανδρος Αβραμίδης

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ