ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η σύγκρουση Αράβων, Ευρωπαίων, Ασιατών για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Ο επενδυτής που θα εξασφαλίσει τον έλεγχο του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) θα κρατάει και τα κλειδιά του τοπικού θαλάσσιου εμπορίου της Ανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων». Με αυτά τα λόγια εξηγεί στην «Κ» το αυξημένο ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για το 67% του ΟΛΘ κορυφαίος παράγοντας της διεθνούς λιμενικής βιομηχανίας. Και αυτό διότι, όπως συμπληρώνει, η Θεσσαλονίκη αποτελεί κομβικό σημείο με μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι των δύο βασικών ανταγωνιστών της στην περιφέρεια: το Asya Port, στη Ραιδεστό της Τουρκίας, συμφερόντων της Mediterranean Shipping Company (MSC) και το DP World Constanta στη Ρουμανία, συμφερόντων της Dubai Ports World, η θυγατρική της οποίας, The Peninsular & Oriental Stream, διεκδικεί με αξιώσεις τον ΟΛΘ έναντι άλλων δυο διεκδικητών.

Ανησυχίες

Η Dubai Ports ανησυχεί πως το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα της αφαιρέσει φορτία, υπονομεύοντας τη ρουμανική θυγατρική της. Ετσι κατέβαλε υψηλότατη σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες προσφορά για το 67% του ΟΛΘ, επιδιώκοντας τόσο να προστατεύσει την επένδυσή της στην Κονστάντζα όσο και να καρπωθεί από τη δυνητική ανάπτυξη του λιμανιού της συμπρωτεύουσας. Επιπλέον, προσδοκά, όπως και οι άλλοι δύο υποψήφιοι που κατέθεσαν εξαρχής δεσμευτικές προσφορές, πως οι επενδύσεις στον ΟΛΘ και η ανάπτυξη του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων με την κατασκευή του νέου προβλήτα VI, που αποτελεί υποχρέωση των προτιμητέου επενδυτή, θα δώσουν μερίδια από το Asya Port.

Με τις πολύωρες καθυστερήσεις στα στενά του Βοσπόρου το τουρκικό λιμάνι έχει απογοητεύσει με τις επιδόσεις του, ενώ το ευρύτερο γεωπολιτικό κλίμα στη γείτονα δημιουργεί προσκόμματα στην ανάπτυξή του.

Ειδικότερα, η εξασθένηση της ευρωπαϊκής προοπτικής της Τουρκίας διαψεύδει τις προσδοκίες που υπήρχαν κατά την επένδυση εκεί πως θα μπορούσε κάποτε το εν λόγω λιμάνι να διαθέτει ευρωπαϊκό τελωνείο. Με δυναμικότητα 1,4 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων (teu) ετησίως πραγματοποιεί διακίνηση μόλις περί τις 600.000 teu. Εκτιμάται πως και αυτά τα φορτία αλλά και φορτία που αναζητούν χώρο μεταφόρτωσης πλησίον των Βαλκανίων και της Μαύρης Θάλασσας μπορούν να εξυπηρετηθούν από τη Θεσσαλονίκη. Τούτο δεν σημαίνει απαραίτητα ανταγωνισμό με τον Πειραιά σημειώνουν οι επαΐοντες, εξηγώντας ότι είναι διαφορετικά ως επί το πλείστον δρομολόγια αυτά που θα εξυπηρετούνται από τον ΟΛΘ, ενώ μπορούν να υπάρχουν και συνέργειες με τον ΟΛΠ και κυρίως την ευρύτερη εφοδιαστική αλυσίδα που θέλουν να αναπτύξουν πολλοί όμιλοι στην Ελλάδα.

Τα τρία επενδυτικά σχήματα που κατέθεσαν προχθές Παρασκευή νέες βελτιωμένες δεσμευτικές προσφορές για το 67% του ΟΛΘ είναι η κοινοπραξία της Deutsche Invest Equity Partners, με τη θυγατρική της CMA CGM, Terminal Link και τον όμιλο Σαββίδη, ακολούθως η θυγατρική της Dubai Ports World, The Peninsular & Oriental Stream και η International Container Terminal Services Inc απο τις Φιλιππίνες.

Η αξιολόγησή τους αναμένεται να γίνει τις ερχόμενες ημέρες και εάν υπάρχουν δύο ή τρεις προσφορές που απέχουν μεταξύ τους λιγότερο από 10%, τότε το ΤΑΙΠΕΔ έχει δικαίωμα να ζητήσει έναν ακόμα γύρο βελτιωμένων προσφορών.

Σύμφωνα με τη σύμβαση που θα κληθεί να εκτελέσει ο παραχωρησιούχος, και η οποία πρέπει, όπως και στην περίπτωση του ΟΛΠ, να περάσει από τη Βουλή, προβλέπεται πως το ύψος των επενδύσεων που δεσμεύεται να υλοποιήσει ο παραχωρησιούχος είναι 180 εκατ. ευρώ, ενώ ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσής τους είναι επταετής.

Ο ανάδοχος

Ο ανάδοχος θα αναλάβει τη διαχείριση, ανάπτυξη και εκμετάλλευση της εισηγημένης ΟΛΘ Α.Ε. έως το 2051 με βάση τη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΘ Α.Ε. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει σήμερα το 74,27% των μετοχών και μετά την ιδιωτικοποίηση θα εξακολουθήσει να κατέχει 7,24% του μετοχικού κεφαλαίου.

Ο κύκλος εργασιών της ΟΛΘ Α.Ε. στο πρώτο εξάμηνο του 2016 οπότε και τα τελευταία στοιχεία που έχει ανακοινώσει η εισηγμένη, υποχώρησε κατά 20,45% (στα 21,16 εκατ. ευρώ) αλλά τα μετά από φόρους αποτελέσματα παρέμειναν θετικά, με τα καθαρά κέρδη στα 5,54 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται πως η ΟΛΘ Α.Ε. στα τέλη του πρώτου εξαμήνου διέθετε ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα ύψους 76,5 εκατ. ευρώ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ