ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ο Γαλλογερμανός επενδυτής με το κινεζικό DNA

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Ο ΔΗΚΤΗΣ

Κόμβος στους νέους Δρόμους του Μεταξιού θα είναι και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και μάλιστα πιθανόν να βρεθούμε ενώπιον εκπλήξεων στο όχι και τόσο απώτερο μέλλον. Εκπλήξεων όπως η αξιοποίησή του ως τερματικού σταθμού δρομολογίων από την Ασία με προορισμό την περιφέρεια της Βαλκανικής και της Ανατολικής Ευρώπης. Μπορεί, λοιπόν, ο προτιμητέος επενδυτής να έχει γαλλογερμανικό DNA (με κάμποσο... Σαββίδη) αλλά είναι μπολιασμένος και με κινεζικά χρωμοσώματα. Και εξηγούμαστε: To λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα διαχειρίζεται η θυγατρική της CMA CGM, η Terminal Link. Η Terminal Link έχει μέτοχο μειοψηφίας (49%) την εδρεύουσα στο Χονγκ Κονγκ, China Merchants Holdings International, «ομόσταβλο» όμιλο της Cosco, αφού ανήκουν αμφότερες στο κινεζικό κράτος. Επιπλέον, η CMA CGM συμμετέχει στη συμμαχία τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ocean Alliance, στην οποία συμμετέχει και η China Cosco Shipping. Κύκλοι, που είναι σε θέση να γνωρίζουν με λεπτομέρειες τους σχεδιασμούς των κινεζικών ομίλων, εξηγούν πως και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα μπορέσει να καρπωθεί την αυξημένη εμπορική κίνηση που δημιουργούν οι ροές φορτιών απο την Ασία προς την Ελλάδα. Παράλληλα, λένε, θα έχει πρόσβαση και στις κινέζικες χρηματοδοτήσεις για τους νέους Δρόμους του Μεταξιού. Με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται...

Το ανοδικό

σερί του Χρηματιστηρίου –αυτή, την τελευταία εβδομάδα του Απριλίου– που επέστρεψε 17 μήνες πίσω (Νοέμβριος 2015) και η αποκλιμάκωση του spread του 10ετούς ομολόγου, που διολίσθησε κάτω από τις 600 μονάδες βάσης, έχουν εν μέρει ένα κοινό παρονομαστή. Εχει να κάνει με τη δειλή επάνοδο κάποιων φρέσκων κεφαλαίων από το εξωτερικό, για πρώτη φορά μετά το περυσινό καλοκαίρι. Η αιτία ασφαλώς είναι η προσδοκία ότι κλείνει η δεύτερη αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας μέχρι τις 22 Μαΐου και η χώρα μπορεί να ελπίζει σε κάποια δοκιμαστική έξοδο στις αγορές.

Προς αλλαγές στην αδειοδότηση

Στα χέρια των αρμόδιων υπουργείων αλλά και των εκπροσώπων των θεσμών είναι η μελέτη που ολοκληρώθηκε από τον εξειδικευμένο ανεξάρτητο σύμβουλο Octane Management Consultants για λογαριασμό της ΤτΕ, σε σχέση με το καθεστώς αδειοδότησης εταιρειών διαχείρισης «κόκκινων» δανείων. Η μελέτη που πιστοποιεί ότι το καθεστώς αδειοδότησης που ισχύει στη χώρα μας είναι το πιο βαρύ θεσμικό πλαίσιο που ισχύει παγκοσμίως, αποτελεί και τη βάση των προτάσεων για αλλαγές στην αδειοδότηση προκειμένου να λειτουργήσει πιο αποτελεσματικά η αγορά της διαχείρισης «κόκκινων» δανείων. Δεν είναι τυχαίο ότι από τον αρχικό αριθμό των επτά εταιρειών που είχε προβλεφθεί ότι θα αδειοδοτηθούν έως τα τέλη του 2016, τέσσερις μέχρι στιγμής έχουν εξασφαλίσει την πολυπόθητη άδεια, από τις οποίες οι δύο είναι θυγατρικές τραπεζών.

Με τον Τραμπ δεν βαριέσαι...

Αν μη τι άλλο, η ζωή με πρόεδρο τον κ. Τραμπ δεν είναι βαρετή. Την Τετάρτη συνεργάτες του προέδρου είχαν αφήσει να διαρρεύσει η είδηση πως ο κ. Τραμπ θα αποσύρει τις ΗΠΑ από την συμφωνία ελεύθερου εμπορίου της Βορείου Αμερικής (NAFTA). Τελικά, λίγες ώρες αργότερα ο Λευκός Οίκος ανακοίνωνε πως ο πρόεδρος θα αρχίσει τη διαπραγμάτευση της συμφωνίας και πως συνεννοήθηκε σχετικά με τον πρωθυπουργό του Καναδά και τον πρόεδρο του Μεξικού. Η απειλή για αποχώρηση από τη NAFTA φαίνεται πως σχετίζεται με την συμπλήρωση 100 ημερών του κ. Τραμπ στην εξουσία αλλά και με διαμάχη μεταξύ συμβούλων του προέδρου, ορισμένοι εκ των οποίων φαίνεται πως ακόμη διατηρούν επαφή με την πραγματικότητα.

Η «ναυμαχία» του Σκαραμαγκά

Λίγη ώρα πριν το θωρηκτό «Αβέρωφ» λύσει κάβους για να πάει για δεξαμενισμό στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ο υφυπουργός Οικονομίας, Στέργιος Πιτσιόρλας, εξηγούσε το σχέδιό του να βγάλει εκτός παιχνιδιού τους σημερινούς μετόχους του, δηλαδή τον όμιλο Σάφα και συνενώνοντάς τα με το Νεώριο, να μπει νέος επενδυτής και να επαναλειτουργήσουν κανονικά. Ολοι στο λιμάνι ξέρουν πως η κυβέρνηση θέλει να τα δώσει στην Cosco. Αλλωστε, ήταν ο ίδιος ο πρωθυπουργός που έθεσε το ζήτημα πέρυσι κατά την επίσκεψή του στην Κίνα στον επικεφαλής της κινεζικής ναυτιλιακής. Ομως οι Κινέζοι, όπως του εξήγησαν και τότε, θέλουν καθαρή την επιχείρηση και όσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, οι πιστώτριες τράπεζες και άλλοι πιστωτές επιμένουν ο καθένας στη δική του ατζέντα θα είναι δύσκολο να πείσει κανείς την οποιαδήποτε Cosco πως μπορεί να μπει σε «καθαρό μαγαζί».

Πέρα όμως των νομικών και οικονομικών δυσκολιών που υπάρχουν και θα προκύψουν (αποφάσεις διεθνούς διαιτησίας κ.λπ.) θα πρέπει όλοι να συναξιολογήσουν και τις αντιδράσεις των ανταγωνιστών. Δεν απαξιώθηκαν τα ελληνικά ναυπηγεία τυχαία και μόνον από υπαιτιότητα των κρατικών επιδοτήσεων: υπάρχουν ισχυρά βορειοευρωπαϊκά αλλά και μεσογειακά ναυπηγικά συμφέροντα που δεν θέλουν να ξαναπάρουν μπρος ο Σκαραμαγκάς και η Ελευσίνα. Μέχρι τότε, το μόνο που μπορεί να κάνει η ελληνική κυβέρνηση είναι να κερδίσει την εμπιστοσύνη των εργαζομένων και τη συνεργασία τους. Αλλά οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι έχουν «πονηρέψει» πολύ μετά την ταλαιπωρία που έχουν περάσει όλα αυτά τα χρόνια και έχουν στραμμένη την προσοχή τους προς πάσα κατεύθυνση...

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ