ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η κινεζική πιστωτική κάρτα UnionPay θέλει να κατακτήσει τον κόσμο

Μοχλός ανάπτυξης της UnionPay είναι η ανερχόμενη κινεζική μεσαία τάξη, που καταναλώνει τόσο εντός της αχανούς χώρας όσο και εκτός. Στις αγορές της Δύσης, οι κάρτες UnionPay πρωτοεμφανίστηκαν μαζί με τους νεόπλουτους Κινέζους τουρίστες.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Την επέκτασή της στην παγκόσμια αγορά επιχειρεί η κινεζική πιστωτική κάρτα UnionPay, που δυσκολεύεται να ανταγωνιστεί εκτός Κίνας τις Visa και MasterCard. Εξαιρουμένης της κινεζικής αγοράς, οι δύο πιο γνωστές κάρτες στον κόσμο έχουν την πρωτοκαθεδρία. Το πεδίο που είναι ανοικτό στην επιρροή της UnionPay δεν είναι παρά η αγορά της Νοτιοανατολικής Ασίας με τα 53 εκατ. καταναλωτές, ανάμεσα στους οποίους μόλις το 2% κάνουν χρήση πιστωτικής κάρτας.

Σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ των Financial Times, μέσα στα τελευταία 15 χρόνια η UnionPay έχει εξελιχθεί στην πρώτη σε συναλλαγές πιστωτική κάρτα στον κόσμο, καθώς αντιπροσωπεύει το 37% της παγκόσμιας αγοράς πληρωμών με «πλαστικό χρήμα» που το 2015 έφτανε στα 21,6 τρισ. δολάρια.

Κυρίαρχη στην Κίνα

Η κυριαρχία της αφορά, όμως, σχεδόν αποκλειστικά την Κίνα, όπου αποτελεί ουσιαστικά μονοπώλιο γι’ αυτό και έχει προκαλέσει τριβές ανάμεσα στο Πεκίνο και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου. Εξαιρουμένης της Κίνας, η UnionPay δεν αντιπροσωπεύει παρά μόνον το 0,5% της παγκόσμιας αγοράς, όταν τα αντίστοιχα ποσοστά της Visa και της MasterCard φτάνουν στο 50% και στο 31% αντιστοίχως. Επιχειρεί, έτσι, να κατακτήσει τις αγορές των χωρών Βιρμανία, Ινδονησία, Μαλαισία, Καζαχστάν αλλά και του Κονγκό με μια επιθετική πολιτική.

Το τρίχρωμο λογότυπό της εμφανίζεται πρώτο μόλις οποιοσδήποτε ενδιαφερόμενος ανοίξει έναν λογαριασμό ή υποβάλει αίτηση για πιστωτική κάρτα σε μια τράπεζα της περιοχής. Ετσι στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας οι τοπικές τράπεζες έχουν αρχίσει να εκδίδουν κάρτες της UnionPay σε πελάτες της και συγκεκριμένα επιχειρήσεις που δεν είναι κινεζικές. Στις αγορές της Δύσης, οι κάρτες UnionPay εμφανίστηκαν μαζί με τους νεόπλουτους Κινέζους τουρίστες. Οι πρώτες δυτικές επιχειρήσεις που τις δέχθηκαν ήταν τα καταστήματα ειδών πολυτελείας, όπως τα Louis Vuitton και Burberry, προσβλέποντας, βέβαια, στον πλούτο των Κινέζων επισκεπτών. Σήμερα περισσότερα από 41 εκατ. εμπορικά καταστήματα σε 160 χώρες δέχονται την κάρτα UnioPay. Μέσα σε μια πενταετία, άλλωστε, η εταιρεία που εκδίδει την UnionPay έχει εκδώσει περισσότερες από 68 εκατ. κάρτες σε 40 ξένες χώρες, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και ανεπτυγμένες οικονομίες όπως η Σιγκαπούρη και η Ιαπωνία.

Στη Ρωσία, έχει δρομολογηθεί η άμεση σύνδεσή της με το σύστημα πληρωμών της χώρας, καθώς οι ρωσικές αρχές επιδιώκουν να μειώσουν τον αντίκτυπο από τις οικονομικές κυρώσεις που έχουν επιβάλει στη Ρωσία οι ΗΠΑ και η Ε.Ε. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν, πάντως, ότι, παρά τη στήριξη του Πεκίνου και την τεράστια κινεζική αγορά, η μάχη που δίνει η UnionPay για να κατοχυρώσει μια ισχυρή θέση στην παγκόσμια αγορά δεν θα είναι καθόλου εύκολη. Στο μεταξύ, από το 2002, οπότε παρουσιάστηκε στην κινεζική αγορά η εν λόγω κάρτα από μια κοινοπραξία κρατικών κινεζικών τραπεζών, η κεντρική τράπεζα της Κίνας μπλοκάρισε την επέκταση της Visa και της MasterCard στην εγχώρια αγορά και διασφάλισε την κυριαρχία της κινεζικής.

Το 2012 ο ΠΟΕ χαρακτήρισε αυτήν την πολιτική της Κίνας αθέμιτη διάκριση κατά των ξένων εταιρειών πλαστικού χρήματος δικαιώνοντας τις ΗΠΑ που είχαν προσφύγει στον διεθνή οργανισμό. Εκτοτε οι κινεζικές αρχές αρνούνται πεισματικά να ανοίξουν την κινεζική αγορά και μόλις προσφάτως ανακοίνωσαν ότι φέτος θα επιτρέψουν σε ξένες επιχειρήσεις να ιδρύσουν δική τους επιχείρηση εκκαθάρισης πληρωμών.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ