ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μάχη Wal-Mart και Amazon για το διαδικτυακό εμπόριο

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο εντεινόμενος ανταγωνισμός στο ηλεκτρονικό εμπόριο φαίνεται ότι υπερίσχυσε του «οικονομικού πατριωτισμού» στις ΗΠΑ, όπως προκύπτει από την αλλαγή στην πολιτική της Wal-Mart. Στην προσπάθειά της να ανταγωνιστεί τον κολοσσό των online πωλήσεων, την Amazon, o αμερικανικός όμιλος λιανικού εμπορίου αποφάσισε να εγκαταλείψει την πολιτική του «made in America» και να συμπεριλάβει ξένους προμηθευτές στους καταλόγους του. Είχε υιοθετήσει αυτήν την πολιτική του «οικονομικού πατριωτισμού» από το 2013, προκειμένου να προσελκύσει πελάτες, να ικανοποιήσει τα εργατικά συνδικάτα και να αντικρούσει την κριτική ότι υπονόμευε την απασχόληση στις ΗΠΑ προσπαθώντας να μειώσει το κόστος.

Από τον Φεβρουάριο, όμως, έχει προσκαλέσει προμηθευτές από την Κίνα, τη Βρετανία και τον Καναδά να εγγραφούν στην πλατφόρμα αγορών της, τη Walmart.com, που έως τώρα ήταν ανοικτή μόνον σε αμερικανικές εταιρείες. Η στροφή γίνεται σε μια εποχή που η ανταγωνίστριά της, η Amazon, εντάσσεται πλέον στην ελίτ επιχειρήσεων όπως οι Apple, Alphabet και Microsoft, που έχουν χρηματιστηριακή αξία πάνω από μισό τρισ. δολάρια. Συνεχίζοντας μια ιλιγγιώδη άνοδο, η μετοχή του αμερικανικού κολοσσού έχει καταγράψει κέρδη 40% από την αρχή του έτους και 5,75% από την αρχή του μήνα. Προ δύο ημερών, η χρηματιστηριακή της αξία έφτασε στα 502,6 δισ. δολάρια, έχοντας αυξηθεί κατά 146,3 δισ. δολάρια από τα τέλη του 2016. Στο ίδιο χρονικό διάστημα, η χρηματιστηριακή αξία της Wal-Mart αυξήθηκε πολύ λιγότερο, συγκεκριμένα και κατά 23 δισ. δολάρια, φθάνοντας στα 235,4 δισ. δολάρια. Σε ό,τι αφορά τον ιδρυτή της Amazon, Τζεφ Μπέζος, είναι πλέον ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο, καθώς εκτόπισε τον Μπιλ Γκέιτς από την πρώτη θέση. Η περιουσία του Μπέζος ανέρχεται σε 90,9 δισ. δολάρια και του Γκέιτς σε 90,7 δισ. δολάρια.

Οπως, βέβαια, σχολιάζει αποκλειστικό ρεπορτάζ του Reuters, εκτός από την ανταγωνισμό στο ηλεκτρονικό εμπόριο, τη στροφή της Wal-Mart υπαγόρευσε η ανάγκη, καθώς δεν παράγονται στις ΗΠΑ όσα εμπορεύματα επιθυμεί η πελατεία της. Ο αντιπρόεδρος της Wal-Mart Μάικλ Τρέμπλεϊ τόνισε πως κίνητρο της εταιρείας είναι να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των πελατών της.

Ο ίδιος υποστηρίζει πως οι ξένες εταιρείες αντιπροσωπεύουν ποσοστό μικρότερο από 5% του συνόλου των προμηθευτών της. Στη διάρκεια του έτους, η Wal-Mart έχει πενταπλασιάσει τα αποθέματα της διαδικτυακής της πλατφόρμας, που ανέρχονται πλέον σε 50 εκατ. είδη. Εξακολουθούν, όμως, να ωχριούν μπροστά στα 300 εκατ. προϊόντα που παρέχει online η Amazon. Θέτει, έτσι, στρατηγικό στόχο να γεφυρώσει το χάσμα με την Amazon.

Το 2009 παρουσίασε την πλατφόρμα αγορών της που σήμερα αντιπροσωπεύει πάνω από το 10% των εσόδων της από το ηλεκτρονικό εμπόριο. Είναι, ωστόσο, ισχνή η συνεισφορά της στις συνολικές πωλήσεις του ομίλου που εγγίζουν τα 486 δισ. δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία της Marketplace Pulse, τα οποία παραθέτει το Reuters. Σε ό,τι αφορά την Amazon, η πλατφόρμα αγορών της με προμηθευτές από άλλες χώρες, όπως η Κίνα για παράδειγμα, συνδράμει σχεδόν κατά το ήμισυ στις λιανικές πωλήσεις της. Η στροφή που κάνει η Wal-Mart ενδέχεται, πάντως, να εγκυμονεί κινδύνους, καθώς αντιβαίνει στην πολιτική του Ντόναλντ Τραμπ για στροφή στα αμερικανικά προϊόντα. Ο Αμερικανός πρόεδρος επανέλαβε προ ημερών τη δέσμευσή του στην πολιτική του «made in America» και προ ημερών δεσμεύθηκε να λάβει περισσότερα νομικά και ρυθμιστικά μέτρα μέσα στους επόμενους έξι μήνες για να προστατεύσει τον αμερικανικό τομέα της μεταποίησης.

Στο ίδιο πνεύμα, η Wal-Mart πρότεινε ορισμένα μέτρα για την τόνωση της αμερικανικής μεταποίησης και ευελπιστεί πως με αυτά θα εξοικονομηθούν 300 δισ. δολάρια, που είναι η συνολική αξία των εισαγόμενων προϊόντων στις ΗΠΑ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ