ΚΟΣΜΟΣ

Κατάργηση διπλώματος οδήγησης μπορεί να φέρουν τα ρομποτικά αυτοκίνητα

BBC

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Τα αυτόνομα οχήματα μπορεί να είναι κάτι που ακόμη μας ξενίζει  αλλά μέσα στα επόμενα χρόνια θ’ αρχίσουμε να τα βλέπουμε να κυκλοφορούν ή ακόμη και να τα χρησιμοποιούμε, σε καθημερινή βάση. Μήπως όμως αυτό θα οδηγήσει στην κατάργηση του διπλώματος οδήγησης; Θα επιφέρει άραγε αλλαγές στους κανόνες οδικής κυκλοφορίας;

Τα αυτόνομα αυτοκίνητα γνωστά και ως ρομποτικά, είναι οχήματα που έχουν την ικανότητα να αντιλαμβάνονται μέσω ειδικών αισθητήρων τον περιβάλλοντα χώρο και να κινούνται χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο υπάρχουν ήδη σχέδια να επιτραπεί η αυτόνομων οχημάτων από  το 2019 ενώ στο Παρίσι και στο Ελσίνκι, ήδη χρησιμοποιούνται ρομποτικά λεωφορεία για τη μεταφορά των επιβατών.

Αν και ακόμη σε πειραματικό στάδιο, τα πρότζεκτ που βρίσκονται σε εξέλιξη ανά τον κόσμο, στοχεύουν στην ανάπτυξη της τεχνολογίας που θα φέρει τελικά τα αυτόνομα οχήματα τους στους δρόμους μας.

Για την ώρα οι πωλήσεις τέτοιων οχημάτων ανέρχονται σε μερικές χιλιάδες αλλά σύμφωνα με κάποιους υπολογισμούς, ίσως φτάσουν τα 10 εκ. μέχρι το 2030.

Εν πάσει περιπτώσει πρόκειται για ένα μικρό ποσοστό μπροστά  στα δισεκατομμύρια συμβατικών αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμους μας.

Ποια είναι τα προβλήματα που καλούμαστε ν’ αντιμετωπίσουμε;

Πέρα από το ζήτημα της αποδοτικότητας του εγχειρήματος γεννάται το εξής ερώτημα: πώς θα διασφαλιστεί η ασφάλεια των πεζών των ποδηλατών και των οδηγών συμβατικών αυτοκινήτων; 

Η εξεύρεση λύσης που θα περιλαμβάνει τόσο τους ανθρώπους, όσο και τα αυτόνομα οχήματα, συνιστά πρόκληση.

Έχουμε μπροστά μας αρκετά χρόνια, ακόμη και δεκαετίες γι’ αυτό, καθώς για την ώρα τα αυτόνομα οχήματα βρίσκονται σε πιλοτική φάση, όπου «μαθαίνουν» πώς να αντιδρούν σε απρόβλεπτα γεγονότα που συχνά προκύπτουν κατά την οδήγηση. Τα πλήρως αυτόνομα

οχήματα είναι κάτι που τοποθετείται στο άμεσο μέλλον.

Επειδή η διαδικασία αυτή δεν έχει τελειοποιηθεί συχνά χρειάζεται η ανθρώπινη παρέμβαση για ν’ αποφευχθεί η πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων, όπως αυτά που έχουν σημειωθεί στο παρελθόν.

Σκεφτείτε για παράδειγμα τι θα συμβαίνει στις διασταυρώσεις όπου πεζοί και οδηγοί συνεννοούνται με τα μάτια, με χειρονομίες και χρησιμοποιούν τη διαίσθησή τους για να περάσουν τη διασταύρωση. 

Τι θα γινόταν άραγε στην περίπτωση αναπόφευκτου ατυχήματος; Θα έπρεπε το αυτόνομο όχημα να είναι προγραμματισμένο να βγει από το δρόμο θέτοντας σε κίνδυνο τις ζωές των επιβατών ή να συνεχίσει την πορεία του και να συγκρουστεί με πεζούς που διασχίζουν το δρόμο;

Τα αυτόνομα οχήματα επιπλέον θα πρέπει να «μάθουν»  ακόμη πώς να αντιδρούν  σε περιπτώσεις όπου χρειάζεται να κάνουν στην άκρη για να διέλθει όχημα εκτάκτου ανάγκης (π.χ ασθενοφόρο, πυροσβεστική).

Όλα αυτά καθώς και οι καιρικές συνθήκες  που μπορούν να δημιουργήσουν πρόβλημα στη λειτουργία των αισθητήρων των οχημάτων είναι μερικά μόνο από τα εμπόδια που περιορίζουν τις δυνατότητες των αυτόνομων οχημάτων.

Ακόμη, οι επαγγελματίες οδηγοί μπορεί να χάσουν τη δουλειά τους και τα έσοδα της πολιτείας  από την είσπραξη προστίμων θα μειωθούν.

Ωστόσο, χάρη στα αυτόνομα αυτοκίνητα αν αποφύγουμε τα λάθη του παρελθόντος θα μπορέσουμε να μειώσουμε το μποτιλιάρισμα και την ατμοσφαιρική ρύπανση.

Έχουμε πολύ δρόμο ακόμη

Έχουν γίνει προσπάθειες ώστε να τεθούν ορισμένοι βασικοί κανόνες και να πραγματοποιηθούν δοκιμές των οχημάτων και σε δημόσιους χώρους, αλλά ακόμη κι αυτό μπορεί να μην είναι αρκετό. Θα χρειαστούν εκατοντάδες δισεκατομμυρίων μίλια για να μπορέσουμε ν’ αποδείξουμε πέραν πάσης αμφιβολίας, ότι τα αυτόνομα οχήματα θα οδηγήσουν στη μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων, δηλώνουν  ειδικοί  της  Rand Corporation.

Για την ώρα ωστόσο, δεν υπάρχουν διεθνή πρότυπα ασφαλείας  για τα αυτόνομα οχήματα, κάθε χώρα θα πρέπει να θεσπίσει τους δικούς της κανόνες. 

Θα χρειαζόμαστε τελικά δίπλωμα οδήγησης;

Το δίπλωμα οδήγησης θα συνεχίσει να είναι απαραίτητο και οι οδηγοί θα πρέπει να είναι σε ετοιμότητα αν χρειαστεί να αναλάβουν τον έλεγχο του αυτοκινήτου, πράγμα το οποίο σημαίνει ωστόσο  πως  θα συνεχίσουν  να υπάρχουν προβλήματα με  μεθυσμένους ή αφηρημένους οδηγούς. 

Φαίνεται επίσης ότι οι ζώνες πάντα θα είναι απαραίτητες, όσο κι αν αναμένεται, ότι τα αυτόνομα οχήματα θα μειώσουν τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων.

Όπως όλα δείχνουν,  η παρουσία οδηγού στα πλήρως αυτόνομα οχήματα θα συνεχίσει να είναι απαραίτητη.
 

 

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ