ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περιθώρια αύξησης ετήσιων τουριστικών εσόδων κατά 40%

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Τουρισμός

Δυνατότητα αύξησης κατά 5 δισ. ευρώ, υπό προϋποθέσεις, στα τουριστικά έσοδα της χώρας σε ετήσια βάση «βλέπει» η Εθνική Τράπεζα.

Σύμφωνα με σχετική μελέτη, που εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυσης της Τράπεζας, για να επιτευχθεί η αύξηση των τουριστικών εσόδων κατά 40% σε σχέση με τα ισχύοντα δεδομένα θα πρέπει, μεσοπρόθεσμα, να διευρυνθεί η σεζόν, αλλά και να ενταθούν οι προσπάθειες προσέγγισης επισκεπτών υψηλότερων εισοδημάτων στο πρότυπο των άμεσα ανταγωνιστικών προορισμών. Για την επίτευξη του στόχου αύξησης των εσόδων θα πρέπει να υλοποιηθούν, σωρευτικά, επενδύσεις ύψους 6 δισ. ευρώ σε ξενοδοχεία και 16 δισ. ευρώ σε λοιπές τουριστικές υποδομές. Με τις αναβαθμισμένες υποδομές θα καταστεί εφικτή η προσέλκυση υψηλότερου εισοδηματικού επιπέδου τουριστών, γεγονός που θα λειτουργήσει αυξητικά τόσο για τις τιμές των ξενοδοχείων όσο και για την ευρύτερη κατανάλωση αγαθών και υπηρεσιών.

Οι παραπάνω υποδομές θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν σε ορίζοντα πενταετίας, αν οι ετήσιες τουριστικές επενδύσεις επιστρέψουν κοντά στα προ κρίσης επίπεδα. Από τα πρόσθετα προσδοκώμενα τουριστικά έσοδα των 5 δισ. ευρώ υπολογίζεται ότι ποσοστό άνω του 50% θα κατευθυνθεί στα ταμεία των ξενοδοχείων.

Η μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι ο κλάδος των ξενοδοχείων αναδείχθηκε σε σταθερό πυλώνα ανάπτυξης κατά τη διάρκεια της κρίσης, ανεβάζοντας τη συνεισφορά του στο ελληνικό ΑΕΠ στο 3,5% το 2016 από 2,5% το 2008. Την περίοδο της κρίσης σημειώθηκε και ποιοτική αναβάθμιση του ξενοδοχειακού δυναμικού με περισσότερο από το 80% των νέων κλινών να αφορούν μονάδες 4 και 5 αστέρων, διαμορφώνοντας το συνολικό τους μερίδιο στο 43% των κλινών το 2016 έναντι 37% το 2008. Παράλληλα, οι πωλήσεις των ελληνικών ξενοδοχείων αυξήθηκαν κατά 18% την περίοδο 2008-2015 και το περιθώριο λειτουργικού κέρδους επανήλθε κατά την τελευταία 4ετία στα επίπεδα προ κρίσης (24% το 2015 από 20% το 2010).

Ομως, παρά τη δυναμική του τουριστικού τομέα κατά τα τελευταία χρόνια, η απόσταση που τον χωρίζει από τις ανταγωνίστριες χώρες παραμένει αισθητή και συνεπώς δυνητικά αξιοποιήσιμη για περαιτέρω ανάπτυξη.

Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι ο μέσος Ευρωπαίος τουρίστας δαπανά ημερησίως 15% λιγότερα χρήματα στην Ελλάδα απ’ ό,τι σε ανταγωνιστικούς προορισμούς και 34% λιγότερα από το σύνολο των τουριστικών προορισμών.

Επίσης, το μερίδιο ξένων τουριστών υψηλού εισοδηματικού επιπέδου μειώθηκε στη χώρα σε 23% το 2016 από το 27% το 2008. Η μελέτη διαπιστώνει ότι η εποχικότητα του ελληνικού τουρισμού παραμένει υψηλή με άνω των 3/4 των διανυκτερεύσεων να αφορούν την περίοδο Ιουνίου - Σεπτεμβρίου, γεγονός που συγκρατεί σε χαμηλότερα επίπεδα τη πληρότητα και την απόδοση των ξενοδοχειακών υποδομών σε όρους λειτουργικής κερδοφορίας ανά μονάδα παγίων έναντι των ανταγωνιστικών προορισμών. Στο πλαίσιο αυτό, τα ελληνικά ξενοδοχεία για να αντεπεξέλθουν στις έντονες συνθήκες εποχικότητας καταφεύγουν σε σημαντικές αυξήσεις στο διάστημα Ιουλίου - Αυγούστου, ανεβάζοντας σημαντικά τις τιμές έναντι της περιόδου χαμηλής ζήτησης (κατά 60% σε νησιά και 23% σε αστικούς προορισμούς). Ετσι, οι τιμές των ελληνικών ξενοδοχείων για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο είναι 12% υψηλότερες έναντι των ανταγωνιστών, ενώ είναι 15% χαμηλότερες κατά τους υπόλοιπους μήνες.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ