ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Η εγκατάσταση του Adrian Villar Rojas στην ταράτσα του Met

Η ανάθεση ενός πρότζεκτ κάθε καλοκαίρι σε έναν καλλιτέχνη μεταμορφώνει την ταράτσα του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης σε μια ξεχωριστή εμπειρία. Φέτος, ήταν η σειρά του ανερχόμενου 37χρονου Αργεντινού καλλιτέχνη Adrian Villar Rojas, που μεταμόρφωσε το ρουφ γκάρντεν του μουσείου σε μια υπερρεαλιστική φαντασία. Τη σύνθετη παρέμβασή του την ονόμασε «The Theater of Disappearance» και μπορεί κανείς να τη δει έως τις 29 Οκτωβρίου. Κατά ευτυχή συγκυρία, και η Αθήνα φιλοξενεί αυτό το καλοκαίρι μια πολύπτυχη εγκατάσταση του ταλαντούχου Αργεντινού, μετά την ανάθεση από τον οργανισμό ΝΕΟΝ (έως 24 Σεπτεμβρίου). Με την καλλιτεχνική του παρέμβαση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών, οργάνωσε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ρευστή κατάσταση διαρκούς μεταβολής, που είναι ήδη ένα από τα καλοκαιρινά αξιοθέατα της πρωτεύουσας.

Στη Νέα Υόρκη, ο Adrian Villar Rojas δούλεψε στενά με τους ανθρώπους του Μητροπολιτικού Μουσείου καθώς τον ενδιέφερε να αναδείξει μια σύνοψη της διαδρομής του πολιτισμού έτσι όπως παρουσιάζεται στις συλλογές του μουσείου. Δεκαέξι γλυπτά που παραπέμπουν σε στιγμές του ανθρώπινου πολιτισμού διαπλέκονται σε μια ενιαία εγκατάσταση - αφήγηση με σχεδόν 100 αντικείμενα που είναι αντίγραφα από εκθέματα του μουσείου, συντελώντας σε μια εντελώς προσωπική ανθολόγηση με υψηλή συμβολική αξία. Η εγκατάσταση απλώνεται πάνω σε μια ειδικά επεξεργασμένη επίστρωση δαπέδου από μαύρα, λευκά και γκρίζα πλακίδια και στηρίζεται πάνω σε μια συνολική αναδιευθέτηση του περιβάλλοντος χώρου με νέα έπιπλα και νέες φυτεύσεις.

Με θέα την κορυφογραμμή του Μανχάταν, το έργο του Adrian Villar Rojas έχει ενσωματώσει κάθε στοιχείο του ρουφ γκάρντεν. Ως και το μπαρ έχει ενσωματωθεί σε μια πυκνή αφήγηση. Ο Αργεντινός καλλιτέχνης, αφού πέρασε ένα μεγάλο διάστημα μέσα στις αίθουσες του μουσείου, χρησιμοποίησε τρισδιάστατους σαρωτές για επιλεγμένα εκθέματα με σκοπό να δημιουργήσει γλυπτικά ομοιώματα. Θεωρητικός σκοπός του «Theater of Disappearance» είναι η διατύπωση ερωτημάτων για τον ρόλο ενός μουσείου τέτοιου διαμετρήματος στην αποκρυστάλλωση της ιστορικής αλήθειας, αφήνοντας περιθώριο για επαναξιολόγηση του τρόπου παρουσίασης του ανθρώπινου πολιτισμού.

ΛΟΝΔΙΝΟ
«Λυσσασμένη γάτα»

Εως τις 7 Οκτωβρίου θα παίζεται η νέα παράσταση του κλασικού έργου του Τενεσί Ουίλιαμς «Λυσσασμένη γάτα» στο Apollo Theatre του Λονδίνου. Είναι το ανέβασμα του Μπένεντικτ Αντριους που του έδωσε ανανεωτική πνοή, χωρίς σκηνικό ρεαλισμό, δίνοντας χώρο για την ανάδειξη των πρωταγωνιστών. Αποκάλυψη ο ηθοποιός Τζακ Ο’ Κόνελ (φωτ.) στον ρόλο του Μπρικ. Στον ρόλο της γυναίκας του, Μάγκι, η Σιένα Μίλερ. Και ο Αντριους δεν ξεχνάει ότι ο Ουίλιαμς είχε εξαιρετική αίσθηση του χιούμορ.

ΜΠΡΙΣΤΟΛ
Τοιχογραφία Τζον Λένον

Το πιο γνωστό, ίσως και το μεγαλύτερο, φεστιβάλ street art και γκράφιτι πραγματοποιείται κάθε χρόνο στο Μπρίστολ συγκεντρώνοντας καλλιτέχνες και προκαλώντας τα φώτα της δημοσιότητας. Το φετινό φεστιβάλ Upfest έληξε, αλλά άφησε πλήθος φωτογραφίες και, φυσικά, τέχνη στους τοίχους, όπως αυτή η παραστατική και συμβολική τοιχογραφία με τη μορφή του Τζον Λένον. Αυτού του είδους η τέχνη δρόμου, σε σημεία που καθορίζονται ειδικά από τις Αρχές, προσδίδουν γοητεία και εμπλουτίζουν την εμπειρία στην πόλη.

ΠΑΡΙΣΙ
Η αξέχαστη Ζαν Μορό

Ο θάνατος της Ζαν Μορό (1928-2017) ανήκει σε εκείνη την κατηγορία που σου υπενθυμίζουν την παλιά Ευρώπη. Η περίπτωση της Ζαν Μορό ήταν η επιτομή μιας ευρωπαϊκής προσωπικότητας, με βάθος, ερωτισμό, αυτογνωσία. Στη φωτογραφία, η Ζαν Μορό εικονίζεται δίπλα στην Μπριζίτ Μπαρντό στην ταινία του Λουί Μαλ «Βίβα Μαρία» (1965), όπου οι δύο σταρ υποδύονται δύο χορεύτριες του μιούζικ χολ. Η Ζαν Μορό συνεργάστηκε με σπουδαίους σκηνοθέτες και κέρδισε τον παγκόσμιο θαυμασμό.

ΜΑΣΑΧΟΥΣΕΤΗ
Οταν πουλάς για να επιβιώσεις

Το Μουσείο Berkshire στο Πίτσφιλντ της Μασαχουσέτης βρέθηκε στο επίκεντρο δριμύτατης κριτικής καθώς ανακοίνωσε την πώληση 40 έργων τέχνης της συλλογής, ανάμεσα στα οποία και δύο έργα του Νόρμαν Ρόκγουελ (φωτ.). Ο Ρόκγουελ, ο πιο διάσημος εικονογράφος της Αμερικής, θεωρούσε την περιοχή του μουσείου «σπίτι» κι εκεί έζησε 30 χρόνια. Υπάρχουν ιδρύματα στον κόσμο που έχουν εξετάσει το ενδεχόμενο να πωλήσουν έργα τέχνης της κατοχής τους για αύξηση των εσόδων τους.

ΚΥΑΝΗ ΑΚΤΗ
Οι καρτ ποστάλ των διακοπών

Η φωτογραφία που έστειλε το Ρόιτερς από τη Νίκαια δείχνει ένα σταντ με καρτ ποστάλ. Στην εποχή των άμεσων μηνυμάτων, η παραδοσιακή καρτ ποστάλ έχει ακόμη εκδότες και, φυσικά, χρήστες. Είναι ένα τελετουργικό των διακοπών βαθιά συνδεδεμένο με μια συνήθεια που άρχισε στα τέλη του 19ου αιώνα και εκτοξεύτηκε ώς τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Τα τελευταία χρόνια είναι μια κίνηση ευγενούς σκέψης για τον τυχερό παραλήπτη.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ