ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στον «αέρα» η χρηματοδότηση των υποδομών στις ΗΠΑ

ROBIN RESPAUT, HILARY RUSS / REUTERS

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο Ντόναλντ Τραμπ εξελέγη πρόεδρος των ΗΠΑ, έχοντας υποσχεθεί ένα τολμηρό σχέδιο επενδύσεων ύψους ενός τρισ. δολαρίων. Αφορούσε έργα υποδομής, οδικά δίκτυα, γέφυρες, αεροδρόμια σε όλη την επικράτεια των ΗΠΑ και θα ολοκληρωνόταν εντός 10 ετών.

Εχουν, όμως, περάσει αρκετοί μήνες και οι πολιτειακές και περιφερειακές αρχές έχουν εκδώσει ελάχιστα ομόλογα με σκοπό τη χρηματοδότηση οδικών αρτηριών, αποχετευτικών δικτύων και άλλων έργων. Ενας λόγος είναι ότι η κυβέρνηση δεν έχει παρουσιάσει παρά ελάχιστες λεπτομέρειες για το πώς θα χρηματοδοτηθούν τα έργα υποδομής.

Αντιθέτως, μάλιστα, σχέδιο προϋπολογισμού που παρουσίασε η κυβέρνηση Τραμπ προέβλεπε μείωση της χρηματοδότησης για τα δημοφιλή μέσα μεταφοράς.

Σύμφωνα με στοιχεία της Thomson Reuters, έως τον Ιούλιο όσες συμφωνίες είχαν συναφθεί για τη χρηματοδότηση έργων στις μεταφορές, τις εταιρείες κοινής ωφελείας και τις μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας έφτασαν στα 50,7 δισ. δολάρια. Καταγράφουν, έτσι, μείωση 19,4% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του περασμένου έτους, μεγαλύτερη δηλαδή από τη γενικότερη πτώση κατά 13,1%, την οποία έχουν σημειώσει οι εκδόσεις ομολόγων περιφερειακών αρχών των ΗΠΑ από την αρχή του 2017.

Η μείωση κατεγράφη μετά τον Νοέμβριο και την εκλογή του Αμερικανού προέδρου, οπότε πολιτείες και περιφερειακές αρχές έσπευσαν να εκδώσουν ομόλογα, φοβούμενες πιθανές αλλαγές στην πολιτική της αμερικανικής κυβέρνησης και νέες αυξήσεις των επιτοκίων από τη Federal Reserve. «Νομίζω ότι ο κόσμος αρχίζει να συνειδητοποιεί πως η ατζέντα της κυβέρνησης Τραμπ δεν πρόκειται να εφαρμοσθεί τόσο γρήγορα όσο είχε διαφημιστεί», σχολιάζει ο Ράντι Ζεράρντς, υψηλόβαθμο στέλεχος στη Wells Fargo στη Νέα Υόρκη.

Τα νέα είναι αποθαρρυντικά για όσους Αμερικανούς μετακινούνται με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, για όσους ταξιδεύουν αλλά και γενικότερα για τη βιομηχανία μεταφορών που πρέπει να περιοριστεί στα πενιχρά καινούργια έργα και προγράμματα συντήρησης στις ΗΠΑ. Σημειωτέον ότι η Αμερικανική Ενωση Πολιτικών Μηχανικών ανακοίνωσε προ μηνών ότι οι υποδομές της χώρας μόλις και μετά βίας θα έπαιρναν τη βάση αν υπήρχαν εξετάσεις.

Στις ΗΠΑ, οι πολιτείες και οι πόλεις αναλαμβάνουν τα έργα υποδομής, αλλά βασίζονται στη σταθερή και προβλέψιμη χρηματοδότηση από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση.

Παραδοσιακά, οι ΗΠΑ χρηματοδοτούν την πλειονότητα των έργων υποδομής με κεφάλαια που αντλούν από την αγορά ομολόγων των περιφερειακών αρχών αξίας 3,8 τρισ. δολαρίων. Σε ό,τι αφορά, όμως, το πρόγραμμα επενδύσεων της κυβέρνησης Τραμπ, προβλέπει χρηματοδότηση 200 δισ. δολαρίων από το κράτος και παράλληλη χρηματοδότηση από τον ιδιωτικό τομέα. Σύμφωνα με τον Τζέιμς Γκράμποβας, στέλεχος της McDonnell Investment Management, το σχέδιο του Αμερικανού προέδρου να καταφύγει και στον ιδιωτικό τομέα για τη χρηματοδότηση των έργων υποδομής είναι «εξωπραγματικό».

Οπως τονίζει ο ίδιος, οι πολιτειακές και τοπικές αρχές ίσως «είναι απρόθυμες να προσφέρουν μακροπρόθεσμη χρηματοδότηση, δεδομένου ότι υπάρχει η υπόσχεση της κυβέρνησης για επενδυτικό πρόγραμμα ενός τρισ. δολαρίων». Εξάλλου, τα οικονομικά τόσο της κυβέρνησης όσο και των πολιτειών δεν είναι σε καλή κατάσταση, καθώς εκκρεμούν συσσωρευμένες υποχρεώσεις για χορήγηση συντάξεων και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των συνταξιούχων. Υπό το βάρος αυτών των υποχρεώσεων, διστάζουν να εκδώσουν περισσότερο χρέος για να χρηματοδοτήσουν έργα υποδομής.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ