ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μείωση φόρων και δημοσίων δαπανών από τον Εμανουέλ Μακρόν

REUTERS, A.P.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

O νέος γαλλικός προϋπολογισμός, ο πρώτος που καταρτίζεται επί προεδρίας Μακρόν, προβλέπει μειώσεις στις δημόσιες δαπάνες, περικοπές φόρων και περιορισμό του ελλείμματος. Κυβερνητικοί αξιωματούχοι διαμηνύουν ότι ο προϋπολογισμός ωφελεί τόσο τους πλούσιους όσο και τους φτωχούς. Πολλοί, όμως, είναι αυτοί που έχουν διαφορετική άποψη. Για παράδειγμα, η Liberation αποκαλεί τον Γάλλο πρόεδρο «ήρωα των πλουσίων».

«Θέλουμε πρώτα να δημιουργήσουμε πλούτο και μετά να τον διανείμουμε», δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Μπρινό Λε Μερ. Επισήμανε, μάλιστα, ότι οφέλη θα έχουν γενικά οι φορολογούμενοι, αναφέροντας τη μείωση του φόρου επί των εισοδημάτων των νοικοκυριών. Εως το 2020 θα μειωθεί για το 80% των οικογενειών της χώρας. «Κι αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την ενίσχυση της αγοραστικής τους δύναμης», πρόσθεσε ο κ. Λε Μερ.

Ο Εμανουέλ Μακρόν προσβλέπει στην αποκατάσταση της δημοσιονομικής αξιοπιστίας της χώρας του. Ειδικότερα, στο πλαίσιο του πενταετούς οικονομικού προγράμματός του, επιδιώκει τη μείωση του ελλείμματος κάτω από το ευρωπαϊκό όριο του 3% του ΑΕΠ το 2017 (συγκεκριμένα, στο 2,9%) και στο 2,6% το 2018, καθώς και την περιστολή δαπανών κατά 16 δισ. ευρώ και φόρων κατά 10 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, «η Γαλλία θα πρέπει να αδράξει την ευκαιρία που της δίνεται λόγω της σταθερής ανάπτυξης της οικονομίας της και να περιορίσει το δημοσιονομικό της έλλειμμα στα όρια που θέτει η Ε.Ε.». Η γαλλική οικονομία αναμένεται να αναπτυχθεί με ρυθμό 1,7% το 2017 και το 2018, αγγίζοντας τα υψηλότερα επίπεδα της τελευταίας εξαετίας.

Εάν, πράγματι, το δημοσιονομικό έλλειμμα φθάσει στο 2,9% φέτος, για πρώτη φορά μετά το 2007 η Γαλλία θα εναρμονιστεί με τους ευρωπαϊκούς κανόνες. Επιπλέον, θα παύσει να τελεί υπό επιτήρηση από τις Βρυξέλλες για τη μη τήρηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας. Ο νέος Γάλλος πρόεδρος θέλει να δείξει στο Βερολίνο και στους λοιπούς εταίρους του στην Ε.Ε. ότι η χώρα του είναι σε θέση να ελέγξει τα δημοσιονομικά μεγέθη της. «Θα ανακτήσουμε την αξιοπιστία μας, εφόσον τηρήσουμε τις δεσμεύσεις μας προς την Ε.Ε.», δήλωσε ο Μπρινό Λε Μερ. «Μόνο εμείς και η Ισπανία βρισκόμαστε υπό επιτήρηση». Πάντως, ο δρόμος δεν θα είναι στρωμένος με ρόδα, όπως επισημαίνει σε δημοσίευμά του το Reuters. Το Παρίσι πρέπει να πείσει ότι το 2019 η αύξηση του ελλείμματος στο 3% από το 2,6% το 2018 θα είναι προσωρινή. Κυρίως ότι θα σχετίζεται με το ότι θα γίνουν μόνιμες οι φοροαπαλλαγές που ισχύουν για τους εργοδότες σήμερα.

Σε σχέση με τις περικοπές δαπανών, η κυβέρνηση Μακρόν φαίνεται ότι αναθεώρησε προς τα κάτω τον αρχικό της στόχο για τα 20 δισ. ευρώ, στα 16 δισ. ευρώ. Επίσης, σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο Eιδήσεων (AFP), που επικαλείται τους υπολογισμούς της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Οικονομικών της Γαλλίας, η μείωση των φόρων θα είναι μικρότερη από αυτήν που έχει υποσχεθεί. Ο υπουργός Οικονομικών Μπρινό Λε Μερ είχε κάνει λόγο για περικοπές 10 δισ. ευρώ, ενώ εκτιμάται ότι, τελικά, θα φθάσουν τα 7 δισ. ευρώ.

Επιπλέον, όπως αναφέρει η εφημερίδα Le Monde, προβλέπεται αλλαγή στη φορολογία του πλούτου. O συντελεστής επί των χρηματοπιστωτικών επενδύσεων θα είναι 30% και ο φόρος επί των κερδών θα μειωθεί στο 25% έως το 2022, από το 33% όπου βρίσκεται σήμερα.

Γαλλοϊταλικό ντιλ για τα ναυπηγεία STX

Η Ιταλία και η Γαλλία θα μοιράζονται εφεξής την ιδιοκτησία των ναυπηγείων STX France. Επειτα από αυτήν την εξέλιξη μπαίνει τέλος στην πρόσφατη διένεξή τους. Η ιταλική κρατική ναυπηγοκατασκευαστική Fincantieri θα αποκτήσει τον έλεγχο του 51% των STX France, ενώ το υπόλοιπο θα παραμείνει σε γαλλικά χέρια, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters. Πρόσφατα υπήρξε όξυνση στις σχέσεις Παρισιού και Ρώμης. Οι Γάλλοι αποφάσισαν να εθνικοποιήσουν προσωρινά τα STX France, επειδή οι Ιταλοί αρνήθηκαν να αγοράσουν μόνον το 50% από αυτά. Επιδίωξή τους ήταν να αποκτήσουν το 54,6%, κάτι που δεν επιθυμούσε το Παρίσι. Χθες στη Λυών το κλίμα ήταν πολύ καλό κατά τη συνάντηση του Γάλλου προέδρου Εμανουέλ Μακρόν με τον Ιταλό πρωθυπουργό Πάολο Τζεντιλόνι για το θέμα των ναυπηγείων STX France. Μία ημέρα πριν, ο κ. Μακρόν απηύθυνε έκκληση για στενότερη συνεργασία της Ε.Ε. σε θέματα άμυνας αλλά και μεταναστευτικής και δημοσιονομικής πολιτικής.

Ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Μπρινό Λε Μερ εξέφρασε την ελπίδα ότι θα καταστεί δυνατός ο σχηματισμός ενός ευρωπαϊκού βεληνεκούς ομίλου, ο οποίος θα κατασκευάζει αμυντικό εξοπλισμό για το πολεμικό ναυτικό. Τον Μάιο, η Fincantieri είχε συμφωνήσει με το Παρίσι να δώσει 79,5 δισ. ευρώ για το πλειοψηφικό μερίδιο των STX France. Τον Ιούλιο, το Παρίσι άλλαξε στάση, λαμβάνοντας υπ’ όψιν και τη στρατηγική σημασία των ναυπηγείων αλλά και το μέλλον των εργαζομένων σε αυτά. Σύμφωνα με την παρούσα διευθέτηση, στο 51% που θα διαθέτουν οι Ιταλοί, το 1% θα έχει τη μορφή μετοχών που θα δανείσουν οι Γάλλοι σε αυτούς.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ