ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αποψη: Νέα στρατηγική για τον ελληνικό τουρισμό

ΓΙΑΝΝΗΣ Α. ΡΕΤΣΟΣ*

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Α​​ν κάτι οφείλει να χαρακτηρίζει τον ελληνικό τουρισμό, είναι ότι δεν πρέπει να σταματά να εξελίσσεται. Να μην εφησυχάζει με τις επιτυχίες, να μην υποκύπτει στις δυσκολίες. Ετσι, για όλους και όλες εμάς, που δουλεύουμε σκληρά για να φέρουμε εις πέρας τη δύσκολη αποστολή μας, κάθε επιτυχία είναι η αφετηρία για την επόμενη. Αυτό σημαίνει ότι τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για μια νέα στρατηγική. Τώρα είναι η στιγμή να ανοίξουμε μια νέα εποχή για τον ελληνικό τουρισμό, ώστε να ενισχύσει ακόμα περισσότερο την ανοδική πορεία του. Μια πορεία που ξεφεύγει από τους αριθμούς και τα στατιστικά στοιχεία και εδραιώνει τη θέση του ως κινητήριας δύναμης της ελληνικής οικονομίας.

Ερευνες σχετικά με τον ρόλο και την εικόνα της κοινής γνώμης για τον ελληνικό τουρισμό δείχνουν ότι αποτελεί την ελπίδα για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας, την αύξηση της απασχόλησης και την κοινωνική ενίσχυση. O τουρισμός με σταθερά αυξητικό ρυθμό συμβάλλει στη μείωση της ανεργίας, δημιουργεί ανάπτυξη στην περιφέρεια, στηρίζει τα οικογενειακά εισοδήματα. Καταβάλλει εισφορές και φέρνει κατανάλωση. Επενδύει, ενώ παράλληλα βελτιώνει υποδομές και υπηρεσίες. Τώρα, λοιπόν, όσο ποτέ άλλοτε, χρειαζόμαστε το επόμενο βήμα. Χρειαζόμαστε περαιτέρω ενίσχυση και κατάταξή του ακόμα πιο ψηλά στις μεγάλες αγορές. Θα το πετύχουμε μόνο με ενότητα ολόκληρου του τομέα, σύνθεση όλων των απόψεων, εργασιακή και κοινωνική ειρήνη. Η διαρκής, αρμονική και επωφελής για την ελληνική οικονομία και κοινωνία σχέση συνεργασίας με τις εκάστοτε κυβερνήσεις είναι το μέσο που μας οδηγεί προς τον σκοπό. Η ενδυνάμωση της κοινωνικής διάστασης του τουρισμού και η ενίσχυση του κοινωνικού αποτυπώματος αποτελούν την αναγκαία ανταπόδοσή μας στην ελληνική κοινωνία.

Με βάση όλα τα παραπάνω, ο ΣΕΤΕ έχει ήδη ξεκινήσει σειρά επαφών με τους τοπικούς τουριστικούς φορείς, τα μέλη μας ανά την Ελλάδα και τις τοπικές κοινωνίες. Σκοπός είναι να βρεθούμε στον πυρήνα, στη βάση του ελληνικού τουρισμού. Δίπλα στον μικρό ή μεγάλο επαγγελματία, δίπλα στον Ελληνα παραγωγό. Στόχος είναι να διαμορφώνουμε την ατζέντα της συζήτησης εκεί όπου χτυπάει η καρδιά του ελληνικού τουρισμού.

Παράλληλα, και ακολουθώντας τους παραπάνω στόχους, η Marketing Greece δουλεύει σε επίπεδο προώθησης και επικοινωνίας, και εφαρμόζει σχέδιο συστηματικής ένταξης της αγροδιατροφής και του πολιτισμού στις καμπάνιες που υλοποιεί. Ετσι, αυτό το διάστημα ο ΣΕΤΕ προχωράει σε δυναμική ενίσχυση των δραστηριοτήτων του. Για να μπορέσουμε να αντεπεξέλθουμε στα πολύπλοκα ζητήματα που μας απασχολούν και παράλληλα να θέσουμε στρατηγικά ζητήματα στην ατζέντα της θωράκισης του τομέα, δημιουργήσαμε δώδεκα εξειδικευμένες θεματικές ομάδες εργασίας που, ουσιαστικά, χαρτογραφούν τη θεματολογία και τις προτεραιότητές μας.

Προτεραιότητες όπως είναι το θέμα της βελτίωσης της φέρουσας ικανότητας των προορισμών και της εκπαίδευσης. Αναφορικά με το πρώτο, οφείλουμε να ξεφύγουμε από παλιές απαγορευτικές πρακτικές και αντιλήψεις. Ο ΣΕΤΕ ανοίγει τη συζήτηση για να βρεθούν κατάλληλοι και σύγχρονοι τρόποι διαχείρισης του ζητήματος. Στον τομέα της εκπαίδευσης δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ο τουρισμός είναι ένας κατεξοχήν ανθρωποκεντρικός τομέας. Δίνουμε μεγάλο βάρος στην υποστήριξη της εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης στον τουρισμό. Ετσι, το Ινστιτούτο ΣΕΤΕ προσφέρει e-learning προγράμματα για τους επαγγελματίες του τουρισμού σε συνεργασία με το κορυφαίο Πανεπιστήμιο Κορνέλ των ΗΠΑ. Παράλληλα, κίνηση εξωστρέφειας θα πρέπει να θεωρείται και η έναρξη των συναντήσεων στις Βρυξέλλες, με στόχο πολύ σύντομα να έχουμε εκπροσώπηση και επιρροή στο κέντρο των ευρωπαϊκών αποφάσεων.

Ολα τα παραπάνω δεν μπορούν να επιτευχθούν αν δεν υπάρχει ο αναγκαίος όρος της αειφορίας. Δεν μπορούμε να μιλάμε για τουριστική επιχειρηματικότητα, για ισόρροπη και μακροχρόνια τουριστική ανάπτυξη, αν σε αυτήν δεν εμπεριέχεται η έννοια της αειφορίας με έναν ολιστικό τρόπο. Σήμερα, σημαντικό μέρος του τουριστικού τομέα καταβάλλει προσπάθειες όχι μόνο για την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και για την κοινωνική ανταποδοτικότητα, την ενίσχυση της τοπικής απασχόλησης, τη διατήρηση και την ανάδειξη των ηθών και εθίμων. Τα παραπάνω και πολύ περισσότερα θα συζητηθούν στις 16 και στις 17 Οκτωβρίου στο 16ο διεθνές συνέδριο του ΣΕΤΕ, με θέμα «Τουρισμός και ανάπτυξη».

* Ο κ. Γιάννης Α. Ρέτσος είναι πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ).

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ