ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Το ποδόσφαιρο στις αγορές

Α.Ρ.

Ομάδες όπως η Μπαρτσελόνα και η Μπάγερν Μονάχου βλέπουν κάθε χρόνο τα έσοδά τους να εκτοξεύονται.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Οι ευρωπαϊκοί ποδοσφαιρικοί σύλλογοι, ήδη πλημμυρισμένοι από δισεκατομμύρια ευρώ και λίρες χάρη στα τηλεοπτικά δικαιώματα, θα βρουν ολοένα και περισσότερο ελκυστική την άντληση κεφαλαίων από τις αγορές μετοχών και ομολόγων χάρη στα πιο εξελιγμένα επιχειρηματικά τους μοντέλα, σύμφωνα με τον οίκο αξιολόγησης DBRS.

Σε έκθεσή του την περασμένη εβδομάδα, ο καναδικός οίκος ελέγχου πιστοληπτικής ικανότητας αναφέρει ότι η αξία των αθλητικών και ποδοσφαιρικών συλλόγων έχει αυξηθεί σημαντικά, καθώς οι ομάδες έχουν ανοίξει το πεδίο προέλευσης των εσόδων τους και έχουν αξιοποιήσει εμπορικά τη φίρμα τους.

«Θεωρούμε πως στο μέλλον οι ποδοσφαιρικοί σύλλογοι θα αντλούν κεφάλαια σε διαφορετικές μορφές», είπε ο Βαλεντίνο Τεομπάλντο Νταπρίλε, αντιπρόεδρος και επικεφαλής του τομέα ευρωπαϊκών επιχειρήσεων στον DBRS: «Αυτό είναι το αποτέλεσμα της αυξανόμενης οικονομικής σημασίας του ποδοσφαίρου».

Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες, και ιδιαιτέρως τα τελευταία χρόνια, οι ποδοσφαιρικοί σύλλογοι στα μεγάλα πρωταθλήματα έχουν καταγράψει τεράστια αύξηση στα έσοδά τους, κυρίως από την άνοδο της αξίας των τηλεοπτικών δικαιωμάτων. Αυτό είναι περισσότερο εμφανές στην Πρέμιερ Λιγκ της Αγγλίας όπου τα δίκτυα Sky και B.T. πληρώνουν συνολικά 5,1 δισ. λίρες (5,5 δισ. ευρώ) στη διάρκεια τριών ετών στους συλλόγους. Επιπλέον, τα τηλεοπτικά δικαιώματα για άλλες χώρες για την τριετία από το 2016 έως το 2019 ξεπερνούν σε αξία τα 3 δισ. λίρες. Ο DBRS χρησιμοποιεί στοιχεία της εταιρείας συμβούλων Deloitte για να επισημάνει πως η οικονομική δυναμική του ποδοσφαίρου αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι κατά την περίοδο 2016-17 η ευρωπαϊκή αγορά του αθλήματος εκτιμάται ότι ξεπέρασε τα 25 δισ. ευρώ.

Για οίκους όπως ο DBRS, που θα μπορεί να αποδώσει βαθμό πιστοληπτικής ικανότητας σε έναν σύλλογο ο οποίος θα θελήσει να αντλήσει χρήματα από την αγορά, δεν είναι μόνο το περιεχόμενο του ταμείου που έχει σημασία: «Οσο περισσότερη ποικιλία έχει στην προέλευση των εσόδων του τόσο καλύτερο βαθμό θα πάρει», τόνισε ο κ. Νταπρίλε.

Ο DBRS σημειώνει ακόμη πως για τους κορυφαίους συλλόγους η απόδοση εντός του αγωνιστικού χώρου δεν είναι πια και τόσο σημαντική όσο ήταν παλαιότερα, αναφορικά με την εκτίμηση της πιστοληπτικής ικανότητας. Πιο σημαντικά στοιχεία είναι η δημοφιλία του οικείου πρωταθλήματος και η ισχύς της φίρμας του συλλόγου. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιου μεγάλου συλλόγου αναφέρεται η ιταλική Μίλαν, η οποία κατάφερε να αντεπεξέλθει εμπορικά σε μια περίοδο με μη ικανοποιητικές αθλητικές επιδόσεις.

Με αναφορά και πάλι στα στοιχεία της εταιρείας Deloitte, για την περίοδο 2015-16, ο DBRS κατέδειξε ότι τα έσοδα πολλών εκ των κορυφαίων ποδοσφαιρικών συλλόγων της Ευρώπης βασίζονται ολοένα και λιγότερο σε ό,τι συμβαίνει στο χορτάρι την ημέρα του αγώνα. Θεωρεί επίσης τις εξελίξεις όπως το «Οικονομικό Ευ Αγωνίζεσθαι» (Financial Fair Play) της UEFA, που αποσκοπεί στη στήριξη της οικονομικής βιωσιμότητας στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο, ως υποστηρικτικές του αξιόχρεου των συλλόγων. Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, ο υπ’ αριθμόν 1 σύλλογος ως προς τα έσοδα, είχε μόνο το 20% από τα ετήσια έσοδα των 689 εκατ. ευρώ εκείνη τη σεζόν να προέρχεται από τη διεξαγωγή των αγώνων της, ενώ το 27% προήλθε από τα ραδιοτηλεοπτικά δικαιώματα και το 53% από τις εμπορικές δραστηριότητες.

Για την Μπαρτσελόνα, που ακολουθεί ως ο υπ’ αριθμόν 2 σύλλογος, η ισορροπία στην προέλευση των εσόδων ήταν παρόμοια, με 20% από τους αγώνες, 33% από τα τηλεοπτικά και 48% από τα εμπορικά. Ομοίως για την Μπάγερν η προέλευση των εσόδων ήταν 17%, 25% και 58% αντιστοίχως.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ