ΜΟΥΣΙΚΗ

Ιστορική πρεμιέρα με «Ηλέκτρα»

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

Η αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος», η νέα στέγη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, εγκαινιάστηκε την Κυριακή 15 Οκτωβρίου με την «Ηλέκτρα» του Ρίχαρντ Στράους. Συγκινητική η συμμετοχή της Αγνής Μπάλτσα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Τη μέρα που η Εθνική Λυρική Σκηνή εγκαινίασε τη νέα Οπερα στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος θα τη θυμούνται για πάντα όσοι συνέθεσαν το μεγάλο πλήθος που θέλησε να δηλώσει το «παρών». Η Κυριακή 15 Οκτωβρίου 2017 εγγράφεται ήδη στο σώμα ιστορίας της Λυρικής μας ως ένα πέρασμα, ως μία τομή στην πλούσια διαδρομή της αλλά και ένα όριο για την ανάδειξή της σε ανώτερη κατηγορία λυρικών θεάτρων. Η πρεμιέρα με την «Ηλέκτρα» του Ρίχαρντ Στράους κρίθηκε επιτυχημένη. Οχι μόνο γιατί το κοινό την επευφήμησε αλλά και γιατί, μακριά από τα φώτα, υπήρξε διάχυτη ευφορία. Η Λυρική Σκηνή άρχισε με δύσκολο χαρτί και πέρασε με άριστα.

Ηταν επιλογή του Γιώργου Κουμεντάκη, το εναρκτήριο έργο να δώσει το στίγμα και το εύρος της φιλοδοξίας. Ποιο είδος Εθνικής Λυρικής Σκηνής είναι επιθυμητό, με ποια εμπιστοσύνη περιβάλλεται το καλλιτεχνικό δυναμικό, με ποιες αξιώσεις βγαίνει ο οργανισμός εκ νέου στη διεθνή σκηνή... Η «Ηλέκτρα» είχε όλο το γενετικό υλικό της ζητούμενης μετάβασης: ένα έργο υψηλών αξιώσεων (μουσικών, φωνητικών, ιδεολογικών), μία παρουσία που φέρνει μπροστά τη διαχρονική και οικουμενική Ελλάδα (Αγνή Μπάλτσα), μία ορχήστρα που υπερέβαλε εαυτόν (διευρυμένη στα 110 όργανα σε ένα έργο εξαιρετικά απαιτητικό), έναν μαέστρο που δικαίωσε και δικαιώθηκε (Βασίλης Χριστόπουλος) και μια χορωδία που έδωσε το παν. Επιπλέον, η σφραγίδα του Γιάννη Κόκκου, με τη βαθύτατη ματιά που οδηγεί στην αφαίρεση υψηλής καλαισθησίας, έδωσε τη σωστά ζυγισμένη μοντερνιστική «Ηλέκτρα» με όλον τον ζωτικό χώρο για τις μεγάλες ερμηνείες. Είναι, φυσικά, ένα έργο που ακόμη και κάθε μικρός ρόλος είναι «μεγάλος» γι’ αυτό και η διανομή περιέλαβε σημαντικούς μονωδούς για όλους τους ρόλους.

Η Αγνή Μπάλτσα, ως εντυπωσιακή Κλυταιμνήστρα, μας έδωσε μία συγκινητική ερμηνεία, και μόνο η παρουσία της και η συμβολή της είχαν μια υπεραξία και έναν συμβολισμό απόλυτα ταιριαστό για την πρεμιέρα της ΕΛΣ. Οι δύο αδελφές, η Ηλέκτρα και η Χρυσόθεμις, αποθεώθηκαν. Οι δύο Γερμανίδες υψίφωνοι, η Ζαμπίνε Χογκρέφε και η Γκουν-Μπριτ Μπάρκμιν, αντίστοιχα, έδωσαν υψηλή τέχνη σε αντίστιξη όπως απαιτεί ο ρόλος. Η «Ηλέκτρα» της Ζαμπίνε Χογκρέφε είχε συγκλονιστική εσωτερικότητα, ερμηνεία βιωμένη κυτταρικά, και επιπλέον μία εντυπωσιακή κίνηση.

Ανάλογο το ανάστημα του έμπειρου και χαρισματικού βαρύτονου Δημήτρη Τηλιακού, που ως Ορέστης απογείωσε πολλές στιγμές της παράστασης. Εξαιρετικά σωστός και ο Ολλανδός τενόρος Φρανκ βαν Ακεν ως Αίγισθος. Για την ιστορία και λόγω έλλειψης χώρου, σημειώνουμε τα ονόματα των άξιων Κωστή Ρασιδάκι, Χρήστου Κεχρή, Κώστα Μαυρογένη, Αμαλίας Αυλωνίτη, Ειρήνης Αθανασίου, Αρτεμης Μπόγρη, Χρυσάνθης Σπιτάδη, Ινές Ζήκου, Μαρισίας Παπαλεξίου, Σοφίας Κυανίδου και Μαρίας Μητσοπούλου. Ιστορική παράσταση, που τίμησαν με την παρουσία τους ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος, ο πρόεδρος της Ν.Δ. Κυριάκος Μητσοτάκης, ο Ευάγγελος Βενιζέλος, ο Κωστής Χατζηδάκης, η Ντόρα Μπακογιάννη, η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου και πολλοί ακόμη.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ