ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Αφιέρωμα Αυτοκινήτου

Αυτόνομη οδήγηση και ηλεκτροκίνηση. Αυτό είναι το μέλλον της αυτοκίνησης. Τουλάχιστον αυτό υποστηρίζουν οι κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίας, παρόλο που ο «μικρός» στον χάρτη Elon Musk είχε κάνει τη σωστή κίνηση πολλά χρόνια νωρίτερα με την Tesla Motors.

ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ

Βλέπετε, στην ηλεκτροκίνηση σχεδόν τα πάντα –από την προώθηση του οχήματος μέχρι και τις εντολές του οδηγού– ελέγχονται από ηλεκτρόνια, τα οποία πολύ εύκολα «παντρεύονται» με την αυτόνομη οδήγηση για ξεκούραστες και απόλυτα ασφαλείς μετακινήσεις. Φυσικά, σε ένα ελεγχόμενο και με σωστή υποδομή οδικό δίκτυο, κάπου σε μερικές δεκαετίες...

Αν πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά και υποθέσουμε πως υπάρχουν πέντε επίπεδα για την αυτόνομη τεχνολογία, αυτή την εποχή βρισκόμαστε στο δεύτερο, με πληθώρα συστημάτων ημιαυτόνομης οδήγησης, την οποία απαρτίζουν όλα τα σύγχρονα συστήματα υποβοήθησης ασφάλειας και άνεσης του οδηγού, όπως είναι η αποφυγή σύγκρουσης με προπορευόμενο όχημα ή με πεζό κ.ά. Για λόγους ασφαλείας, απαραίτητη προϋπόθεση είναι ο οδηγός να ακουμπά τα χέρια του στο τιμόνι και, όταν τα τραβήξει, το σύστημα τον προειδοποιεί οπτικοακουστικά ύστερα από μερικά δευτερόλεπτα. Από την εμπειρία μας σε διάφορα premium μοντέλα (π.χ. Audi, Volvo, Mercedes-Benz, BMW κ.ά.), η ημιαυτόνομη οδήγηση λειτουργεί καλά σε δρόμους με σωστή χάραξη, διαγράμμιση και σήμανση.

Στο τρίτο επίπεδο ο οδηγός έχει μεγαλύτερη αυτονομία, αφού δεν χρειάζεται να κρατάει το τιμόνι συνεχώς, αλλά θα πρέπει να έχει τον νου του όταν υπάρξει σήμα, για να αναλάβει τον έλεγχο. Το νέο Audi A8 θα είναι ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα παραγωγής με αυτή τη δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης. Αργότερα, από τις αρχές της επόμενης δεκαετίας, αναμένονται τα οχήματα επιπέδου τέσσερα, όπου ο οδηγός θα μπορεί να κάθεται αναπαυτικά στη θέση του, δίχως όμως να απαιτείται η προσοχή του, ενώ θα μπορεί π.χ. να διαβάζει ένα περιοδικό, να σερφάρει στο διαδίκτυο ή ακόμα και να ρίξει έναν υπνάκο. Τέλος, στο επίπεδο πέντε θα υπάρχει πλήρως αυτοματοποιημένη διαδικασία μετακίνησης, δίχως κανένας από τους επιβαίνοντες να έχει τον ρόλο του οδηγού. Φανταστείτε ένα ρομποτικό ταξί όπου απλώς θα εισάγετε τον προορισμό σας... και αυτό ήταν!

Βέβαια, για να φτάσουμε μέχρι εκεί, θα περάσουν πολλά (μα πολλά) χρόνια επιλύοντας σημαντικά και πρακτικά ζητήματα. Ένα από αυτά είναι πως το σύνολο της τεχνολογίας της αυτόνομης οδήγησης (κάμερες, ραντάρ, λέιζερ κ.ά.) απαιτεί μεγάλα ποσά ενέργειας, στα οποία τα συμβατικής τεχνολογίας οχήματα μπορούν έως έναν μεγάλο βαθμό να αντεπε- ξέλθουν. Ωστόσο, στην περίπτωση των ηλεκτρικών οχημάτων υπάρχουν μεγάλες απαιτήσεις σε ηλεκτρικό ρεύμα, αδειάζοντας πιο γρήγορα τις μπαταρίες. Φανταστείτε πως ένα πλήρως, σημερινής τεχνολογίας, αυτόνομο σύστημα απαιτεί 2-4 kW ενέργειας, που ισοδυναμεί με την τροφοδοσία 50-100 λάπτοπ, σύμφωνα με την BorgWarner.

Ακόμα και στα συμβατικά οχήματα (βενζίνης, πετρελαίου κ.ά.) υπάρχει ένα σημαντικό ζήτημα. Ότι για να καλυφθούν οι απαιτήσεις σε ενέργεια, οι κινητήρες πρέπει να παράγουν μεγαλύτερο έργο, με αποτέ- λεσμα τόσο να επιβαρύνεται η κατανάλωσή τους όσο και να αυξάνονται οι εκπομπές ρύπων (π.χ. η εκπομπή CO2 είναι 5%-10% μεγαλύτερη με τα σημερινά δεδομένα). Όλα τα παραπάνω τα αναφέρουμε ενδεικτικά και για να δείξουμε πως όσο απλή και αν ακούγεται η τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης, για να υλοποιηθεί και να «τρέχει» με ασφάλεια, θα πρέπει να υπάρχουν και άλλα σημαντικά στοιχεία. Όπως έχουμε γράψει και σε προηγούμενο αφιέρωμά μας, το βασικό όλων είναι πως πρέπει να υπάρχουν χάρτες με μεγάλη ακρίβεια και με συνεχή ενημέρωση (upd).

To επόμενο βασικό στοιχείο δεν είναι άλλο από το οδικό δίκτυο, που θα πρέπει να είναι μελετημένο σε κάθε του λεπτομέρεια ως προς τη διαγράμμιση και τη λειτουργία του (π.χ. όταν υπάρχουν έργα ανακατασκευής). Ωστόσο, η σημαντικότερη πρόκληση που έχουν να αντιμετωπίσουν οι ειδικοί μέχρι να φτάσουμε στο επίπεδο 4 και 5 δεν είναι άλλη από τις καιρικές συνθήκες. Δοκιμές έχουν δείξει πως η αυτόνομη οδήγηση δεν μπορεί να αποφύγει λάθη, π.χ. όταν υπάρχει έντονη βροχόπτωση ή χιονιάς. Θέματα που με τα χρόνια αναμένεται να επιλυθούν, καθώς οδεύουμε προς ένα ασφαλέστερο και ηλεκτρι- κό αυτοκινούμενο μέλλον... 

 

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ