ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Μιχάλης Κόκκινος: Iδρυτής της Moptil

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΤΖΑΒΕΛΛΑ

Φωτογραφία: © ΚΛΑΙΡΗ ΜΟΥΣΤΑΦΕΛΛΟΥ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μια περιήγηση στο χτες με τη βοήθεια της τεχνολογίας του αύριο οραματίστηκε το 2013 ο Μιχάλης Κόκκινος και, όταν έναν χρόνο μετά έμεινε άνεργος, αποφάσισε να αφοσιωθεί στην ιδέα του και να την εξελίξει. Με τη βοήθεια αρχαιολόγων, αρχιτεκτόνων και μιας διεθνούς ομάδας προγραμματιστών και 3D animators δημιούργησε τρισδιάστατες εικονικές αναπαραστάσεις του αρχαίου ελληνικού κόσμου. Μέσα σε δύο χρόνια σχεδόν 60.000 τουρίστες ξεναγήθηκαν στους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας κρατώντας τα τάμπλετ ή φορώντας τα γυαλιά εικονικής πραγματικότητας της Moptil και ανακάλυψαν χρώματα που έχουν σβηστεί, αγάλματα που δεν υπάρχουν πια, μέχρι αρχαίους Έλληνες είδαν να περπατούν μπροστά τους. Όπως λέει ο 43χρονος ιδρυτής της, «είναι διεθνής καινοτομία, οι τουριστικοί πράκτορες έχουν ενθουσιαστεί και μας ζητούν να επεκτείνουμε τη δράση μας».

Η ιδέα πώς σας ήρθε; Υπήρχαν παρόμοιες εφαρμογές για την αρχαιότητα σε άλλη χώρα;

Είχα διαβάσει άρθρα για την εικονική και εφαρμοσμένη πραγματικότητα και τον τρόπο που στο μέλλον θα επηρεάσει την καθημερινότητά μας. Δεν υπήρχε κάτι παρόμοιο σε άλλη χώρα και, όταν έμεινα άνεργος, αποφάσισα να μην μπω στη διαδικασία ανεύρεσης εργασίας σε κάποια άλλη εταιρεία πληροφορικής, αλλά να ρισκάρω να επενδύσω δικά μου χρήματα σε αυτή την ιδέα, που φέρνει κοντά τις νέες τεχνολογίες με τον τουρισμό. Έτσι, ιδρύθηκε η Μοptil, που σήμερα είναι αυτοχρηματοδοτούμενη, διότι επαναεπενδύουμε τα έσοδά της. Ξεκινήσαμε πριν από δύο χρόνια από τον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης, τη δεύτερη χρονιά προσθέσαμε τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας και το ανάκτορο της Κνωσού, ακολούθησαν η Δήλος, το Ασκληπιείο της Κω και η Ακρόπολη της Λίνδου. Αυτή την περίοδο ολοκληρώνουμε τις τρισδιάστατες αναπαραστάσεις και τα animations στους Δελφούς.

Πόσοι συνεργάζονται στο τεχνικό κομμάτι της εφαρμογής; Είναι χρονοβόρα διαδικασία;

Εξαρτάται από τα χαρακτηριστικά του αρχαιολογικού χώρου πότε θα ολοκληρωθεί η εικονική αναπαράσταση. Συνήθως η διαδικασία διαρκεί από 6 έως 12 μήνες. Στο τεχνικό κομμάτι της εφαρμογής συνεργάζονται περίπου 15 άτομα. Οι περισσότεροι είναι προγραμματιστές εξειδικευμένοι στη δημιουργία applications κινητών συσκευών και tablets και 3D animators από την Ελλάδα, την Ιταλία, τη Σλοβενία, την Ινδία. Έχουμε δημιουργήσει ένα «τεχνολογικό οικοσύστημα» και ανά πάσα στιγμή επικοινωνούμε με τον κατάλληλο επαγγελματία.

Πώς δουλεύει η εφαρμογή; Την κατεβάζεις στο κινητό, πρέπει να έχει κάποιος δικό του tablet ή 3D γυαλιά;

Δεν διατίθεται για ιδιωτική χρήση, νοικιάζεις tablets από εμάς. Ο tour operator φτάνει με το γκρουπ των επισκεπτών στον αρχαιολογικό χώρο, συναντά τα μέλη της ομάδας μας, προμηθεύεται τα tablets, μοιράζει από ένα στον καθένα και ξεκινάει η περιήγηση. Ενεργοποιώντας τα tablets, είναι σαν να ανοίγει ένα παράθυρο στην αρχαιότητα. Ανάλογα με τη θέση όπου στέκεσαι, μπορείς να δεις σε 360° μνημεία, αγάλματα ή κτίρια, όπως ήταν πριν από χιλιάδες χρόνια.  Έχουμε αναπαραστήσει ακόμα και αυτά που δεν υπάρχουν πια. Με τη βοήθεια της τεχνολογίας του animation θα δεις αρχαίους Έλληνες να κάνουν σπονδή ή να πηγαινοέρχονται πάνω στα άλογα κατά τη διάρκεια των Παναθηναίων. Ακόμα και όσοι έχουν πάει δεκάδες φορές στο πίσω μέρος του Παρθενώνα θα ζήσουν μια άλλη εμπειρία μπαίνοντας στο ταμείο της πόλης με τις χρυσές τιάρες, τα νομίσματα και τις ασπίδες.  
Πόσους επισκέπτες μπορείτε να εξυπηρετήσετε;

Η υπηρεσία της διαδραστικής ξενάγησης με τάμπλετ μπορεί να διατεθεί σε 250 άτομα που βρίσκονται ταυτόχρονα στον ίδιο αρχαιολογικό χώρο, ενώ τα μικρότερα γκρουπ, δυναμικότητας μέχρι 20 ατόμων, έχουν τη δυνατότητα να φορέσουν τα γυαλιά εικονικής πραγματικότητας, υπηρεσία που προστέθηκε φέτος. Αφού ολοκληρωθεί η ξενάγηση, τα παραδίδουν στους συνεργάτες της Moptil, οι οποίοι από τον Απρίλιο μέχρι τον Οκτώβριο μετακινούνται μόνιμα στα μέρη όπου δραστηριοποιούμαστε.

Πώς διασφαλίζετε την εγκυρότητα της κάθε αναπαράστασης;

Σε καθένα από τα projects υπάρχει επιβλέπων αρχαιολόγος ή αρχιτέκτονας, ο οποίος έχει ειδική γνώση για τον συγκεκριμένο αρχαιολογικό χώρο. Για παράδειγμα, στην Ακρόπολη, έχει την επίβλεψη και υπογράφει την εγκυρότητα του χώρου, ο καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας στη Φιλοσοφική Σχολή του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πάνος Βαλαβάνης, στους Δελφούς μάς καθοδηγεί ο αρχιτέκτονας Ντιντιέ Λαρός – πάνω στη μελέτη του οποίου τοποθετήθηκε στον αρχαιολογικό χώρο ο τρίποδας των Πλαταιών μετά την αναστήλωσή του. Κάθε ειδικός μοιράζεται μαζί μας τη βιβλιογραφία, τα αρχιτεκτονικά σχέδια των ναών όπως ήταν στην αρχαιότητα, μας δίνει πληροφορίες για τα χρώματα και περιγραφές για τα αγάλματα μέσα από τα συγγράματα του Παυσανία. Έχουμε επικεντρωθεί κυρίως στην εποχή του, γιατί έχουμε πολύ υλικό από εκεί. Στην Ακρόπολη δημιουργήσαμε διπλή αναπαράσταση και για την περίοδο του χριστιανισμού και για την Τςουρκοκρατία.

Τι είναι αυτό που ενθουσιάζει τους επισκέπτες περισσότερο;

Ότι υπήρχαν παντού χρώματα που έχουν πια χαθεί. Εντυπωσιάζονται και παραξενεύονται με τα χρώματα, οι περισσότεροι νόμιζαν ότι τα μνημεία ήταν πάντα λευκά. Οι μεγάλοι κάνουν σαν μικρά παιδιά και τα παιδιά μαθαίνουν διασκεδάζοντας. Έχει ενταχθεί σαν εκπαιδευτική εκδρομή στο πρόγραμμα πολλών σχολείων. Εμείς ενθουσιαζόμαστε παρατηρώντας τους 70χρονους να τριγυρίζουν με τα 3D γυαλιά. Δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσουν τη φαντασία τους, αφού τους δίνουμε το κλειδί για να δουν στην πράξη όλα αυτά που τους περιγράφει ο ξεναγός. Αισθάνονται μεγάλο δέος.

Προτεραιότητα είναι να διευρύνετε το δίκτυο στην Ελλάδα ή να επεκταθείτε στο εξωτερικό;

Προσπαθούμε να ανοιχτούμε στο εξωτερικό. Φέτος δουλέψαμε με την TUI στη Λίνδο και μας βράβευσαν ως μία από τις καλύτερες εταιρείες-προμηθευτές τους. Στην Ελλάδα δεν θα προσθέσουμε σύντομα άλλους χώρους, υπάρχει περιθώριο ανάπτυξης στους ήδη υπάρχοντες, όπου βελτιώνουμε χαρακτηριστικά στο animation. Στην αρχαία Ολυμπία, π.χ., έχουμε αναπαραστήσει αρχαίους Έλληνες να αγωνίζονται σε διάφορα αθλήματα. Πρόκληση για εμάς τώρα είναι η Ευρώπη και συγκεκριμένα η Ιταλία, με την Πομπηία, το Ρωμαϊκό Φόρουμ και το Κολοσσαίο.

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ