ΚΟΣΜΟΣ

Παραμένει ως έκθεμα ο πίνακας του Μπαλτίς

Ο πίνακας «Κορίτσι και γάτα» του ζωγράφου Μπαλτίς, ο οποίος είναι γνωστός για τον προκλητικό τρόπο με τον οποίο απεικονίζει ανήλικα κορίτσια.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης αρνήθηκε να αφαιρέσει έναν πίνακα του καλλιτέχνη Μπαλτίς, ο οποίος απεικονίζει ένα νεαρό κορίτσι το οποίο κάθεται σε μια πόζα, που σύμφωνα με κάποιους έχει σεξουαλικό υπονοούμενο.

Ο πίνακας, ο οποίος τιτλοφορείται «Η Τερέζα ονειρεύεται», δείχνει το κορίτσι να είναι πλαγιασμένο προς τα πίσω, ενώ μέσα από τα ρούχα του διαφαίνεται το εσώρουχό του. Ο Γαλλοπολωνός καλλιτέχνης, ο οποίος ονομαζόταν Μπαλταζάρ Κλοσόφσκι, ήταν γνωστός για τις απεικονίσεις νεαρών κοριτσιών, στην εφηβική κυρίως ηλικία, με σεξουαλικό υπονοούμενο.

Ενα διαδικτυακό αίτημα συγκέντρωσε πολλές χιλιάδες υπογραφές ζητώντας από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης να ξανασκεφτεί την απόφασή του να εκθέσει τον πίνακα σε μία στιγμή ιδιαίτερα φορτισμένη από τις κατηγορίες περί σεξουαλικώς ανάρμοστης συμπεριφοράς, που ακούγονται εναντίον προσωπικοτήτων της δημόσιας ζωής.

«Με δεδομένο το κλίμα που επικρατεί σήμερα σχετικά με τις σεξουαλικές επιθέσεις και τους διάφορους ισχυρισμούς για ανάρμοστη σεξουαλική συμπεριφορά, που πληθαίνουν καθημερινά, με την έκθεση αυτού του έργου το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης δίνει μία ρομαντική ματιά στην ηδονοβλεψία και τη μετατροπή των παιδιών σε αντικείμενα», αναφέρει το διαδικτυακό αίτημα.

Η συντάκτις του σχετικού αιτήματος, η Μία Μέριλ, υπέδειξε ως πιθανή λύση την αντικατάσταση του πίνακα από κάποιον άλλο, ο οποίος να έχει δημιουργηθεί από γυναίκα. Η Μέριλ επισήμανε ότι στόχος της δεν είναι η λογοκρισία, τονίζοντας ότι τραβάει μία κόκκινη γραμμή όταν γίνεται σεξουαλική εκμετάλλευση ενός ανηλίκου.

Ο εκπρόσωπος Τύπου του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης, Κεν Γουάιν, τόνισε ότι η απόφαση του μουσείου να μην αφαιρέσει τον πίνακα πρέπει να αποτελέσει έναυσμα και ευκαιρία για σκέψη γύρω από τον σημερινό πολιτισμό.

«Στιγμές σαν και αυτή που ζούμε σήμερα, μας παρέχουν την ευκαιρία να συζητήσουμε, και η οπτική τέχνη αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά μέσα που διαθέτουμε προκειμένου να σκεφθούμε για το παρελθόν μας αλλά και για το παρόν. Ταυτόχρονα ενθαρρύνει τη συνεχή εξέλιξη της υπάρχουσας κουλτούρας μέσα από συζήτηση και σεβασμό για την καλλιτεχνική έκφραση», τόνισε ο Γουάιν.

O Μπαλτίς γεννήθηκε στο Παρίσι στις 29 Φεβρουαρίου του 1908 και πέθανε στο Ροζινιέρ της Ελβετίας στις 18 Φεβρουαρίου του 2001. Ζωγράφισε πολλούς πίνακες και θεωρείται ότι ανήκει στην ευρωπαϊκή αβάν-γκαρντ. Ανάμεσα στα έργα του ξεχωρίζουν οι πίνακες ανήλικων κοριτσιών, αλλά έχει ζωγραφίσει και τοπία, νεκρές φύσεις, καθώς και πορτρέτα. Ο Μπαλτίς ήταν παιδί Πολωνών γονέων, με καλλιτεχνική φύση, οι οποίοι ήταν ενεργοί στο περιβάλλον των διανοουμένων του Παρισιού, μαζί με τον Πιερ Μπονάρ, τον Αντρέ Ζιντ και τον Αντρέ Ντερέν. Ο πατέρας του ήταν ζωγράφος, ιστορικός Τέχνης και σχεδιαστής θεάτρου και το 1830 εγκατέλειψε τη Βαρσοβία για να εγκατασταθεί στην Ανατολική Πρωσία. Η Εβραία μητέρα του ήταν επίσης ζωγράφος. Το 1914 ο Μπαλτίς εγκαταστάθηκε με τους γονείς του στο Βερολίνο, αλλά όταν αυτοί χώρισαν το 1917 ο χρόνος του μοιράστηκε ανάμεσα στη Γερμανία και την Ελβετία. Το 1924, ο Μπαλτίς επέστρεψε στο Παρίσι, όπου σπούδασε ζωγραφική.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ