ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ανάσα στο λιανεμπόριο από την αύξηση τζίρου στην περίοδο των εορτών

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σημάδια ανάκαμψης παρουσιάζονται στην αγορά εμπορίου μετά και την ολοκλήρωση των εορτών των Χριστουγέννων. Οι εκπρόσωποι των εμπορικών επιχειρήσεων, σαφώς ανακουφισμένοι μετά το πέρας των εορτών, κάνουν λόγο για μια θετική πορεία της αγοράς, τόσο κατά τον περασμένο Δεκέμβριο όσο και στο σύνολό της.

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης κάνει λόγο για αύξηση της αγοράς κατά τη διάρκεια του περασμένου μήνα της τάξης του 2,5%. «Τα σημάδια είναι ενθαρρυντικά, παρόλο που πολλές αβεβαιότητες, όπως υπερφορολόγηση, ληξιπρόθεσμα, κόκκινα δάνεια, παραμένουν ανοικτά θέματα», παραδέχεται ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ. Προς την κατεύθυνση αυτή συμβάλλει η καλή πορεία της οικονομίας της Ευρωζώνης, αλλά και το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης που εν πολλοίς προεξοφλείται.

Στο ίδιο κλίμα, αν όχι και περισσότερο αισιόδοξος, εμφανίζεται ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), Αντώνης Μακρής. Ο κ. Μακρής κάνει λόγο για μια δυναμική που διαμορφώθηκε τον τελευταίο μήνα, που ενδεχομένως να βγάλει τις εμπορικές επιχειρήσεις από το τέλμα όπου είχαν περιέλθει τα τελευταία χρόνια. Ο ίδιος εκτιμά μονοψήφια αύξηση της αγοράς κατά την περίοδο των Χριστουγέννων, η οποία είναι σαφώς υψηλότερη από το 2% έως 3% της ΕΣΕΕ.

Το κρίσιμο ωστόσο, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΛΠΕ, δεν είναι η ποσοτικοποίηση της ανόδου της αγοράς όσο η διατηρησιμότητά της στο άμεσο μέλλον. «Η αγορά επηρεάζεται από το τουριστικό ρεύμα, το οποίο συγκυριακά διευρύνεται, λόγω του ότι παραμένουν κλειστές άλλες γειτονικές αγορές. Σίγουρα είναι θετικό αυτό, αλλά δεν μπορείς να είσαι σίγουρος ότι την επόμενη χρονιά οι τουρίστες δεν θα επιλέξουν έναν άλλο προορισμό». Σύμφωνα με τον κ. Μακρή, οι ξένοι επισκέπτες επηρεάζουν κυρίως τα ποσοστά και αυτό είναι κάτι που φαίνεται λόγω επιστροφής του ΦΠΑ. «Επιχειρήσεις στο κέντρο της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, της Πυλαίας, των Σπάτων κ.ά., δείχνουν ότι κινήθηκαν φέτος με μέση ετήσια αύξηση της τάξης του 10% έως 15%», λέει χαρακτηριστικά.

Οι κλάδοι που κινήθηκαν περισσότερο, ήταν –παραδόξως– εκείνοι των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, τα επώνυμα προϊόντα ρουχισμού που διατίθενται σε καλές τιμές (π.χ. στα λεγόμενα outlets) κ.ά. Ακόμη και τα σούπερ μάρκετ πέρυσι εκτιμάται ότι πέτυχαν να σταθεροποιηθούν (+1%), έπειτα από αρκετά χρόνια συνεχούς κάμψης. Καλή πορεία ακόμη είχε το βιβλίο, το οποίο έπειτα από μεγάλη περίοδο κάμψης, σύμφωνα με τον κ. Μακρή, παρουσίασε κάθε δραστηριότητα που συνδυάζεται με την πολυτέλεια, π.χ. κοσμηματοπωλεία κ.λπ.

Για την ανάκαμψη όμως της αγοράς φαίνεται ότι έβαλαν πλάτη οι έμποροι. Οπως αναφέρουν οι εκπρόσωποί τους, η αύξηση του τζίρου μπορεί να εξηγηθεί και από το γεγονός ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις έκαναν προσφορές ακόμη και μέσα στα Χριστούγεννα. Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, η έρευνα του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ (ΙΜΕΝΥ-ΕΣΣΕ) πάνω από το 60% των εμπορικών επιχειρήσεων δήλωσε ότι πραγματοποίησε προσφορές πριν από τα Χριστούγεννα. «Τα εύσημα ανήκουν στους εμπόρους που αυτή τη φορά κράτησαν όρθια την αγορά», παραδέχεται, σημειώνοντας ότι δεν υπάρχει καμία ευχαριστία για την κυβέρνηση, η οποία έκανε ό,τι ήταν δυνατόν για να δυσχεράνει το έργο των εμπορικών επιχειρήσεων, ακόμη και μέσα στα Χριστούγεννα.

Συγκρατημένη αισιοδοξία στην αγορά

Συγκρατημένη αισιοδοξία επικρατεί στις τάξεις των ανθρώπων της αγοράς μετά τη δημοσιοποίηση των στοιχείων της έρευνας που έκανε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ). Σύμφωνα με αυτά, το 55% των εμπορικών επιχειρήσεων δήλωσε ότι οι πωλήσεις στην περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων παρέμειναν σταθερές ή αυξήθηκαν. Συγκεκριμένα, το 33% (μία στις τρεις) δήλωσε ότι οι πωλήσεις παρέμειναν σταθερές, ενώ περίπου το 20% (μία στις πέντε επιχειρήσεις) δήλωσε ότι οι πωλήσεις αυξήθηκαν.

Ενδεικτικό, ωστόσο, της συγκρατημένης αισιοδοξίας είναι ότι φέτος μόλις το 42% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι οι πωλήσεις μειώθηκαν. Το ποσοστό αυτό πριν από έναν χρόνο ήταν στο 76%, δείχνοντας ότι πιθανώς οι ημέρες της μεγάλης πτώσης της αγοράς παρήλθαν. Για τις επιχειρήσεις που είχαν πτώση τζίρου, ο μεγαλύτερος όγκος επιχειρήσεων παρουσιάζει κάμψη εσόδων από 10% έως 30%. Συγκεκριμένα, μία στις τρεις εμφανίζει πτώση από -10% έως -20% και μία στις τέσσερις παρουσιάζει κάμψη 20%-30%. Τέλος, περίπου το 10% των επιχειρήσεων εμφάνισε μικρή μείωση τζίρου έως 10% σε σχέση με τις εορτές της περιόδου 2016/17.

Οι επιχειρήσεις λιανικών πωλήσεων, σύμφωνα με το IΝΕΜY-ΕΣΕΕ, δηλώνουν σε ποσοστό 46% ότι η εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα ήταν καλύτερη από άποψη κίνησης, ενώ σημαντικό είναι και το ποσοστό εκείνων που δηλώνουν ότι καλύτερη ήταν η εβδομάδα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς (29%). Οι συγκρίσεις γίνονται με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Τέλος, η επιπλέον Κυριακή της 17ης Δεκεμβρίου, οπότε λειτούργησαν τα εμπορικά καταστήματα, κατά τη φετινή εορταστική περίοδο σε σύγκριση με την περυσινή περίοδο δεν επηρέασε το 50% των επιχειρήσεων.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ