ΠΕΚΙΝΟ. Το μεγαλόπνοο κινεζικό πρόγραμμα υποδομών «μία ζώνη, ένας δρόμος», που φιλοδοξεί να επεκτείνει την οικονομική ακτινοβολία της Κίνας στην Ασία, την Αφρική και την Ευρώπη, έπεσε σε «λακκούβα» βάθους 14 δισ. δολαρίων στο Πακιστάν. Παρά τη στενή συμμαχία των δύο χωρών, που έγινε στενότερη μετά την απόφαση των ΗΠΑ να διακόψουν τη βοήθεια προς το Πακιστάν, τα σχέδια για το φράγμα Ντιαμέρ – Μπάσα δεν περιλαμβάνονται πλέον στον κατάλογο των έργων.
Τον Νοέμβριο, ο επικεφαλής της αρχής ύδρευσης του Πακιστάν είπε ότι η Κίνα διεκδικούσε μερίδιο στην ιδιοκτησία του υδροηλεκτρικού φράγματος, κάτι που απέρριψε ως αντίθετο στα συμφέροντα του Πακιστάν. Την ίδια περίοδο, το Νεπάλ ακύρωσε τα σχέδια για την κατασκευή φράγματος κόστους 2,5 δισ. δολ. και η Μιανμάρ ακύρωσε το έργο κατασκευής διυλιστηρίου κόστους 3 δισ. δολ. Εν τω μεταξύ, το έργο σιδηροδρομικής σύνδεσης Ουγγαρίας – Σερβίας με τρένο υψηλής ταχύτητας ερευνάται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να διαπιστωθεί αν η Ουγγαρία παραβίασε το ευρωπαϊκό δίκαιο του ανταγωνισμού, αναθέτοντάς το σε κινεζικές εταιρείες χωρίς διαγωνισμό. «Το Πακιστάν είναι μία από τις χώρες που η Κίνα έχει “στο τσεπάκι”. Αν το Πακιστάν σηκώνεται και λέει “αυτό δεν το κάνω”, φαίνεται ότι τα έργα δεν είναι και τόσο πολύ προς όφελος όλων όπως λέει η Κίνα», δήλωσε ο αναλυτής του Economist Corporate Network Ρόμπερτ Κόεπ. Πάντως, τα έργα που ατύχησαν αποτελούν πολύ μικρό τμήμα της στρατηγικής «μία ζώνη, ένας δρόμος».
Στην κινεζική πρωτοβουλία περιλαμβάνονται έργα σε 65 χώρες, από εξόρυξη πετρελαίου στη Σιβηρία έως την κατασκευή λιμανιών στη Νοτιοανατολική Ασία, σιδηροδρόμων στην Ανατ. Ευρώπη και εργοστασίων παραγωγής ρεύματος στη Μέση Ανατολή. Tο συνολικό ύψος των κινεζικών επενδύσεων σε υποδομές στην Ασία, την Αφρική και τη Μέση Ανατολή υπολογίστηκε στο 1,8 τρισ. δολ. από την εταιρεία BMI Research. Πολλά από τα έργα βρίσκονται ακόμη στο στάδιο του σχεδιασμού και είναι πολύ νωρίς για να εκτιμηθεί ποιο ποσοστό της συνολικής πρωτοβουλίας θα υλοποιηθεί.