ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μεγάλες καθυστερήσεις και υπέρβαση κόστους για τον σιδηρόδρομο Stuttgart 21

Μέλη του διοικητικού συμβουλίου των Γερμανικών Σιδηροδρόμων εκτιμούν ότι, τελικά, το έργο θα ολοκληρωθεί το 2025, με ένα χρόνο καθυστέρηση και επιπλέον μισό δισεκατομμύριο κόστος.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Αυξάνεται για άλλη μια φορά ο λογαριασμός για το μεγάλο σιδηροδρομικό έργο υποδομής Stuttgart 21, το οποίο επί χρόνια αποτελεί αντικείμενο διαφωνίας και αιτία αντιδράσεων για τους κατοίκους της Στουτγάρδης. Συνεχώς αλλάζει το εκτιμώμενο κόστος καθώς και ο χρόνος ολοκλήρωσής του.

Τα νούμερα δεν έχουν γίνει ακόμα γνωστά. Ομως, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Spiegel, ο Ρόναλντ Ποφάλα, πρώην προσωπάρχης της Μέρκελ και νυν μέλος του διοικητικού συμβουλίου των Γερμανικών Σιδηροδρόμων (Deutsche Bahn), αρμόδιος για θέματα υποδομών, έχει υποβάλει πρόταση στην οποία το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025, με έναν χρόνο καθυστέρηση από την προηγούμενη πρόβλεψη, και με κόστος 8,2 δισ. ευρώ, μισό δισεκατομμύριο παραπάνω. Η αυξημένη δαπάνη θεωρείται ότι περιλαμβάνει το κόστος της κατά ένα έτος καθυστέρησης, νέα κόστη κατασκευής αλλά και ένα ποσό ασφαλείας που θα χρησιμοποιηθεί σε περίπτωση που προκύψουν έκτακτα έξοδα, των οποίων η πιθανότητα ολοκλήρωσης εκτιμάται από εμπειρογνώμονες σε περισσότερο από 50%, ενώ στους Γερμανικούς Σιδηροδρόμους εκτιμούν ότι είναι κάτω από 50%. Οσοι γνωρίζουν καλά το θέμα υποστηρίζουν ότι ο Ποφάλα θέλει να προβάλει μια ρεαλιστική εικόνα της κατάστασης.

Μεταξύ άλλων δεν έχουν γίνει έλεγχοι πυρασφάλειας, όπως, για παράδειγμα, στον υπόγειο σταθμό του αεροδρομίου της Στουτγάρδης, ο οποίος είναι μέρος του μεγάλου έργου υποδομής. Επίσης, αναμένεται να εκδοθούν αδειοδοτήσεις για κάποιες σήραγγες, οι οποίες αν, τελικά, καθυστερήσουν να εκδοθούν, θα έχουν και αυτές συνέπειες στο τελικό κόστος. Το Spiegel σχολιάζει χαρακτηριστικά ότι το διοικητικό συμβούλιο θα μπορούσε να έχει μάθει από τα λάθη του παρελθόντος όταν δημοσιοποιούσε προϋπολογισμούς που γνώριζε ότι δεν θα μπορούσε να τηρήσει. Θα μπορούσε, μάλιστα, για τον χρόνο ολοκλήρωσης του έργου να έχει ανακοινώσει έναν πιο ρεαλιστικό στόχο. Πάντοτε αντιμετωπίζεται θετικά η πρόωρη ολοκλήρωση ενός έργου – σε αντίθεση με μια καθυστέρηση.

Το πιθανότερο είναι ότι θα πρέπει να εξαντληθεί η προθεσμία έως το 2025, καθώς το υπέδαφος στο οποίο γίνονται οι εκσκαφές είναι ιδιαίτερα προβληματικό. Αναπάντητο ερώτημα στην όλη υπόθεση είναι ποιος θα επωμιστεί το πρόσθετο κόστος και πώς θα χρηματοδοτηθεί αυτό. Ακόμη δεν είναι ξεκάθαρο αν το Δ.Σ. των Γερμανικών Σιδηροδρόμων θα συμφωνήσει στο ποσό των 8,2 δισ. ευρώ. Αυτοί που διαφωνούν με την εκτέλεση του έργου θα δείξουν τα δόντια τους, αν το κόστος αυξηθεί πολύ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ