ΚΟΣΜΟΣ

Ψευδοεπιστήμη και θάλαμος αερίων για «ξέπλυμα» ρύπων

REUTERS, A.P.

Για να εμφανιστούν ως «αβλαβείς» οι καρκινογόνοι ντιζελοκινητήρες, η VW εξέθεσε 10 πιθήκους σε ρύπους επί 4 ώρες.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΦΡΑΝΚΦΟΥΡΤΗ. Ο συντριπτικός όγκος επιστημονικών δεδομένων γύρω από τις βλαβερές ιδιότητες των οξειδίων του αζώτου για τον ανθρώπινο οργανισμό δεν πτόησε τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Η Volkswagen, η BMW και η Daimler ίδρυσαν ψευδοεπιστημονικό ινστιτούτο, το οποίο άντλησε μεθόδους από τα βάθη της γερμανικής ιστορίας, βάζοντας πιθήκους σε θάλαμο αερίων για να «ξεπλύνει» την τεχνολογία του καρκινογόνου ντίζελ. Το ίδιο ινστιτούτο χρηματοδότησε την πανεπιστημιακή κλινική του Ααχεν, ώστε να υποβάλει 25 νέους υγιείς ανθρώπους (με τη συγκατάθεσή τους) σε πειράματα με ρύπους.

Σκοπός ήταν να προκύψουν τίτλοι σύμφωνα με τους οποίους οι ρύποι είναι αβλαβείς, όχι να εμπλουτιστεί με κάποιον τρόπο η επιστημονική γνώση. Ενώ η σοβαρότερη βλαβερή επίπτωση του διοξειδίου του αζώτου είναι ότι, έπειτα από χρόνια εισπνοή προξενεί καρκίνο, η έρευνα κατά παραγγελία έβαλε 10 πιθήκους να αναπνεύσουν καυσαέρια ενός σκαραβαίου της Volkswagen για τέσσερις ώρες. Οταν, εν συνεχεία, ναρκώθηκαν και έγιναν μελέτες στους πνεύμονές τους, το ινστιτούτο ισχυρίστηκε ότι δεν είχαν πάθει τίποτα. Οσο για τους νέους που εισέπνευσαν καυσαέρια σε διαφορετικές συγκεντρώσεις, η θυσία τους επέτρεψε στην αυτοκινητοβιομηχανία να ισχυριστεί ότι «μελέτη βραχυχρόνιας εισπνοής διοξειδίου του αζώτου από υγιείς ανθρώπους διαπίστωσε ότι δεν προκλήθηκαν αντιδράσεις ούτε φλεγμονές στις αναπνευστικές οδούς».

Ιδρυση ινστιτούτου

Οι τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες (μαζί με την Bosch που αποχώρησε το 2013) ίδρυσαν το 2007 την «Ευρωπαϊκή Ενωση Ερευνών για το περιβάλλον και την υγεία στις μεταφορές» (EUGT), ένα υποτιθέμενο ερευνητικό ινστιτούτο του οποίου ήταν αποκλειστικοί χρηματοδότες. To ΕUGT ανέθεσε την έρευνα με τους πιθήκους στο Lovelace Respiratory Research Institute στο Νέο Μεξικό των ΗΠΑ, το 2014, και την έρευνα με τους 25 νέους ανθρώπους στο Πανεπιστήμιο του Ααχεν το 2015. Το 2017, δύο χρόνια αφότου είχε αποκαλυφθεί η απάτη με το λογισμικό που επιτρέπει στους ντιζελοκινητήρες να ρυπαίνουν πολύ περισσότερο από όσο αναγράφεται στις προδιαγραφές, οι τρεις εταιρείες διέλυσαν το EUGT.

Μετά την αποκάλυψη της υπόθεσης από τους New York Times, η Volkswagen υποσχέθηκε πλήρη διαλεύκανση και τιμωρία των υπευθύνων, ενώ η Daimler και η BMW υποστήριξαν ότι δεν γνώριζαν τι χρηματοδοτούσαν.

«Αυτό που πρέπει να κάνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι να μειώνουν όλο και περισσότερο τους ρύπους, όχι να προσπαθούν με πιθήκους και ανθρώπους να αποδείξουν ότι οι ρύποι δεν βλάπτουν», δήλωσε ο εκπρόσωπος της καγκελαρίου Αγκελα Μέρκελ, Στέφεν Ζάιμπερτ, ενώ ο πρωθυπουργός της Κάτω Σαξονίας, Στέφαν Βάιλ, χαρακτήρισε την υπόθεση «παρανοϊκή και αηδιαστική». Το κρατίδιο είναι μεγαλομέτοχος της εταιρείας και ο Βάιλ μετέχει στο εποπτικό συμβούλιο της VW, το οποίο υποστηρίζει ότι δεν γνώριζε τίποτα. «Το γεγονός ότι ένας ολόκληρος κλάδος προσπάθησε με δόλιες και ασόβαρες μεθόδους να ακυρώσει επιστημονικά στοιχεία, κάνει την υπόθεση ακόμη πιο τερατώδη», δήλωσε η υπουργός Περιβάλλοντος Μπάρμπαρα Χέντρικς.
 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ