Καταιγισμός μεταρρυθμίσεων από τον Μακρόν

Καταιγισμός μεταρρυθμίσεων από τον Μακρόν

2' 57" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Εδώ και 11 χρόνια, η Γαλλία δεν τηρεί το όριο 3% του ελλείμματος. Τα καταφέραμε για πρώτη φορά φέτος, ενώ οι ρυθμοί ανάπτυξης είναι οι υψηλότεροι της τελευταίας εξαετίας». Η πανηγυρική δήλωση του εκπροσώπου Τύπου της γαλλικής κυβέρνησης, Μπενζαμέν Γκριβό, συνοδεύει την είδηση της μείωσης της ανεργίας στο 8,9% και της αύξησης των εταιρικών κερδών πολλών γαλλικών επιχειρήσεων.

Μοναδικό «παράταιρο» νούμερο είναι το ποσοστό δημοτικότητας του Γάλλου προέδρου Μακρόν, που βρίσκεται σε συνεχή πτώση, μόλις εννέα μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του. Το κόμμα LREM του Μακρόν έχασε τις δύο εκλογικές αναμετρήσεις της περασμένης εβδομάδας από υποψηφίους του συντηρητικού κόμματος Les Republicains, που επιχειρεί επάνοδο υπό τον νέο ηγέτη, Λοράν Βοκιέ. Το LREM δεν έχει κατορθώσει να εδραιωθεί στη γαλλική επικράτεια, ενώ ο σχηματισμός του με διαδικασίες-εξπρές και οι εξαγγελίες ανανέωσης και υπέρβασης των παραδοσιακών κομμάτων δεν έχουν κατορθώσει να αποκαταστήσουν την εμπιστοσύνη στην πολιτική, που κυμαίνεται σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα από τα περυσινά.

Τα δεδομένα αυτά ίσως εξηγούν τη βιασύνη που επιδεικνύει ο Γάλλος πρόεδρος στην εισαγωγή πάσης φύσεως μεταρρυθμίσεων. «Αστυνομία γειτονιάς, απολυτήριο λυκείου, επίδομα ανεργίας, Εταιρεία Σιδηροδρόμων, δημόσια ραδιοτηλεόραση, κοσμικός χαρακτήρας του κράτους, δημόσιος τομέας, συντάξεις… Με τις μεταρρυθμίσεις που έχουν ήδη ανακοινωθεί από την αρχή της χρονιάς και αυτές που δρομολογούνται για το προσεχές 18μηνο, ο Εμμανουέλ Μακρόν θα έχει ολοκληρώσει το σύνολο του προγράμματός του σε λιγότερο από δύο χρόνια», σημείωσε η εφημερίδα «Φιγκαρό», με την επιφύλαξη ότι απαιτείται να μην υπάρξουν πισωγυρίσματα και χαλάρωση του μεταρρυθμιστικού ρυθμού.

Η αγορά εργασίας

Μετά τα πέντε διατάγματα, με τα οποία ελαστικοποίησε την αγορά εργασίας το φθινόπωρο, ο Γάλλος πρόεδρος ανακοίνωσε πρόσφατα τη μεταρρύθμιση του θεσμού της μαθητείας, βγάζοντας από την εξίσωση τις τοπικές αρχές και παραδίδοντας τα σχετικά κονδύλια απευθείας στις επιχειρήσεις. Στο πεδίο της αγοράς εργασίας, διεξάγεται σφοδρή ιδεολογική μάχη, με τον Εμανουέλ Μακρόν να υποστηρίζει ότι τα μέτρα αναζωογόνησης της απασχόλησης μακροπρόθεσμα θα ανεβάσουν την αγοραστική δύναμη και τα συνδικάτα να αντιδρούν υποστηρίζοντας ότι η ανάκαμψη δρομολογείται μέσα από τη συντριβή των μισθών και του βιοτικού επιπέδου.

Οι δύο αυτές φιλοσοφίες θα συγκρουστούν για μία ακόμη φορά στην κινητοποίηση της 22ας Μαρτίου, με τα συνδικάτα και την αριστερή αντιπολίτευση του Ζαν-Λικ Μελανσόν να ζητούν μέτρα στήριξης του εισοδήματος προκειμένου να εξαλειφθεί το φαινόμενο των 3 εκατομμυρίων Γάλλων που είναι φτωχοί παρότι εργάζονται.

Οι επιλογές του Μακρόν φαίνεται να κινούνται προς την αντίθετη κατεύθυνση, με διαμάντι στο στέμμα των μεταρρυθμίσεων την απόπειρα συρρίκνωσης του δημοσίου τομέα, αύξησης του αριθμού των χαμηλά αμειβόμενων συμβασιούχων και κατάργησης της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων. Η μεταρρύθμιση που έχει στόχο να μειώσει τις δαπάνες του δημοσίου βρίσκεται στη φάση της διαβούλευσης με τους κοινωνικούς εταίρους, ενώ προγραμματίζεται να οριστικοποιηθεί και να ψηφιστεί στις αρχές του 2019. Τότε θα απαντηθεί και το ερώτημα ποιες θα είναι οι 120.000 θέσεις εργασίας στο δημόσιο που θα καταργήσει ο Μακρόν, αφού οι Γάλλοι δεν θεωρούν ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι περισσεύουν πουθενά, πλην της ενδιάμεσης βαθμίδας των περιφερειακών διοικήσεων.

Επίσης ασαφής είναι για την ώρα η δέσμευση του Γάλλου προέδρου να επαναφέρει την υποχρεωτική στρατιωτική θητεία, με διάφορα μέλη της κυβέρνησης να μιλούν για θητεία ενός, τριών ή έξι μηνών και να υπολογίζουν το κόστος κατασκευής στρατοπέδων για τη στέγαση των κληρωτών στα 17 δισ., συν 3 δισ. ετησίως.

Την ώρα που ο Μακρόν ετοιμάζεται για τη μητέρα όλων των μαχών με τα συνδικάτα, η Μαρίν Λεπέν του Εθνικού Μετώπου επωφελείται από την οργή της υπαίθρου λόγω μιας μεταρρύθμισης που στο Παρίσι θεωρείται ασήμαντη υποσημείωση: τη μείωση του ορίου ταχύτητας στο επαρχιακό δίκτυο από τα 90 στα 80 χιλιόμετρα την ώρα, ως μέτρο πρόληψης τροχαίων ατυχημάτων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή