ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

Τα πορτρέτα των πλουσίων και των ισχυρών
ΑΜΣΤΕΡΝΤΑΜ

Ενας ακόμη λόγος για να επισκεφθεί κανείς το Αμστερνταμ είναι η νέα έκθεση στο Rijksmuseum. Εγκαινιάζεται στις 8 Μαρτίου και φέρνει κοντά, σε ένα νέο διάλογο, αριστουργήματα από διάφορους αιώνες κάτω από τον τίτλο «High Society». Η ιδέα είναι να συγκατοικήσουν έως τις 3 Ιουνίου σπουδαία έργα τέχνης, κυρίως προσωπογραφίες, που δημιουργήθηκαν από τον 16ο έως τον 19ο αιώνα και τις αρχές του 20ού, πολλά από τα οποία φέρουν υπογραφές κορυφαίων δασκάλων, όπως ο Κράναχ, ο Βερονέζε, ο Βελάσκεθ, ο Ρέινολντς, ο Γκέινσμπρο, ο Σάρτζεντ, ο Μουνκ και ο Μανέ. Είναι μια ιδιότυπη περιδιάβαση στην ιστορία του γούστου και μια εναλλακτική θεώρηση της ομορφιάς αλλά και της κοινωνικής ισχύος σε μια διαρκή αναζήτηση προτύπων και ιδανικών απεικονίσεων. Σύμφωνα με το Rijksmuseum, κεντρική θέση στην έκθεση κατέχουν δύο έργα του Ρέμπραντ, τα ολόσωμα πορτρέτα του Μάρτεν Σόολμανς και της Ούπγεν Κόπιτ, ζωγραφισμένα το 1634. Θα είναι η πρώτη παρουσίασή τους μετά τη συντήρηση. Η έκθεση παρουσιάζει πάνω από 35 έργα από μεγάλα μουσεία και ιδιωτικές συλλογές του Παρισιού, του Λονδίνου, της Φλωρεντίας, της Βιέννης και του Λος Αντζελες. Πολλά από τα έργα ήταν αναθέσεις και παραγγελίες πλουσίων και ισχυρών. Μονάρχες, εκκεντρικοί αριστοκράτες, εύποροι αστοί ήθελαν να περάσουν στην αθανασία και παρήγγελναν το πορτρέτο τους στους κορυφαίους ζωγράφους. Πολλά από τα έργα δείχνουν τους παραγγελιοδόχους σε όρθια στάση και σε φυσικό μέγεθος ντυμένους με τα πιο ακριβά και πολύτιμα ενδύματά τους. Τα πορτρέτα του ζεύγους που ζωγράφισε ο Ρέμπραντ είναι τα μοναδικά που έκανε σε φυσικό μέγεθος καθώς αυτός ο τρόπος αναπαράστασης επιλεγόταν συνήθως για μονάρχες και αριστοκράτες και σπανίως για αστούς, τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του 18ου αιώνα. Από τότε και με την άνοδο των αστών και της αστικής παιδείας και κουλτούρας, ολοένα και περισσότεροι πλούσιοι αστοί επιθυμούσαν ολόσωμα πορτρέτα σε φυσικό μέγεθος. Ονομαστοί γιατροί, που είχαν κατακτήσει σεβασμό και εκτίμηση στην κοινωνία, ή φιλόδοξοι πολιτικοί, εκπρόσωποι της συμπαγούς και ευημερούσας αστικής κοινωνίας, συγκαταλέγονται στη συλλογή έργων της έκθεσης «High Society». Είναι και ένα δέλεαρ για τους ενδυματολόγους και τους ερευνητές των κοινωνικών ηθών.

ΣΕΡΑΓΕΒΟ
Μνήμες του 1984

Αυτήν την όψη παρουσιάζει σήμερα το Ολυμπιακό Μουσείο στο Σεράγεβο, την πρωτεύουσα της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης. Σε ένα αστικό μέγαρο της μπελ επόκ, που αποκαλύπτει την επίδραση της Αυστροουγγαρίας, είχε ιδρυθεί το Ολυμπιακό Μουσείο όταν υπήρχε ακόμη Γιουγκοσλαβία. Η ιδέα ήταν να τιμηθούν οι XIV Χειμερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες, που είχαν διεξαχθεί στο Σεράγεβο το 1984, αλλά το κτίριο βομβαρδίστηκε στον πόλεμο του 1992. Ανακαινίστηκε το 2004, αλλά έκτοτε έχει πλήρως παρακμάσει.

ΜΑΔΡΙΤΗ
Αντρες Νέουμαν, νέο βιβλίο

Συγγραφέας με ιδιαίτερη προσωπικότητα, ο Ισπανο-Αργεντίνος Αντρές Νέουμαν έχει διακριθεί όχι μόνο για τα βιβλία του αλλά και για το ελεύθερο πνεύμα του. Είναι μια προσωπικότητα σύνθετη και στα ελληνικά διαβάσαμε το βιβλίο του «Κατά μόνας» (μετ. Αχιλλέας Κυριακίδης, εκδ. Opera). Πριν από λίγες ημέρες, ο Αντρές Νέουμαν φωτογραφήθηκε ως διανοούμενος σταρ στη Μαδρίτη (ο ίδιος ζει στη Γρανάδα) για τις ανάγκες προβολής του νέου του βιβλίου, που αναμένεται διεθνώς με ενδιαφέρον.

ΠΡΑΓΑ
Γιγαντιαία εγκατάσταση

Μια τεραστίας κλίμακας εικαστική εγκατάσταση άρχισε να παρουσιάζεται στην Εθνική Πινακοθήκη της Πράγας. Τα γιγαντιαία ζωγραφικά πάνελ της Γερμανίδας εικαστικού Καταρίνα Γκρόσε έχουν μεταμορφώσει τις ήδη αχανείς αίθουσες του μουσείου σε ένα χώρο ειδικής θερμοκρασίας και ατμόσφαιρας. Η εγκατάσταση έγινε με πρόσκληση στη Γερμανίδα εικαστικό, η οποία είχε δημιούργησε έργα ειδικά για τον χώρο του μουσείου, που στεγάζεται σε φονξιοναλιστικό κτίριο της δεκαετίας του 1920.

ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ
O κόσμος του Μπρασάι

Ενας φωτογράφος απαθανατίζει έναν δάσκαλο της φωτογραφίας. Στη Βαρκελώνη, στο Mapfre Foundation, εγκαινιάστηκε μια μεγάλη έκθεση με 200 και πλέον φωτογραφίες του διάσημου Ούγγρου φωτογράφου Μπρασάι (1899-1984), του οποίου το πραγματικό όνομα ήταν Gyula Halasz. Η έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 13 Μαΐου, επαναφέρει το ενδιαφέρον στην περίπτωση του Μπρασάι, ενός διεισδυτικού δημιουργού ο οποίος ανήκε σε εκείνους τους Ούγγρους που άνθησαν στο Παρίσι του Μεσοπολέμου.

ΦΛΩΡΕΝΤΙΑ
Καραβάτζο σε νέο φως

Μια γυναίκα φροντίζει τη «Μέδουσα», το διάσημο έργο του Καραβάτζο στην Πινακοθήκη Ουφίτσι στη Φλωρεντία. Η «Μέδουσα» παρουσιάζεται στις νέες αίθουσες του περίφημου μουσείου, πλήρως ανακαινισμένες και αφιερωμένες στον Καραβάτζο και στη ζωγραφική του 17ου αιώνα. Πρόκειται για οκτώ αίθουσες όπου κεντρικό δέλεαρ είναι η «Μέδουσα», η οποία συγκατοικεί με έργα όχι μόνο του Καραβάτζο αλλά και της Αρτεμισίας Τζεντιλέσκι, του Βελάσκεθ, του Ρέμπραντ, του Βαν Ντάικ και του Ρούμπενς.

 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ