BEST WORKPLACES

Εθελοντισμός στις εταιρείες – Πώς να διασφαλίσετε τη συμμετοχή!

Ζωή Κουρουνάκου, Διευθύντρια Διεθνών Σχέσεων στο ALBA Graduate Business School, the American College of Greece

Όλες οι εταιρείες που διακρίνονται στην έρευνα του BEST WORKPLACES έχουν να παρουσιάσουν πολύ πλούσιο κοινωνικό έργο. Οι ομάδες Ανθρώπινου Δυναμικού ή οι υπεύθυνοι επικοινωνίας της εταιρείας φροντίζουν κάθε χρόνο να εντάσσουν στις εσωτερικές δραστηριότητες της εταιρείας ενέργειες που προωθούν την προστασία του περιβάλλοντος ή καλύπτουν ανάγκες διάφορων  κοινωνικών ομάδων. Η ετήσια έκθεση της εταιρείας συχνά συνοδεύεται από έκθεση εταιρικής κοινωνικής ευθύνης ή υπευθυνότητας, όπου αναφέρονται και όλες οι πρακτικές και οι παροχές της εταιρείας στο προσωπικό της. Οι δωρεές και οι χορηγίες από τις πιο εύρωστες εταιρείες είναι συνήθως αυτό που συναντάμε πιο συχνά. Στήνονται ολόκληρες καμπάνιες επικοινωνίας όπου οι εταιρείες ενισχύουν το employer branding της εταιρείας μέσα από δραστηριότητες εστιασμένες σε ευπαθείς ομάδες και ιδρύματα, ΜΚΟ κ.λπ. Οι βιομηχανικές μονάδες μετρούν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα και βρίσκουν αποδοτικότερους τρόπους λειτουργίας ή προσφέρουν στην τοπική κοινωνία όπου δραστηριοποιούνται.

Οι εξαιρετικές όμως εταιρείες κάνουν κάτι πολύ πιο ουσιαστικό: εμπνέουν τους εργαζομένους τους να προσφέρουν στην κοινωνία οι ίδιοι ως μονάδες από το δικό τους υστέρημα και χρόνο. Προωθούν τον εθελοντισμό.

Είναι εύκολο να βγάλεις από το ταμείο ένα ποσό και να το στείλεις σε μια ΜΚΟ ή να βάλεις έναν κάδο ανακύκλωσης μπαταριών. Είναι εύκολο να μαζέψεις παλιά ρούχα και παιχνίδια και να τα στείλεις σε κάποιο ίδρυμα ή να βάλεις ένα αυτόματο σύστημα να σβήνουν τα φώτα για οικονομία ενέργειας. Αυτό που είναι δύσκολο είναι να εμπνεύσεις τον εργαζόμενό σου να ξεκουνηθεί από την καρέκλα του, να πάει να καθαρίσει μια παραλία ή να φυτέψει ένα δέντρο ή να πάει να φτιάξει σάντουιτς για έναν καταυλισμό προσφύγων. Είναι εύκολο να φωνάξεις το «Μπορούμε» να πάρει το φαγητό που περίσσεψε από την εκδήλωσή σου, αλλά να μαζέψεις συναδέλφους να πάτε να βάψετε ή να φυτέψετε τον κήπο ενός ορφανοτροφείου είναι δύσκολο και πολλές φορές, ανάλογα με το είδος της εταιρείας, ακατόρθωτο. Θα δούμε πιο σπάνια εταιρείες με πολύ αυστηρό ύφος να διοργανώνουν τέτοιες δραστηριότητες, ενώ εταιρείες με νεανικό κοινό μπορούν να συντονιστούν πιο εύκολα.

Το πιο δύσκολο όμως από όλα είναι να αγκαλιάσει η διοίκηση αυτές τις ενέργειες εθελοντισμού και να δώσει το καλό παράδειγμα. Και αν η διοίκηση δεν έχει χρόνο να ασχοληθεί ή η διοίκηση απλώς είναι απόμακρη, όπως συνήθως συμβαίνει, τότε ο υπεύθυνος Ανθρώπινου Δυναμικού επωμίζεται την ευθύνη να εξηγήσει τα οφέλη μιας δράσης εθελοντισμού για την εταιρεία. Τα οφέλη που συνδέουν την αύξηση του αισθήματος περηφάνιας της εταιρείας με τη βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων. Είναι ευθύνη του υπευθύνου Ανθρώπινου Δυναμικού να δείξει με νούμερα πώς ο δείκτης ικανοποίησης των εργαζομένων θα αυξηθεί και πώς αυτό θα αυξήσει την αποδοτικότητα της εταιρείας, θα αναπτύξει την εταιρική εμπιστοσύνη, θα βελτιώσει το εργασιακό κλίμα, την εσωτερική επικοινωνία, τη συναδελφικότητα, την ομαδικότητα κ.ά.

Και μερικές ιδέες για το πώς να πετύχετε υψηλότερη συμμετοχή εργαζομένων:

  1. Εμπλέξτε και τις οικογένειες των εργαζομένων στις δραστηριότητες εθελοντισμού.
  2. Συνδυάστε την ενέργεια εθελοντισμού με μια έξτρα διασκεδαστική δραστηριότητα, όπως πικνίκ, αγώνες καρτ, paintball κ.ά.
  3. Φωνάξτε τον εκπρόσωπο της ΜΚΟ να παρουσιάσει την ενέργεια στο προσωπικό.
  4. Καλύψτε τα έξοδα φαγητού εκείνης της ημέρας.
  5. Εμπλέξτε τους εργαζομένους στο να γράψουν την εμπειρία τους στα social media/newsletters/intranet κ.α. Θα είναι οι καλύτεροι πρεσβευτές για τις μελλοντικές σας δραστηριότητες.
  6. Δώστε κίνητρο μία μέρα άδεια.
  7. Αποφασίστε για τη δραστηριότητα εθελοντισμού με τη βοήθεια των συναδέλφων σας. Θα σας εκπλήξουν με τις ιδέες τους και με τον ενθουσιασμό τους να αναλάβουν κομμάτια της διοργάνωσης.
  8. Αποφύγετε ενέργειες μετά το πέρας του ωραρίου. Μην ξεχνάμε την ισορροπία εργασιακής και προσωπικής ζωής.
  9. Φτιάξτε αναμνηστικά καπελάκια και μπλουζάκια.
  10. Ποτέ, μα ποτέ μην το κάνετε υποχρεωτικό στους εργαζομένους σας να συμμετέχουν! Μιλάμε για εθελοντισμό!
Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ